Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šturmovik z ostravského památníku neskončil ve šrotu. Stojí ve Francii

  19:30aktualizováno  19:30
A kam se vlastně poděl ten šturmovik? Tato otázka možná napadne nejednoho pamětníka v příštích týdnech, kdy se bude konat mnoho vzpomínkových akcí k výročí konce druhé světové války. Řeč je o Il-10, která byla součástí ostravského památníku letců 1. československé smíšené letecké divize v SSSR bojujících na jaře roku 1945 v Ostravské operaci.

Ostravský Iljušin-10 ve francouzském soukromém muzeu Melun-Villaroche. | foto: Letecké muzeum VHÚ Praha-Kbely

Letoun byl umístěn na pomník navržený ostravským architektem Radůzem Rozhonem v roce 1960 v tehdejším Dzeržinského sadu (dnes park Čs. letců) a na svém místě vydržel až do první poloviny devadesátých let.

Památník s letounem Il-10 na tehdejším Dzeržinského náměstí v Ostravě v 70. letech.

Památník s letounem Il-10 na tehdejším Dzeržinského náměstí v Ostravě v 70. letech.

Během více než tří desetiletí se pak stal oblíbeným místem her mnoha kluků z okolí.

„Jako malí jsme bohatě využívali možnosti vylézt po podstavci do kabiny pilota nebo střelce. Knipl, posun kulometu, směrovka, výškovka, klapky, otevírání krytu fotokamery atp. byly funkční,“ vzpomíná v diskusi na serveru palba.cz na své dětství jeden z uživatelů.

Nejčastěji lidé odhadují, že stroj zamířil po zrušení pomníku do leteckého muzea v Praze-Kbelích. A mají pravdu, ovšem jen částečně. „Druhého února 1994 byl z piedestalu památníku 1. čs. smíšené letecké divize sejmut bojový sovětský letoun, který byl odvezen do leteckého muzea v Praze-Kbelích,“ potvrdila ostravská tisková mluvčí Andrea Vojkovská.

Ve kbelském muzeu ale bitevník nakonec nezůstal. „Stroj byl těžce poškozen vandaly a nevhodným umístěním pod širým nebem,“ vysvětluje zaměstnanec leteckého muzea Jan Sýkora.

Ostravský památník

 „Na jeho trupu byl kód DD-39, což by jej určovalo do stavu 2. letky 45. leteckého dělostřeleckého pluku v Plzni-Líních. Jde ale zřejmě o fiktivní označení. V roce 1998 pak byl letoun vyměněn za historická francouzská letadla s panem Didierem Chablem do Francie. Nyní se nachází vystaven v neveřejném muzeu Melun-Villaroche v původním stavu a bez úprav,“ dodal Sýkora. 

Paradoxem ovšem je, že se Il-10 za války nad Ostravou nikdy neobjevil v barvách československé smíšené letecké divize. Její piloti totiž létali na jeho předchůdci, kterým byl slavný Il-2 Šturmovik.

Na tom se proslavil Richard Husmann, známý pod pseudonymem Filip Jánský, který je autorem knihy Nebeští letci věnované pilotům druhé světové války.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.