Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je to monstrum, říkají ve Frýdku-Místku o obchoďáku nahrazujícím halu

  16:15aktualizováno  16:15
Bouře nevole provází stavbu nového obchodního centra ve Frýdku-Místku. Místní ji často pasují na monstrum a betonovou obludu, o jejímž vzhledu toho navíc dopředu nikdo moc nevěděl. Vinu dávají bývalému vedení města.

"Je to strašné, tolik zabetonované plochy. Jak vykoukly obrysy, bylo jasné, jakou obrovskou plochu stavba zaujme," zhrozila se na Facebooku 5plus2 Jarmila Šťastná. Lidem vadí, že v okolí někdejší haly rostlo dost zeleně, která zmizela.

Velikostí jsou šokováni i zastupitelé. "Je to nevídané monstrum. Každý kulturní člověk je zděšen, co schválilo minulé zastupitelstvo za hrůzu. Devastace veřejného prostoru pokračuje i v této době," říká zastupitel Jiří Kajzar (nestr.) s tím, že jakékoli údaje včetně technických se nikdy nedověděl, ač o ně opakovaně žádal. "Ty podle mě znala jen hrstka vyvolených. Poprvé jsem spatřil vizualizaci na internetu," dodal.

Když žádal informace o projektu, příslušný odbor magistrátu mu podle jeho slov sdělil, že je to možné jedině se souhlasem investora. "Ten ale přirozeně neměl zájem," tvrdí Kajzar.

Podle něho v civilizované zemi architekt obvykle představuje svůj projekt široké veřejnosti. "Tady se vše pečlivě tajilo, protože bylo jasné, co by asi nastalo," poznamenal Kajzar.

Obchodní centrum, které bude "jen" o pět tisíc metrů čtverečních větší než

Na místě bývalé víceúčelové haly už se staví. V pozadí jsou Beskydy s Lysou horou.

Jedna z vizualizací nového obchodního centra na místě víceúčelové haly.

Jedna z vizualizací nového obchodního centra poblíž řeky Ostravice.

Zástupce dánské společnosti TK Development Roman Vachta uvádí, že vizualizací bylo hned několik. "Zaměřili jsme se hlavně na pohledy, které budou viditelné zákazníkům centra," řekl Vachta. Projekt společnost dvakrát představila zástupcům frýdecko-místeckého magistrátu.

Kritikou nešetří ani zastupitel za TOP 09 Martin Špetla. "Teď už je snad každému jasné, proč vládnoucí koalice (ČSSD, KDU-ČSL a VV, nyní Nestraníci) zablokovala náš návrh seznámit veřejnost s vizualizací centra a s jeho dopady na život ve městě," řekl Špetla.

Kajzar dává hlavní vinu bývalému náměstkovi pro investice Miroslavu Dokoupilovi (KSČM) a exprimátorce a senátorce Evě Richtrové (ČSSD).

"Ptejme se, proč připustili, aby se o takovém projektu vůbec hlasovalo, a zda domysleli všechny důsledky. Pro převod pozemků zvedli ruku skoro všichni tehdejší zastupitelé včetně těch, kteří dnes záměr kritizují," zdůraznil Kajzar.

Podle Martina Špetly je na tomto příkladu jasně vidět, kam až vede megalomanské rozhodování politiků s developerem v zádech.

Richtrová: Lepší obchoďák než aquapark

Eva Richtrová se však všem nařčením brání. "Ptal se někdo na tyto skutečnosti v době, kdy se už vědělo, co se tam chystá? Nepamatuji si, že by se o to někdo, byť i soukromě, zajímal," poznamenala bývalá primátorka.

"Stejně tak se nikdo nestaral o starou halu. Nikdo se neptal, proč byla zastavena, jestli ČSTV zástavu splácí, proč se nakonec dostala do konkurzu a pak byla nabídnuta v dražbě," namítla Richtrová.

Jak šla k zemi sportovní hala ve Frýdku-Místku:

V době, kdy se o osudu haly rozhodovalo, prý chtěli někteří zastupitelé na jejím místě postavit aquapark, který dostal nakonec zelenou na Olešné.

