Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bahno z Olešné budou odvážet stovky aut denně. Přeruší okruh cyklostezky

  9:40aktualizováno  9:40
Zvýšený provoz na silnicích v okolních obcích a přerušení okruhu cyklostezky kolem přehrady si v příštích měsících vyžádá chystané odtěžování usazenin z frýdecko-místecké Olešné. Úpravy mohou trvat až do dubna příštího roku.

Rybáři už brzy od břehů Olešné zmizí. Ze dna vypuštěné přehrady pak Povodí Odry odtěží okolo 180 000 metrů krychlových sedimentů, které se zde ukládaly přes padesát let. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Větší ochranu před povodněmi i čistější vodu si slibují vodohospodáři ze společnosti Povodí Odry od odtěžení usazenin ze dna přehrady Olešná, která slouží i jako zásobárna vody pro paskovský Biocel.

Množství usazenin, které chce Povodí Odry z nádrže odtěžit, se blíží původnímu rozsahu kalů z ostravských lagun. Z nich mělo původně zmizet okolo 200 tisíc tun. Z Olešné by mělo být odtěženo zhruba 180 tisíc kubíků. „Můžeme počítat zhruba tunu váhy na metr krychlový,“ přibližuje rozsah těžby Jiří Pagáč, generální ředitel společnosti Povodí Odry, která přehradu spravuje.

Zatímco ostravské ropné laguny se „těží“ už téměř deset let, odtěžení kalů usazovaných na dně přehrady Olešná od roku 1964 má trvat nejpozději do jara příštího roku. „Pokud by šlo všechno dobře, mohli bychom být s odtěžováním hotovi už na konci letošního roku, ale to je opravdu optimistický výhled,“ vysvětluje Pagáč. „Podle plánu je nejzazší termín dokončení těžby duben příštího roku.“

Konec prací reálně na jaře příštího roku

S delší dobou prací pro jistotu počítá i Andrzej Santarius, ředitel společnosti AWT Rekultivace, která zakázku na vyčištění přehrady za necelých 50 milionů korun získala.

„Rád bych viděl dokončení těžby za dva měsíce, ale to je nereálné,“ líčí Santarius. „Reálný termín vidím spíše na konec března. Optimální by bylo, kdyby vše zamrzlo a my mohli těžit zmrzlou hmotu, ale taková zima už dlouho nebyla. Záležet bude na mnoha okolnostech, vedle počasí třeba i na hustotě těženého materiálu a podobně. Pokud bude hustší, můžeme nakládat plné automobily, pokud by byl řidší, museli bychom nakládat méně.“

Nejhorší variantou podle ředitele společnosti AWT Rekultivace je možnost, kdy na dně vypuštěné přehrady narazí na tekutý materiál. „Pokud bude hodně řídký, budeme muset utěsňovat korby aut montážní pěnou. Její zaschnutí trvá minimálně půl hodiny. Což je další zdržení.“

Hladinu od loňského léta udržují na minimu

K tomu by ale podle Jiřího Pagáče nemělo dojít. „Přehrada je bez vody v podstatě už od loňského léta, kdy se kvůli mimořádnému suchu vyprázdnila. Od té doby udržujeme hladinu na minimu, aby usazeniny co nejvíce proschly,“ řekl ředitel Povodí Odry.

Těžba by měla probíhat hlavně na dvou místech – u hlavního přítoku do přehrady a nedaleko akvaparku. Nánosy budou odvážet nákladní automobily na odvaly Dolu Paskov ve Staříči a v Chlebovicích. „Kvůli několika opravám silnic ve městě jsme jednali s investorem o možných trasách a on nám vyšel vstříc,“ přiblížil frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký.

Stovky nákladních aut denně budou bahno v prvních měsících odvážet objížďkou přes Palkovice a Chlebovice, později po ulici Beskydská, až bude dokončena oprava vozovky. Kvůli výjezdu aut bude přerušen i provoz na cyklostezce kolem přehrady.

„Automobily budou vyjíždět z prostoru přehradní nádrže v místech nedaleko přehradní hráze na levém břehu, u restaurace Rybářská bašta. V tomto místě bude po dobu těžby kalů provoz na cyklostezce přerušen. V opačném směru budou vozidla přijíždět od Příborské ulice k prostorám Jacht klubu TJ Sokol Palkovice,“ dodal primátor.

Vytěženou hmotu použije společnost AWT Rekultivace k sanaci odvalů u šachet v Chlebovicích a ve Staříči. „Je to velice vhodný materiál. Je v něm mnoho živin a ke konečné fázi rekultivace se hodí,“ říká Andrzej Santarius. „Je velmi vhodný i na zahrádky a dokončovací práce u domů. Ověřili jsme si to u podobných akcí na Těšínské nebo Plumlovské přehradě. Pokud budou mít lidé zájem o získání dobré hlíny, určitě s nimi budeme komunikovat.“







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.