Desítky tisíc automobilů projedou denně středem Frýdku-Místku.

Desítky tisíc automobilů projedou denně středem Frýdku-Místku. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Studie dopravy zjistila neblahý stav. Nejvíce aut jezdí okolo sídlišť

  • 1
Nejzatíženější úseky silnic v Moravskoslezském kraji, tedy ty, po nichž za den projede více než třicet tisíc automobilů, jsou obklopeny velkými sídlišti. Vyplývá to ze statistik, které zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic.

Jak ve Frýdku-Místku, tak v Ostravě zaznamenali lidé provádějící sčítání největší množství automobilů právě v okolí zastavěných oblastí. Zatímco ve Frýdku-Místku je situace dlouhodobě známá, v Ostravě možná některé překvapí, že nejvytíženější komunikací je úsek ulice Opavské mezi svinovskými mosty a odbočkou na Martinov.

Denně tudy projede v průměru 33 347 vozů, z toho 3 479 těžkých nákladních automobilů. Ve Frýdku-Místku pak projíždí hlavním průtahem města podle dat ŘSD 31 612 automobilů, z toho 5 655 nákladních.

Nejvytížinější silnice v kraji

Osobní automobily

Ostrava
Opavská     33 347
Místecká     32 690
Rudná         32 345

Frýdek-Místek
Hlavní třída  31 612

Kamiony
F-M Hlavní třída   5 655
R48 Nový Jičín     5 588
Ostrava Rudná    4 518
R56 Frýdek-Místek 4 400

Auta za den
(scitani2010.rsd.cz)

Hustota dopravy na jednotlivých tazích přitom může být ještě vyšší, než kolik udávají statistiky Ředitelství silnic a dálnic.

Zjištěná čísla se znatelně liší

Jen ve Frýdku-Místku se čísla liší o čtvrtinu. Zatímco ŘSD ve svém výzkumu udává, že po hlavní frýdecko-místecké silnici, po níž jezdí například vozidla z vnitrozemí směrem k hranici s Polskem, jezdí téměř 32 tisíc automobilů, podle záznamů frýdecko-místeckého magistrátu to bývá i pětačtyřicet tisíc vozů denně.

"Pravdivá mohou být obě čísla, vždy je ve hře hodně faktorů, jako je doba sčítání, počasí a podobně," vysvětlil náměstek frýdeckomísteckého primátora Michal Novák.

"My máme své vlastní statistiky, na semaforech na křižovatkách máme umístěna vlastní sčítací zařízení, která nám dávají přesné informace o průjezdu motorových vozidel," pokračuje náměstek. "Na konci minulého roku to bylo v průměru mezi jednačtyřiceti a pětačtyřiceti tisíci automobilů denně. Je otázka, co s tím udělaly třeba rostoucí ceny benzinu, ale ať už by bylo v současnosti pravdivé jedno nebo druhé číslo, v obou případech je to hodně velké množství, které město dusí a pomůže jen vybudování obchvatu," dokončil Novák.

Po dobudování dálničních přivaděčů se situace zlepší

Obdobně jako Frýdek-Místek je na tom Ostrava. I zde prochází nejvytíženější ulice jen pár metrů od velkého sídliště. Opavská ulice si ale od náměstka ostravského primátora Aleše Boháče oddychne až v okamžiku, kdy budou dobudovány všechny plánované nájezdy na dálnici a kdy se dokončí dostavba prodloužené Rudné.

"Dopravní infrastruktura v Ostravě na tom není ve srovnání s jinými městy úplně nejhůř, ale v okamžiku, kdy by se dostavěly nájezdy na dálnice, bylo by to ještě lepší. Právě ty by odklonily dopravu například z Opavské ulice v okamžiku, kdy by byly hotovy nájezdy na dálnice i prodloužená Rudná, vedl by hlavní dopravní nápor hlavně tam, tedy do míst, kde by doprava neobtěžovala tolik lidí," vysvětluje Aleš Boháč.

"Že to funguje, víme, dá se to prokázat třeba na statistikách z Plzeňské ulice ve směru na Mošnov, kudy po zahájení provozu dálnice jezdí zhruba o čtyři a půl tisíce automobilů méně než dřív. A když se k tomu přidají i úpravy silniční sítě v centru města, prodloužená Místecká nebo Porážková ulice, mohla by se doprava ve městě výrazně zlepšit," dokončil náměstek.