Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z ostudy bude pýcha, dělníci mění prostor před nádražím v Ostravě

  11:38aktualizováno  11:38
Dosud prostranství před hlavním nádražím nebylo dobrou vizitkou Ostravy. Právě naopak. Návštěvníci jakoby se ocitli o třicet let zpátky. To se nyní změní. Lidé se dočkají většího parkoviště i trolejbusové točny, nové budovy s občerstvením a většího množství zeleně.

Vizualizace budoucí podoby prostranství před ostravským hlavním nádražím. | foto: Vizualizace: Město Ostrava

Do té doby se ovšem musí obrnit trpělivostí. Prostor před hlavním nádražím se totiž nedávno proměnil ve staveniště, kterým zůstane několik měsíců. Od 1. května tam navíc nemohou zajíždět žádné trolejbusy.

Kdo cestuje do Ostravy vlakem a nemusí nutně dojet až na hlavní nádraží v Přívoze, udělá lépe, když si pro výstup nebo nástup zvolí jinou stanici ve městě.

"Je to úplně rozbombardované, musím obcházet plot, kterým ohradili prostor, kde dřív stávala kašna - tu už odvezli," líčí muž z Novojičínska, který denně dojíždí do Ostravy vlakem a využívá právě hlavní nádraží.

"S dopravou od nádraží problém nemám, protože jezdím tramvají. Ale už se samozřejmě těším, až bude celý přednádražní prostor upravený," dodává.

Vizualizace budoucí podoby prostranství před výpravní budovou ostravského
Vizualizace budoucí podoby prostranství před výpravní budovou ostravského
Vizualizace budoucí podoby prostranství před výpravní budovou ostravského

Vizualizace budoucí podoby prostranství před ostravským hlavním nádraží.

Rekonstrukce přednádraží měla začít už v loňském roce, kdy radnice Moravské Ostravy a Přívozu vypsala výběrové řízení na dodavatele stavby. Veřejnou zakázku ale nakonec zrušila, proto stavební práce začaly až koncem února a potrvají do listopadu.

"V první soutěži jsme měli podezření, že uchazeči se domluvili na společném postupu, což odporuje zásadám transparentnosti a rovného zacházení," vysvětluje důvod opakování výběrového řízení místostarosta ostravského obvodu Dalibor Mouka.

Počet parkovacích míst se téměř zdvojnásobí

Podruhé vyhrála společnost OHL ŽS s podstatně nižší cenou. "Estetizace přednádražního prostoru je naší největší letošní investicí. Původně jsme ji vysoutěžili za 111 milionů korun, nyní je cena o 40 milionů nižší," říká Mouka s tím, že většinu nákladů by měly pokrýt přislíbené dotace z evropských peněz i rozpočtu města.

Až rekonstrukce skončí, návštěvníci hlavního nádraží se dočkají řady změn. Například počet parkovacích míst vzroste ze současných padesáti na 93.

Pohled na prostor před výpravní budovou s nyní už neexistující kašnou letos v

Pohled na prostor před výpravní budovou s nyní už neexistující kašnou letos v březnu.

Stejný prostor před výpravní budovou při současné rozsáhlé rekonstrukci.

Stejný prostor před výpravní budovou při současné rozsáhlé rekonstrukci.

Přibude rampa pro bezbariérový vstup na nádraží, dispečink se zázemím pro řidiče a přístavba s občerstvením a veřejnými toaletami. Zcela jinak by měla vypadat zeleň a také kašna.

"Kromě toho zajistíme funkční propojení jednotlivých druhů veřejné hromadné dopravy. Přibude nová točna pro dálkové autobusy a rozšíříme stávající trolejbusovou smyčku," dodává Mouka.

Trolejbusy se až k nádraží nedostanou, opravy omezí i tramvaje

Jenže právě kvůli rekonstrukci smyčky nemohou od středy zajíždět až k nádraží trolejbusy. Místo nich vozí cestující náhradní autobusová doprava za linku číslo 102.

Rekonstrukce omezí i tramvajovou dopravu, ale jen o víkendech a až v září - poté, co se tam vrátí trolejbusy. "Výluka trolejbusové dopravy potrvá nejdéle do 31. srpna," říká mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Dosud jezdily až k hlavnímu nádraží 4 trolejbusové linky s čísly 101, 102, 108 a 111 (ta jen v noci). Od středy tam místo nich zajíždí náhradní autobus s číslem 102. "Linka je v úseku mezi zastávkami Hlavní nádraží a Vozovna trolejbusů posílená tak, že autobus tam jezdí v intervalu 10 až 12 minut," uvádí Albrecht.

Původní výstupní zastávka Hlavní nádraží pro trolejbusy a autobusy je ale dočasně přesunuta do Nádražní ulice za křižovatkou s ulicí Špálovou a také nástupní zastávka je nyní ve stejné ulici, ale před křižovatkou s ulicí Jirskou.

Změn nastalo samozřejmě víc. Po dobu rekonstrukce přednádraží je například zastaven provoz linky číslo 109, která ve Slezské Ostravě posilovala linku 108. Teď to není nutné, protože se spojily trasy linek 101 a 108. Spojená trasa vede mezi zastávkami Michálkovice ZOO, Vozovna trolejbusů, Sídliště Muglinov, Husův sad, Sokola Tůmy, přičemž na zastávce Vozovna trolejbusů dochází k přečíslování z jedné linky na druhou podle směru jízdy.

Výrazné změny v trolejbusových grafikonech asi až v září

Na linkách číslo 101, 108 a 111 jezdí v nočních hodinách náhradní autobusy. O nadcházejícím víkendu ale autobusy nahradí všechny trolejbusy na linkách číslo 101, 102, 103, 104, 105, 106, 108 a 111.

"Důvodů víkendové výluky je víc: napojování trolejbusových výhybek na stávající trolejové vedení v ulici Českobratrské, revize měnírny Slezská a úprava trolejového vedení na Sokolské třídě i trolejbusové smyčce Náměstí Republiky," vysvětluje Miroslav Albrecht.

Kvůli výlukám souvisejícím s rekonstrukcí přednádražního prostoru v Přívoze odsunulo město větší změny v jízdních řádech trolejbusů. Ty mají přinést podobné úspory jako jarní změny v tramvajové a autobusové dopravě.

"Počítáme s nimi od září," říká náměstek primátora pro dopravu Tomáš Sucharda. Podle něj ale nejde jen o úspory: "V létě začne jezdit nová trolejbusová linka na Novou Karolinu. Trať by měla být hotová v červenci."







Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.