Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Studenti ostravské techniky sestrojili formuli, budou s ní i závodit

  20:02aktualizováno  20:02
Každý den po škole ještě na čtyři hodiny do dílny. Studenti ostravské Vysoké školy báňské - Technické univerzity pokřtili vlastnoručně sestrojený závodní automobil. Jednotlivé díly sami navrhovali i vyráběli. Formuli ještě otestují a příští rok přihlásí na závody.

Představuje se ostravská univerzitní formule. Jak se vám líbí? | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Studenti Vysoké školy báňské, kteří okusili roli světových vývojářů, už také začali pracovat na dalším automobilu s propracovanější konstrukcí.

„Naplňuje to mou představu o tom, co by měl umět inženýr,“ řekl rektor Vysoké školy báňské -Technické univerzity Ostrava Ivo Vondrák. „Měl by znát nejen teoretické základy, ale měl by je také umět přetavit v konkrétní inženýrské dílo. Formule je důkazem, že to naši studenti umějí.“

Fotogalerie

Nápad se zrodil v hlavách studentů asi před dvěma lety. „Automobil jsme sestrojili kvůli závodům studentských formulí. Chtěli jsme tak konkurovat jiným vysokým školám,“ vysvětlil Tibor Kállai, který se podílel na vzniku formule.

Výjimečná je hlavně tím, že ji studenti sestavili úplně sami. „Všechny díly jsme si vymysleli,“ uvedl další ze studentů, Lukáš Horňáček.

Formule je schopna jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Váží přibližně 250 kilogramů a z nuly na 100 km/h dokáže zrychlit asi za 3,5 sekundy. Má spalovací motor Yamaha, výkon maximálně sto kilowattů a řetězový převod s americkým diferenciálem Torsen, který využívají studentské formule v zámoří.

Studentská formule VŠB - TU Ostrava

Je schopna jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Váží přibližně 250 kilogramů a z nuly na sto kilometrů dokáže zrychlit asi za 3,5 sekundy. Má spalovací motor Yamaha, výkon maximálně 100 kilowattů a řetězový převod s americkým diferenciálem Torsen, který využívají studentské formule v zámoří.

„Výkon se snižuje různými zařízeními tak, aby formule nebyla příliš nebezpečná pro studenty,“ upřesnil Aleš Slíva, ředitel Institutu dopravy strojní fakulty, který projekt vedl.

Sami navrhovali, vyráběli i montovali

Formuli sestrojili bakaláři i doktorandi, celkem dvaadvacet lidí, osm z nich se autu věnovalo až čtyři hodiny denně, vždy po škole. V týmu byla i jedna žena - Kristýna Kutiová, která měla na starost výrobu volantu. Na vývoji komponentů se podíleli i pedagogové a vědeckovýzkumní pracovníci.

„Podařilo se uskutečnit originální nápady studentů, například zajímavé řešení zadního převodu, které vzniklo paradoxně kvůli nedostatku peněz,“ přiblížil koordinátor konstrukčního týmu formule Pavel Dresler. „Použili jsme americký diferenciál Torsen, čímž jsme snížili náklady na zadní převod na třetinu.“

Studenti strojní fakulty získali díky práci na formuli zkušenosti z řady oborů. Naučili se navrhovat komponenty, které pak s pomocí partnerů vyráběli, montovali, v zahraničí objednávali některé díly, komunikovali s designéry i médii.

„A také se naučili, že k cíli mnohdy vede klikatá cesta a že je nutné řadu věcí překonat, než dospějí ke kýženému výsledku,“ poznamenal Dresler.

Studenti automobil nyní otestují, poté jej přihlásí na závody, které se konají příští rok. „Prioritou je účast na závodě v Hradci Králové a pak podle možností závody v Maďarsku, Německu,“ doplnil Dresler.

„A teď hurá na tu druhou“

Co studentům proběhlo hlavou, když zjistili, že je formule hotová? Že to není konec, ale teprve začátek. „Nebo něco ve smyslu: Tak a teď hurá na tu druhou,“ řekla Kristýna Kutiová.

„Už se to rozjíždí, už máme rám,“ doplnil ji Lukáš Horňáček. V čem bude druhá formule jiná? Měla by mít daleko propracovanější a také originálnější konstrukci.

„V další fázi uvažujeme o použití kvalitnějších komponentů, abychom byli schopni obstát se ctí v závodních soutěžích,“ uvedl Slíva.

Soutěž Formula SAE je mezinárodní studentskou soutěží, která porovnává konstrukční dovednosti vývoji formule. Vznikla kolem roku 1988 v USA a postupně se rozšířila do celého světa. Zaměřuje se na konstrukční prvky auta, design, jeho dynamické i statické vlastnosti. Formule procházejí dynamickými zkouškami při testovacích jízdách. Hodnotí se i spotřeba či finanční náročnost v poměru ke kvalitě.

Na nové formuli by měli pracovat ti samí lidé, doufají ale, že se k nim přidají noví fandové.

„Je nás málo, potřebovali bychom více lidí,“ zmínil student Jakub Měsíček. A jeho spolužák Pavel Pejčoch to vnímá stejně: „Mnozí dokončí studium a odejdou. Potřebujeme je nahradit. Práce je to ale náročná. Ze školy jdeme rovnou na dílnu.“

Projekt financovala zčásti škola, zčásti sponzoři. Formule bude vystavena 30. ledna na Dni otevřených dveří fakulty strojní.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.