Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šturmovik z ostravského památníku neskončil ve šrotu. Stojí ve Francii

  19:30aktualizováno  19:30
A kam se vlastně poděl ten šturmovik? Tato otázka možná napadne nejednoho pamětníka v příštích týdnech, kdy se bude konat mnoho vzpomínkových akcí k výročí konce druhé světové války. Řeč je o Il-10, která byla součástí ostravského památníku letců 1. československé smíšené letecké divize v SSSR bojujících na jaře roku 1945 v Ostravské operaci.

Ostravský Iljušin-10 ve francouzském soukromém muzeu Melun-Villaroche. | foto: Letecké muzeum VHÚ Praha-Kbely

Letoun byl umístěn na pomník navržený ostravským architektem Radůzem Rozhonem v roce 1960 v tehdejším Dzeržinského sadu (dnes park Čs. letců) a na svém místě vydržel až do první poloviny devadesátých let.

Památník s letounem Il-10 na tehdejším Dzeržinského náměstí v Ostravě v 70. letech.

Památník s letounem Il-10 na tehdejším Dzeržinského náměstí v Ostravě v 70. letech.

Během více než tří desetiletí se pak stal oblíbeným místem her mnoha kluků z okolí.

„Jako malí jsme bohatě využívali možnosti vylézt po podstavci do kabiny pilota nebo střelce. Knipl, posun kulometu, směrovka, výškovka, klapky, otevírání krytu fotokamery atp. byly funkční,“ vzpomíná v diskusi na serveru palba.cz na své dětství jeden z uživatelů.

Nejčastěji lidé odhadují, že stroj zamířil po zrušení pomníku do leteckého muzea v Praze-Kbelích. A mají pravdu, ovšem jen částečně. „Druhého února 1994 byl z piedestalu památníku 1. čs. smíšené letecké divize sejmut bojový sovětský letoun, který byl odvezen do leteckého muzea v Praze-Kbelích,“ potvrdila ostravská tisková mluvčí Andrea Vojkovská.

Ve kbelském muzeu ale bitevník nakonec nezůstal. „Stroj byl těžce poškozen vandaly a nevhodným umístěním pod širým nebem,“ vysvětluje zaměstnanec leteckého muzea Jan Sýkora.

Ostravský památník

 „Na jeho trupu byl kód DD-39, což by jej určovalo do stavu 2. letky 45. leteckého dělostřeleckého pluku v Plzni-Líních. Jde ale zřejmě o fiktivní označení. V roce 1998 pak byl letoun vyměněn za historická francouzská letadla s panem Didierem Chablem do Francie. Nyní se nachází vystaven v neveřejném muzeu Melun-Villaroche v původním stavu a bez úprav,“ dodal Sýkora. 

Paradoxem ovšem je, že se Il-10 za války nad Ostravou nikdy neobjevil v barvách československé smíšené letecké divize. Její piloti totiž létali na jeho předchůdci, kterým byl slavný Il-2 Šturmovik.

Na tom se proslavil Richard Husmann, známý pod pseudonymem Filip Jánský, který je autorem knihy Nebeští letci věnované pilotům druhé světové války.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.