Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba obchvatu Třince začala. Se zpožděním pěti let

  17:04aktualizováno  17:04
V roce 2009 měl stát, jak se zaručil mimo jiné i ve smlouvě se společností Hyundai, začít s výstavbou obchvatu Třince. Až do úterka čekali obyvatelé města na zahájeni stavby marně.

Odemknutí stavby. Při slavnostním zahájení stavby obchvatu Třince nahradil obligátní kladívka zámek a řetěz, s nimiž se na snímku potýká ministr dopravy Antonín Prachař (vpravo). | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Smlouva zněla jasně. V rámci dohod o příchodu automobilky Hyundai do nošovické průmyslové zóny, se stát zavázal postavit kvalitní silnici ve směru na Slovensko tak, aby jihokorejská společnost měla kvalitní spojení se sesterskou automobilkou Kia.

V té se vyrábějí například motory, montované do aut také v Nošovicích, opačným směrem pak putují například převodovky.

Obchvat Třince

Stavba Nebory - Oldřichovice

Délka: 4 860m

Počet mostů: 13

Počet křižovatek: 2

Cena: 1,067 mld bez DPH

Stavba Oldřichovice - Bystřice

Délka: 6 240m

Počet mostů: 12

Počet křižovatek: 1

Cena: 1,69 mld bez DPH

Stavět se mělo začít v roce 2009, oficiálně se začalo 5. srpna 2014. O pět let později. Po silnici měly už dva roky jezdit automobily.

"Co na to říct, už dva roky to tady mělo stát, žádnou slávu bych kolem toho, že teprve začínají stavět, nedělal. Ale jsou volby a hodí se všechno, že," komentoval slavnostní zahájení stavby obchvatu Třince žilinský rodák Pavol. V Třinci žije od roku 1963.

Politici se na slavnostním zahájení trumfovali, kdo toho zažil při plánování více. Moravskoslezského hejtmana Miroslava Nováka, který konstatoval, že jen za dobu svého působení na kraji zažil osm ministrů dopravy vzápětí přebila starostka Třince Věra Palkovská s tím, že ona deset.

"Bylo hodně lidí, kteří se o zahájení stavby obchvatu Třince zasloužilo, byli i lidé, kteří se ji snažili zastavit. Každopádně je jasné, že po dokončení stavby obchvatu se městu hlavně ulehčí, zlepší se dopravní situace a nová silnice pomůže i rozvoji kraje," řekla Věra Palkovská.

Příprava na slavnostní zahájení stavby. Organizátoři chystají zámek a řetěz.

Příprava na slavnostní zahájení stavby. Organizátoři chystají zámek a řetěz.

Odemknutí symbolického zámku zahájilo stavbu hned dvou úseků obchvatu Třince. Z Nebor do Oldřichovic a z Oldřichovic do Bystřice nad Olší, kde silnice naváže na již zprovozněný tah na Slovensko.

Dva zahájené úseky, v celkové délce deset kilometrů, vyjdou na 2,8 miliardy korun bez DPH. Na trase je naplánováno pětadvacet mostů a tři mimoúrovňové křižovatky.

"Prozatím bude celý rozpočet stavby hrazen z peněz státního rozpočtu," řekl Tomáš Blecha, náměstek sekce pro realizaci zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury. "Budeme ale žádat o proplacení nákladů z evropských fondů v rámci operačního programu Doprava."

Evropská unie by mohla proplatit okolo osmdesáti procent uznatelných nákladů.

"Věříme, že uspějeme, tato silnice je totiž zařazena do seznamu významných dopravních spojení, na které se mohou evropské dotace využívat," Tomáš Blecha.

K úplné spokojenosti všech zúčastněných ale chybí napojení obchvatu Třince na rychlostní silnici mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem.

Takzvaný třetí úsek obchvatu Třince se ještě nestaví

"Stále zde chybí dokončit některé přípravné práce, nejsou vykoupeny všechny pozemky a podobně. Věřím ale, že se vše podaří dokončit co nejrychleji tak, aby se mohl třetí úsek, mezi Třanovicemi a Nebory, začít stavět co nejdříve," řekl ministr dopravy Antonín Prachař.

Stavba obou úseků mezi Nebory a Bystřicí by měla trvat 44 měsíců.

"Doufám, že v roce 2017 už budeme jezdit po nové silnici," řekl generální ředitel třineckých železáren Jan Czudek. "Pro město i pro železárny má tato stavba obrovský význam, současné dopravní spojení Třince se zbytkem republiky totiž bylo, hlavně v zimních měsících, hodně špatné, problémy, které mívají kamiony na neborském kopci, kde dochází k častým zácpám a uvíznutím nákladních automobilů jsou všeobecně známé, i tento problém by to mělo vyřešit."

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.