V pozadí se tyčí známý ostravský most Miloše Sýkory, v popředí vidíme starého, ale vitálního muže, jak vzpomíná na předválečné události.
Karel ReiszKlasik britské kinematografie, narodil se v roce 1926 v Moravské Ostravě a žil zde do necelých třinácti let. Zemřel v roce 2002 v Londýně. |
Pavel Reisz přijel z Anglie a hovoří o svém bratrovi Karlovi, který byl o čtyři roky mladší. "Na jaře roku 1939 mi máma psala do Anglie, jestli bych mohl najít místo pro Karla. Promluvil jsem s ředitelem školy. Zavolal si mě k sobě až v červnu a poslal mě do Londýna na nádraží. Bylo strašné horko. Karel přijel a měl čepici, šálu, velmi teplý kabát, dlouhé kalhoty a malý kufřík. Rodiče totiž mohli dát svým dětem na cestu jen jedno malé zavazadlo, co se nevešlo, museli nosit na sobě," vzpomínal Pavel Reisz na příjezd bratra.
Měl štěstí, protože zbytek rodiny zahynul v koncentračním táboře. Karel se zachránil jako jedno z dětí pověstného záchranného vlaku Nicholase Wintona.
Ostravský filmový štáb v produkci Jarmily Hoznauerové a v koprodukci Čestmíra Kopeckého vede režisérka Petra Všelichová, oceňovaná za dokumenty. Britský filmový štáb pracuje pod vedením nejstaršího ze synů Karla Reisze Tobyho.
Dva filmy, dva pohledyČeská produkce Britská produkce |
Do Ostravy přijel minulý týden záměrně vlakem a přivezl i svou dvanáctiletou dceru Francescu. Je tak stará jako dědeček, když opouštěl Ostravu. Cesta vlakem se mu stala osudnou a zavezla jej pomyslně až na místo zakladatele novodobé britské kinematografie. Toby Reisz natáčí pro produkci BBC a zajímá jej konfrontace minulosti a současný pohled dítěte.
Filmové scenérie připomínají Ostravu
Petru Všelichovou a její tým zaujaly především souvislosti mezi Reiszovou britskou tvorbou a ostravským prostředím. "Řada míst z Reiszových slavných filmů připomíná místa v Ostravě, kdo o tom neví, může se domnívat, že Reiszovy filmy vznikaly v identických průmyslových lokacích," říká režisérka.
Kromě Pavla Reisze se filmovému štábu podařilo natočit záběry se světoznámým dirigentem a skladatelem Carlem Davisem. "Myslím, že jeho využití hudby se měnilo od filmu k filmu, podle toho, o jaký film šlo. Tady bylo docela jasné od začátku, že potřebuje, aby hudba vyprávěla ten příběh," zavzpomíná na Reiszův nejznámější snímek Francouzova milenka, na kterém se podílel. Štáb čeká ještě další důležité natáčení v Londýně.