Student Vysoké školy báňské Marek Gebauer.

Student Vysoké školy báňské Marek Gebauer. | foto: Archiv VŠB

Šel na to jako Einstein a svým objevem ohromil i zástupce Fordu

  • 66
Ocenili jej zástupci výrobců automobilů, jako jsou Audi, Daimler nebo Ford. Ředitel celosvětově známé firmy Federal-Mogul z Německa, jež vyrábí brzdové systémy, se podivoval, že vynález ještě nikdo nepoužívá. Vynález, který vymyslel Marek Gebauer z Vysoké školy báňské.

Je to jen pár dní, co se Marek Gebauer vrátil z mezinárodní soutěže výrobců brzdových systémů automobilů Eurobrake v Drážďanech. Kdyby se tam rozdávaly medaile, na jeho krku by se blyštěl kov nejcennější.

Student Fakulty strojní Vysoké školy báňské–Technické univerzity Ostrava navrhl princip dvojího chlazení brzdového systému závodních aut. Jeho vynález, na jehož zdokonalení pracuje se svým týmem již pět let, měl v Drážďanech největší úspěch.

Soutěže se zúčastnilo více než devět set odborníků z oblasti automobilového průmyslu a také ze sféry vysokých škol. O vítězi rozhodovali zástupci významných výrobců aut, jako jsou Ford či Daimler, v porotě seděl i ředitel Audi.

Vtipně jednoduché řešení

„Marek Gebauer byl jediný účastník soutěže, který v Drážďanech prezentoval něco hmatatelného. Něco, co už vytvořil, takže to fyzicky existuje, a něco, na co získal patent, takže to mohl výrobcům automobilů již nabídnout,“ přiblížila Jana Kukutschová z Centra nanotechnologií VŠB–TU Ostrava.

I ona seděla v komisi, s níž účastníci soutěže diskutovali. „Ostatní studenti měli návrhy, nákresy, spíše jen ideové koncepce řešení. Marek byl několik kroků před nimi,“ vylíčila Kukutschová.

Markem Gebauerem navržený systém chlazení brzdové soustavy závodních aut funguje na principu dvojího chlazení. Jde o úpravu stávajícího systému, který se běžně používá. Chladný vzduch jde do středu kotouče a radiálními kanálky po obvodu vychází ven. Markovo vylepšení ovšem využívá kinetickou energii vzduchu ještě jednou prostřednictvím difuzoru s vnitřními lopatkami.

Student oboru Aplikovaná mechanika tak vymyslel systém dvojího chlazení a získal na něj evropský patent.

„Na vylepšení chlazení brzd pracuji od začátku svých vysokoškolských studií, kdy jsem dostal za úkol zpracovat simulaci brzdění u automobilu,“ sdělil Marek Gebauer. Systém vytváří v týmu se svým bratrancem Zbyňkem Lorenčukem.

Nezůstal jen u teorie. Mezi ostatními vyčnívá

Několik zástupců výrobců automobilů i brzdových systémů si vzalo Markovy materiály a už řeší další možnosti spolupráce. „Ocenili především to, jak bylo Markovo řešení jednoduché, a přitom účinné.

Neříkal to už Albert Einstein, že pokud má být něco geniální, musí to být jednoduché?

A on to opravdu je vtipně jednoduchý objev, který může pomoci rozklíčovat problém řešený automobilovými výrobci mnohem složitějšími postupy,“ řekla Kukutschová. Byla u toho, když se ředitel německé firmy Federal-Mogul vyrábějící brzdové systémy aut během nedávné návštěvy v Ostravě divil, jak je možné, že Gebauerův „vynález“ dosud nikdo nepoužívá.

„Je důležité si uvědomit, že Marek je doktorand. Málokterý doktorand má takový potenciál a přijde s takovýmto hmatatelným výstupem. Většinou udělají zkoušky, napíšou pár publikací, ale tím skončí. Marek značně převyšuje průměr. Snaží se přemýšlet o tom, co dělá, a zároveň tvoří,“ doplnila Kukutschová, která je zároveň školitelkou doktorandských prací.

Co chystá Marek Gebauer do budoucna? „Chtěl bych ve škole zůstat a dále pracovat na svých nápadech. Jedním z nich je vybudovat první aerodynamický tunel na světě, který by využíval moje komplexní technické řešení pro kvalitnější vyhodnocení, analýzu a odhad chování brzdových systémů,“ prozradil mladý vědec.

Báňská? Továrna na automobilové experty

Studenti Vysoké školy báňské toho vymysleli mnohem víc, skoro by se dalo říci, že jejich škola je továrnou na automobilové experty. Tamní vysokoškoláci třeba sestrojili závodní automobil, jehož díly sami navrhovali i vyráběli.

„Automobil jsme sestrojili kvůli závodům studentských formulí. Chtěli jsme tak konkurovat jiným vysokým školám,“ vysvětlil Tibor Kállai, který se podílel na vzniku formule.

Formule je schopna jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Váží přibližně 250 kilogramů a z nuly na 100 kilometrů za hodinu dokáže zrychlit asi za 3,5 sekundy.

Formuli sestrojili bakaláři i doktorandi, celkem dvaadvacet lidí, osm z nich se autu věnovalo až čtyři hodiny denně, vždy po škole. V týmu byla i jedna žena, Kristýna Kutiová, která měla na starost „výrobu“ volantu. Na vývoji komponentů se podíleli i pedagogové a vědecko-výzkumní pracovníci. Formuli už testovali, nyní pracují na dalším automobilu, který by měl mít propracovanější konstrukci.

Marek Gebauer

Doktorand Fakulty strojní VŠB–TU Ostrava navrhl princip dvojího chlazení brzdového systému závodních aut. S nápadem uspěl na letošním ročníku mezinárodní soutěže Eurobrake v Drážďanech. O vítězi tam rozhodovali zástupci výrobců značek automobilů, jako jsou Ford nebo Daimler, v porotě seděl i ředitel Audi. Marek Gebauer a jeho kolegové pak jednali v Drážďanech o možné spolupráci.

Mimo to se věnují novému patentovanému systému zavěšení předního kola motocyklu s měnitelnou geometrií, díky němuž pak stroj lépe jezdí. A hlavně bezpečněji.

Nové řešení navrhl Jakub Šmiraus, rovněž ze strojní fakulty. Původně šlo o jeho diplomovou práci, pak se k němu přidali lidé z Katedry pružnosti a pevnosti a Institutu dopravy. Výsledkem jejich spolupráce je patent.

Nově konstruované řešení podvozku s aktivní změnou geometrie umožňuje naklápět přední vidlici pomocí tlačítkové volby a tím spojit vlastnosti typické pro obratnost skútrů v městském provozu, jízdní stabilitu a také pohodlí cestovních motocyklů.

„Další výhodou je, že upravená motorka se umí sama snížit, když na ni řidič nastupuje, anebo při zaparkování na špatném terénu si motocyklista může na stojánku nastavit požadovaný náklon motorky,“ vysvětlil Šmiraus.