Největší ostravské sídliště Dubina

Největší ostravské sídliště Dubina | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V Dubině postaví nový terminál, do centra lidé nedojedou bez přestupu

  • 18
Ostravští radní na posledním zasedání rozhodli o zahájení stavby dopravního terminálu na Dubině. V budoucnu na něm mají končit příměstské linky autobusů - tedy spoje jedoucí od Nového Jičína a z jižní části frýdecko-místeckého okresu. Pro cestující mířící do centra to znamená přestupování. Navíc připlatí.

Opětovné předvolební sliby napříč stranami na oživení centra Ostravy může částečně srážet dřívější rozhodnutí politiků postavit na ostravském sídlišti Dubina dopravní terminál. Má to být konečná pro příměstské autobusy z jihovýchodu kraje. Pokračovat do centra půjde jen MHD. Změny tak cestu mohou prodražit. 

Co má stát na Dubině?

  • Ostravský magistrát chce postavit dopravní terminál pro příměstské autobusy.
  • Podobné by měly vzniknout také na Hranečníku a v Porubě.
  • Dubinský terminál by měl stát devět milionů korun a jeho stavba má být dokončena v květnu roku 2016.

„Rada se rozhodla vyzvat vybrané dodavatele k podání nabídek v podlimitním řízení,“ vysvětluje ostravský primátor Petr Kajnar. „O vítězi by se mělo rozhodnout v listopadu, v prosinci by se už mohlo začít stavět.“

Rozhodnutí stavět v prostoru mezi prodejnou firmy Interspar a tramvajovou smyčkou na ostravské Dubině navazuje na dlouhodobý záměr výstavby několika dopravních terminálů na hranicích města, kde by příměstské autobusy končily, a nezajížděly tak do centra na Ústřední autobusové nádraží.

Plán se ale nelíbí všem.

„Jezdím do práce do Vítkovic a nedovedu si představit, jak v pět hodin ráno někde na Dubině z autobusu, který mě nyní vozí téměř k bráně, a určitě i s nějakým čekáním přesedám na tramvaj. Zvláště v zimě to bude skvělý zážitek,“ komentuje dvaačtyřicetiletý František bydlící v Hukvaldech.

A není sám. Proti plánu zastavovat autobusové linky už na periferii se vyjádřil i primátor Kajnar. „Nemyslím si, že je to nejlepší řešení, ale zvítězil většinový názor,“ komentoval dřívější hlasování o dopravní strategii ve městě. „Bohužel se krajský integrovaný dopravní systém ODIS nepovedl tak dobře, jako tomu je v jiných krajích. Jednotliví dopravci si neumí vyjít vstříc a spíše bych řekl, že tam zuří taková drobná válka, která se projevuje také v těžkém hledání shody mezi nimi.“

Uleví změny provozu v centru?

Autobusový terminál s parkovištěm pro celkem osm autobusů vyjde město na devět milionů korun bez DPH. Na jeho stavbu by mohla, byť o tom zatím není rozhodnuto, přispět prostřednictvím fondů také Evropská unie.

„U této zakázky předpokládáme dotaci až do výše pětaosmdesáti procent z celkových způsobilých výdajů,“ přiblížila ostravská tisková mluvčí Andrea Vojkovská.

Dokončení stavby přestupního terminálu, odkud by lidé měli přecházet na přilehlé autobusové a tramvajové zastávky, by podle plánu mělo snížit počet meziměstských autobusů přijíždějících přímo do centra Ostravy a odlehčit mu tak. Zároveň však může být v rozporu s předvolebními sliby politiků, kteří si vybrali za ústřední motiv svých kampaní právě oživení centra Ostravy.

Bez toho, aby se tam lidé z okolních měst a obcí pohodlně dostali, svůj záměr mohou naplnit jen s obtížemi. „S přestupem kvůli nákupům do centra nikdo nepojede. A pokud ano, tak pro cestu zvolí raději automobil. Pak ale zamíří spíše do některého z nákupních center, která jsou po cestě,“ potvrzuje pan František.