Opětovné předvolební sliby napříč stranami na oživení centra Ostravy může částečně srážet dřívější rozhodnutí politiků postavit na ostravském sídlišti Dubina dopravní terminál. Má to být konečná pro příměstské autobusy z jihovýchodu kraje. Pokračovat do centra půjde jen MHD. Změny tak cestu mohou prodražit.
Co má stát na Dubině?
|
„Rada se rozhodla vyzvat vybrané dodavatele k podání nabídek v podlimitním řízení,“ vysvětluje ostravský primátor Petr Kajnar. „O vítězi by se mělo rozhodnout v listopadu, v prosinci by se už mohlo začít stavět.“
Rozhodnutí stavět v prostoru mezi prodejnou firmy Interspar a tramvajovou smyčkou na ostravské Dubině navazuje na dlouhodobý záměr výstavby několika dopravních terminálů na hranicích města, kde by příměstské autobusy končily, a nezajížděly tak do centra na Ústřední autobusové nádraží.
Plán se ale nelíbí všem.
„Jezdím do práce do Vítkovic a nedovedu si představit, jak v pět hodin ráno někde na Dubině z autobusu, který mě nyní vozí téměř k bráně, a určitě i s nějakým čekáním přesedám na tramvaj. Zvláště v zimě to bude skvělý zážitek,“ komentuje dvaačtyřicetiletý František bydlící v Hukvaldech.
A není sám. Proti plánu zastavovat autobusové linky už na periferii se vyjádřil i primátor Kajnar. „Nemyslím si, že je to nejlepší řešení, ale zvítězil většinový názor,“ komentoval dřívější hlasování o dopravní strategii ve městě. „Bohužel se krajský integrovaný dopravní systém ODIS nepovedl tak dobře, jako tomu je v jiných krajích. Jednotliví dopravci si neumí vyjít vstříc a spíše bych řekl, že tam zuří taková drobná válka, která se projevuje také v těžkém hledání shody mezi nimi.“
Uleví změny provozu v centru?
Autobusový terminál s parkovištěm pro celkem osm autobusů vyjde město na devět milionů korun bez DPH. Na jeho stavbu by mohla, byť o tom zatím není rozhodnuto, přispět prostřednictvím fondů také Evropská unie.
„U této zakázky předpokládáme dotaci až do výše pětaosmdesáti procent z celkových způsobilých výdajů,“ přiblížila ostravská tisková mluvčí Andrea Vojkovská.
Dokončení stavby přestupního terminálu, odkud by lidé měli přecházet na přilehlé autobusové a tramvajové zastávky, by podle plánu mělo snížit počet meziměstských autobusů přijíždějících přímo do centra Ostravy a odlehčit mu tak. Zároveň však může být v rozporu s předvolebními sliby politiků, kteří si vybrali za ústřední motiv svých kampaní právě oživení centra Ostravy.
Bez toho, aby se tam lidé z okolních měst a obcí pohodlně dostali, svůj záměr mohou naplnit jen s obtížemi. „S přestupem kvůli nákupům do centra nikdo nepojede. A pokud ano, tak pro cestu zvolí raději automobil. Pak ale zamíří spíše do některého z nákupních center, která jsou po cestě,“ potvrzuje pan František.