Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třinec má největší flotilu elektrobusů v republice

  12:45aktualizováno  12:45
Deset nových elektrobusů, které ve čtvrtek slavnostně uvedli do provozu v Třinci, postavilo ocelářské město na špici elektromobility nejen v celorepublikovém žebříčku. Od projektu za 135 milionů korun si místní slibují hlavně vliv na zlepšení životního prostředí.

Při představení nových elektrobusů lidé také vyzkoušeli, kolik se jich do jednoho vejde. Nakonec se dovnitř vměstnalo 107 pomyslných cestujících. (9. března 2017) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Nejsou slyšet, ani cítit. Třineckou městskou hromadnou dopravu posílí deset nových elektrobusů, které nahradí dosavadní klasické dieselové autobusy.

Obyvatelé Třince si nové elektrobusy značky Škoda Electric už mohli prohlédnout. Všech deset, i se speciálně přidělenými SPZ začínajícími 1TE, což je zkratka pro první třinecký elektrobus.

„Pořídili jsme je hlavně s ohledem na jejich vliv na životní prostředí,“ řekla starostka Třince Věra Palkovská. „Ekologie byla hlavním důvodem pro jejich nákup. Do budoucna chceme, aby se elektromobilita rozšířila v Třinci co nejvíce.“

Fotogalerie

Zda se rozšíří i počet elektrobusů, které po Třinci jezdí, zatím není jasné. „Do budoucna bychom rádi získali další elektrobusy, ale je to o dotacích, autobusy jsou hodně drahé,“ vysvětlila starostka hlavní zádrhel při pořizování elektrobusů.

Ty jsou sice primárně výrazně ekologičtější než klasické autobusy s dieselovými motory, jejich cena je ale výrazně vyšší.

„Klasický autobus stojí okolo pěti milionů korun, elektrobus třináct milionů,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva. Její dceřiná firma, Arriva Morava, elektrobusy v Třinci provozuje. „V rámci jednoho města to je obrovský počin. Stali jsme se největším provozovatelem elektrobusové flotily v České republice. Jak je to na evropské úrovni, nevím, ale jsme hodně vysoko,“ okomentovala nové přírůstky Pavla Struhalová, ředitelka Arriva Morava.

Bez dotace by elektrobusy zůstaly jen snem

Další rozvoj veřejné dopravy využívající elektrický pohon ale podle ní brzdí vysoká cena elektrobusů. „Provozní náklady jsou výrazně nižší než u klasických autobusů. U elektřiny jde zhruba o dvě koruny na kilometr, naftové autobusy se pohybují okolo devíti, deseti korun na kilometr. Ale vstupní náklady jsou brutální, bez dotace bychom je nemohli pořídit.“

„Ekonomicky se taková koupě nevyplatí, dotace je nutnost,“ dodal Adamka. Proto bude do budoucna podle Struhalové záležet hlavně na zájmu měst a na možnosti získat dotaci. Právě její získání bylo nejsložitějším bodem při nákupu nových elektrobusů.

„Od začátku do konce to trvalo rok a tři čtvrtě,“ vzpomíná Struhalová. „Dívali se na nás jako na pošetilce. Ale podpořilo nás jak město, tak výrobce, který vozy na vlastní riziko vyrobil. Teprve minulý týden se totiž rozhodlo o udělení dotace. Žádosti se přitom podávaly v červenci minulého roku. Do minulého týdne jsme tak nevěděli, zda dotaci dostaneme.“

Rekord: Deset nabíjecích stanicí na jednom místě

Elektrobusy jsou schopné najezdit na jedno nabití po městě 110 až 150 kilometrů. Baterie se dobíjejí v depu v noci, každý z elektrobusů má vlastní malé dobíjecí zařízení. Právě kvůli novým elektrobusům totiž vzniklo v Třinci i nabíjecí depo. „Deset nabíjecích stanic na jednom místě je český rekord, více pohromadě jich nikde není,“ řekl Vladislav Sobol ze společnosti ČEZ, která stojany vybudovala.

Rekord v počtu elektrobusů ale třinečtí podle všeho dlouho neudrží. Do konce roku 2018 chce postupně získat dvacet elektrobusů Hradec Králové. Pro srovnání, v Londýně využívá tamní MHD okolo padesáti elektrobusů.

Na zájmu o čistou dopravu se chce podílet i ostravská společnost Ekova Electric, která elektrobusy vyrábí. „Sedm elektrobusů nám jezdí ve Švédsku, další v Bavorsku,“ řekl Tomáš Pittermann, ředitel společnosti Ekova Electric.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letečtí záchranáři museli pro čtyřicetiletého turistu, který spadl v údolí Bílé...
Turista spadl v údolí Bílé Opavy. Z hlubokého kaňonu ho vytáhl vrtulník

Čtyřicetiletý turista upadl při cestě na Praděd tak nešikovně, že si vážně poranil hlavu a ruku. Do údolí Bílé Opavy tak pro něj museli letečtí záchranáři z...  celý článek

Blesk
Mladého chlapce zasáhl v Třinci blesk, lékařům se hocha podařilo oživit

V sobotu večer zasáhl blesk patnáctiletého chlapce na ulici v Třinci. Při příjezdu záchranářů byl mladý člověk v bezvědomí, srdeční masáž mu poskytovali svědci...  celý článek

Ivo Kramoliš se svým prvním hadem, třiadvacetiletou krajtou vážící přibližně...
Tři uštknutí a dost. Ivo Kramoliš už chová jen nejedovaté hady

Ivo Kramoliš choval jedovaté hady jednadvacet let. Po třetím uštknutí se jich musel na nátlak rodiny vzdát. Ovšem hadům stále zůstal věrný. Momentálně má...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.