Nízkopodlažní tramvaje jsou i v Ostravě velmi žádané. (ilustrační snímek)

Nízkopodlažní tramvaje jsou i v Ostravě velmi žádané. (ilustrační snímek) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Stížnost pomohla. Na trať z okraje Ostravy se vrátí nízkopodlažní tramvaj

  • 3
Z tramvajové linky číslo 5, která vede z Ostravy-Poruby do Kyjovic na Opavsku, v prosinci zmizela nízkopodlažní tramvaj, kterou si nedávno vymohly matky s dětmi. Díky upozornění MF DNES se tam už ve čtvrtek vrátí.

Nadšení, ale i zklamání. Takové emoce vzbudily velké změny v jízdním řádu tramvajové linky číslo 5, která už devadesát let vozí cestující z Ostravy-Poruby do Kyjovic na Opavsku.

„V minulosti jezdila tramvaj často hlavně o víkendu, ale ve všední dny mimo špičku jen jednou za hodinu. Teď jezdí v týdnu co půl hodiny, takže lidé jsou nadšení,“ říká starosta ostravské části Krásné Pole Tomáš Výtisk.

Se stížnostmi se nesetkal. Na redakci MF DNES se ale obrátila čtenářka z obce Dolní Lhota, které změna přinesla velký problém. A nejen jí.

„Jsem matka ročního dítěte. Za většinou služeb dojíždím do Ostravy. Asi před rokem jsme s dalšími maminkami žádaly o nízkopodlažní tramvaje, aby se nám lépe nastupovalo s kočárky. Stalo se. Jenže v prosinci Dopravní podnik změnil jízdní řády. Posílil spoje, což vítám, ale přitom nesmyslně zrušil nízkopodlažní tramvaje,“ popsala situaci na lince číslo 5 paní Morušová.

Nízkopodlažní tramvaj potřebují i starší lidé a rodiče s kočárky

Podotkla, že ačkoli dopravce slibuje navyšování počtu nízkopodlažních spojů pro kočárky a vozíky, pětka je nyní jediná linka, kde nejezdí ani jediný.

„Dopravní podnik argumentuje tím, že na trase nejsou zastávky přizpůsobené nástupu do nízkopodlažních tramvají s invalidním vozíkem. Jenže si neuvědomuje, že nízkopodlažní vozy potřebují i starší lidé a rodiče s kočárky,“ dodala žena.

Náměstek primátora Ivo Hařovský (ČSSD).

Redakce oslovila s podnětem Dopravní podnik i náměstka ostravského primátora Iva Hařovského, který má na starosti dopravu ve městě.

Jeho reakce byla velmi rychlá. „Už ve čtvrtek budou ze zastávky Vřesinská v Ostravě-Porubě opět vyjíždět do Kyjovic nízkopodlažní tramvaje. Konkrétně jedna ze dvou tramvají, které se točí na této trase, bude nízkopodlažní, takže i polovina všech spojů,“ slíbil Hařovský.

„V jízdním řádu sice nebudou označeny jako ‚zaručené bezbariérové spoje‘, ale v pracovní dny jich cestující napočítají třicet,“ upřesnil mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. „Uvítají to všichni lidé, kteří touto tramvají cestují,“ míní starosta Krásného Pole Tomáš Výtisk.

Důvodů, proč přestala za město jezdit nízkopodlažní tramvaj, bylo víc. Ani její návrat není tak snadný, jak se může na první pohled zdát.

Tramvaje zase budou couvat

Protože jde o jedinou linku, po níž jezdí tramvaje s automaty na prodej jízdenek, technici tam musí zařízení nejpozději ve středu namontovat.

A nejde o jediný zádrhel. Hlavní důvod, který vedl ke zrušení nedávno zavedených nízkopodlažních vozů, souvisel s komplikacemi při nástupu vozíčkářů směřujících na uzpůsobenou zastávku v Kyjovicích na Opavsku.

„Na Vřesinské bohužel není o co opřít plošinu pro nájezd vozíků. Tato zastávka je točnou, koleje jsou v rádiusu a vůz je příliš vzdálený od obrubníku,“ vysvětluje náměstek Hařovský.

„Vozíčkáři tam proto vůbec nemohou nastupovat,“ doplnil Albrecht. Dříve, když chtěl občas vozíčkář nastoupit do nízkopodlažní tramvaje číslo 5 na Vřesinské, vůz kvůli němu zacouval na rovné kolejiště výstupní zastávky jiných městských linek. To ale bylo pro změnu komplikované a zdlouhavé pro řidiče.

Dopravní podnik se nicméně právě k takové praxi v nutných případech nyní vrátí. Ale jen na přechodnou dobu. „Budeme hledat bezpečné řešení,“ slibuje Hařovský.

Definitivní řešení do několika měsíců

Možností je podle něj víc. V úvahu přicházejí především různé úpravy zastávky na točně. Třeba vybudování umělé sečny v oblouku (pokud to dovolí rozměry), která nebude bránit průjezdu tramvají a půjde o ni opřít vysouvací plošina pro vozíky. Nebo lze naopak vybudovat plošinu, která bude součástí nástupiště.

„Jsou i další varianty, ale nechci je rozvádět. Odborníci posoudí, která bude nejlepší. Věřím, že situaci definitivně vyřešíme do několika měsíců,“ dodal náměstek Hařovský.

Linka číslo 5 funguje už 90 let. První tramvaj vyjela 5. srpna 1925, tehdy ale jen po trati mezi Svinovem, Porubou a Vřesinou. Až o rok později se trať protáhla do Dolní Lhoty a za další rok až do Zátiší. „Původní Drobnou dráhu Svinov – Kyjovice – Budišovice budovala v letech 1923–1926 firma Bratři Špačkové. Trať měla vést až do Pusté Polomi, ale z toho sešlo,“ připomněl historii Miroslav Albrecht s tím, že od roku 1982 jde o jedinou jednokolejnou tramvajovou trať v Ostravě.