Z přešlapování na místě by se mohla hnout i stavba modernizované silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou.

Z přešlapování na místě by se mohla hnout i stavba modernizované silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Stavbařům v Moravskoslezském kraji skončil půst, vrátí se na silnice

  • 0
Obchvat Třince, spojnice mezi Ostravou a Opavou a možná i obchvat Frýdku-Místku. Hned tři velké stavby by letos mohly dát práci stovkám stavbařů, kteří po dokončení dálnice D47 v regionu jen paběrkovali.

"Když se vše povede, mohli bychom na jaře začít se stavbou obchvatu Třince," doufá třinecká starostka Věra Palkovská.

Stavět by se měla začít nejdůležitější část obchvatu Třince, vedoucí od Nebor přes Oldřichovice až po Bystřici nad Olší. Po jejím dokončení by se měla doprava vyhnout také průjezdu Vendryní, kde byly na úzké silnici o dvou pruzích často problémy, zvláště pak při stavebních pracích.

Zástupcům místních samospráv se podařilo prosadit, aby se začaly stavět hned dva úseky najednou. Vedle téměř pětikilometrové části z Nebor do Oldřichovic za 2,4 miliardy korun to bude také úsek z Oldřichovic do Bystřice o délce 6,2 kilometru za 2,6 miliardy korun.

Pokračuje stavba moderního spojení mezi Ostravou a Opavou

Státní fond dopravní infrastruktury počítá pro rok 2014 na stavby z Nebor do Oldřichovic a z Oldřichovic do Bystřice s 99, respektive 160 miliony korun, z Operačního programu doprava pak má v roce 2014 na stavbu obchvatu Třince zamířit 195 a 346 milionů korun.

1,2 miliardy korun má být v příštím roce uvolněno z Operačního programu doprava také na dostavbu dalšího problémového úseku silnice I/11, tentokrát mezi Ostravou a Mokrými Lazci. Stavbu silnice, která by měla ulehčit provozu ve Velké Polomi a v Hrabyni, podpoří i rozpočet fondu dopravní infrastruktury.

Ten na stavbu úseku silnice přispěje téměř 250 miliony korun. Z druhé strany by se měla na tuto silnici napojit Prodloužená Rudná.

Naděje na zahájení obchvatu Frýdku-Místku stále existuje

V zahájení stavby obchvatu doufají v roce 2014 také ve Frýdku-Místku. "Není to zatím úplně jisté, ale ta naděje tady stále je," vysvětluje náměstek frýdecko-místeckého primátora Dalibor Hrabec. Stavba obchvatu totiž po dlouhých letech jednání získala na začátku prosince stavební povolení (více informací zde).

"V roce 2014 by se mohly začít stavět například některé mimoúrovňové křižovatky a podobně, většina stavebních prací by probíhala až v roce 2015," dodal Dalibor Hrabec. Zahájení stavby obchvatu je ale podmíněno získáním peněz, a s výdajem v tomto směru Státní fond dopravní infrastruktury v příštím roce zatím nepočítá.

První státní rozpočet, až poté stavební povolení

Je to dáno také tím, že rozpočet na příští rok byl schvalován poslanci 4. prosince, zatímco stavební povolení pro zahájení stavby obchvatu nabylo právní moci až o několik dnů později, takže se s ní v rozpočtu nepočítalo. Do poslední chvíle se totiž nevědělo, zda se někteří účastníci stavebního řízení proti rozhodnutí neodvolají.

Z jiných zdrojů, z rozpočtu ministerstva financí, by se měla začít odstraňovat bývalá skládka Skatulův hliník, ležící na trase plánovaného obchvatu Frýdku-Místku. V některých místech budou stavebníci muset odtěžit až několik metrů kontaminované zeminy.