"Dovedete si představit, že by tento návrh tehdy prošel? Já ne," uvedla Richtrová. Bývalá primátorka je přesvědčena, že obchodní centrum je lepším řešením než aquapark.

Lidé jsou ovšem podobou nového obchodního centra na břehu Ostravice často přinejmenším zaskočeni.

"Od cesty k řece je to zalité betonem, přitom na vizualizaci to vypadalo, že kolem budou volné plochy, snad třeba parkoviště. A už teď se nedostaneme pořádně na Koloredov," vyjmenoval hlavní nedostatky projektu třeba Martin Kovář z Frýdku-Místku.

"Jen" o pět tisíc metrů větší

"Obcházíme to s kočárkem od kostela sv. Jošta dost obšírně. Procházky kolem řeky si už nedokážu představit," napsal na Facebook Martin Kovář.

Frýdecko-místecký magistrát se ovšem tváří, že je vše v pořádku. "Velikost obchodního centra se nijak neliší od předložené projektové dokumentace. Předpokládáme, že konečná podoba bude odpovídat zprostředkovaným vizualizacím," uvedla mluvčí magistrátu Jana Matějíková.

Protest proti stavbě obchodního centra ve Frýdku-Místku:

Podle ní bude obchodní centrum oproti hale větší "jen" o pět tisíc metrů čtverečních. "Vizualizace objektu byla zveřejněná jak v městském zpravodaji a na webových stránkách města, tak v médiích," uvedla k výtkám odpůrců.

Na dotaz, proč město připustilo, aby se v zóně u řeky, která má sloužit především rekreačním účelům, stavěl další obchodní kolos, mluvčí řekla, že rekreační aktivity město dlouhodobě směřuje na Olešnou, kde je mnohem příhodnější a klidnější zóna, než je lokalita v bezprostřední blízkosti frekventovaného průtahu městem.

Vyřeší to MHD zdarma?

Tím se dotkla i dalšího problému, kterým je neúnosná doprava v centru města. "Neumím si představit, až tam začnou navážet přes ty úzké cesty zboží. To bude kamionů. Ale hlavně, že ubylo díky MHD zdarma ve městě aut," napsal v diskuzi na Facebooku třeba Mirek Rusek.

Město to tak dramaticky nevidí. Už dnes je v lokalitě kvůli stavařům zvýšený dopravní ruch a provoz to prý žádným způsobem neovlivňuje.

"V budoucnosti budou řidiči jen více využívat sjezdové rampy z estakády k obchodnímu centru a hale Polárce a při výjezdu budou po estakádě projíždět stejně jako dosud. Nepředpokládáme, že by mělo docházet ke kolizím v dopravě, s výjimkou vánočního období," zareagovala Jana Matějíková a neopomněla připomenout, že město stále rozšiřuje MHD zdarma do dalších obcí. "Věříme, že i návštěvníci obchodního centra ji budou využívat," doplnila.

To si nicméně mnozí neumí představit. "Už vidím, jak se potáhnu se třemi nákupními taškami z obchoďáku místní dopravou. Bude to tam samé auto, kdo by jezdil v dnešní době MHD?" kontruje Ivana Záveská z Místku.

"Dřív se stavělo z vepřovic"

Samotnou stavbu z estetického pohledu pak vedení města nechce hodnotit před jejím dokončením, přesto ale názor přidává.

"Dříve se stavělo z vepřovic, později z pálených cihel a dřeva. Moderní doba je nakloněná železobetonovým konstrukcím. Architektonické soutěže vyhrávají nízkoenergetické stavby s čistými liniemi. Na mnoho lidí působí možná chladně, další v nich ale vidí to nejlepší z architektury," uzavřela mluvčí.

"Není to o železobetonu, ale o rozsahu a naprosto nevhodném umístění. V centru města nemá takový kolos co dělat," reagoval na to zastupitel Martin Špetla.

Jak se nakonec současná politická garnitura zapíše do dějin města, tak nejspíše ukáže až čas. Jisté je, že se to děje se skřípěním zubů řady lidí ve městě.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.