Železniční trať krátce po bleskové povodni v roce 2009, která se jí stala osudnou. Na jejím místě by v budoucnu mohla vzniknout cyklostezka.

Železniční trať krátce po bleskové povodni v roce 2009, která se jí stala osudnou. Na jejím místě by v budoucnu mohla vzniknout cyklostezka. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Trať do Hostašovic byla po 121 letech zrušena, obce z ní chtějí cyklostezku

  • 1
Od neděle platí nový jízdní řád, spoj z Nového Jičína do Hostašovic by v něm ale lidé hledali marně. Trať spojující tato dvě města byla totiž po 121 letech provozu uzavřena. Přepravu cestujících, kterou rok a půl zajišťovala náhradní autobusová doprava Českých drah, převzaly dvě nové autobusové linky.

Nepříliš využívanou železnici definitivně pohřbily loňské letní záplavy. Trať dlouhou zhruba deset kilometrů poničila blesková povodeň, příval vody byl totiž tak silný, že na mnoha místech koleje zprohýbal a vytrhal i s pražci.

"Rozsah poškození byl značný. Podle odhadů by musela Správa železniční dopravní cesty do obnovy trati investovat až 80 milionů korun," uvedl Miroslav Novák, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje.

Podle něj navíc železnice nebyla dostatečně využívána cestujícími. "I kdyby k povodni nedošlo, trať byla jednou z těch, u kterých ministerstvo dopravy zvažovalo zrušení," řekl.

Obce na trase se snažily železnici obnovit. Později se shodly na tom, že by na jejím místě měly raději cyklostezku. Náklady na její zřízení jsou však vysoké, Nový Jičín, Hodslavice, Hostašovice a Mořkov, kterými má cyklotrasa procházet, proto žádají o bezúplatný převod pozemků pod tratí.

Udělat z tratě cyklostezku je levnější než ji zbourat

Požadavku vyhovělo zatím jen ministerstvo obrany, které vlastní vlečku mezi Bludovicemi a Hodslavicemi. Správní řízení s převodem státního majetku na obce většinou trvají několik měsíců. Jednání stále probíhají i v tomto případě.

Kraj bezúplatný převod majetku podporuje. "Když to velmi zjednoduším, pro stavbu cyklostezky by stačilo odstranit koleje a pražce. Stezka se dá budovat i na náspu. Stát to vyjde levněji, než kdyby musel odstranit železnici na pláň, tedy se vším všudy. To je daleko nákladnější," přiblížil Miroslav Novák.

HISTORIE TRATĚ

1888 - Společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda začala stavět železnici z Hostašovic do Nového Jičína
1. 6. 1889 - Zahájení provozu
1938 - Koleje mezi Hodslavicemi a Bludovicemi byly vytrhány, okupační úřady tak přerušily dopravu
1941 - Znovuobnovení trati
24.-25. 6. 2009 - Blesková povodeň
prosinec 2010 - Úplné zrušení trati

"Cyklostezku chceme, ale je třeba získat dotaci z Regionálního operačního fondu. Pokud se nám vše podaří, mohli bychom s pracemi začít v roce 2012," řekl místostarosta Nového Jičína Jaroslav Dvořák.

Místo vlaků autobusy

Náhradní autobusovou dopravu Českých drah, která zde fungovala rok a půl, v neděli nahradily dvě pravidelné linky ODISu. Ta s číslem 622 jezdí přes Hodslavice, linka 665 přes Životice u Nového Jičína.

Cestující si musí zvyknout na nové ceny jízdného a přemístění přestupního uzlu. Místo v Hostašovicích budou lidé na vlak přestupovat v Mořkově. Jízdní řád zatím není definitivní. Časem se má přizpůsobit požadavkům cestujících.