Při představení nových elektrobusů lidé také vyzkoušeli, kolik se jich do jednoho vejde. Nakonec se dovnitř vměstnalo 107 pomyslných cestujících. (9. března 2017) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Třinec má největší flotilu elektrobusů v republice

  • 13
Deset nových elektrobusů, které ve čtvrtek slavnostně uvedli do provozu v Třinci, postavilo ocelářské město na špici elektromobility nejen v celorepublikovém žebříčku. Od projektu za 135 milionů korun si místní slibují hlavně vliv na zlepšení životního prostředí.

Nejsou slyšet, ani cítit. Třineckou městskou hromadnou dopravu posílí deset nových elektrobusů, které nahradí dosavadní klasické dieselové autobusy.

Obyvatelé Třince si nové elektrobusy značky Škoda Electric už mohli prohlédnout. Všech deset, i se speciálně přidělenými SPZ začínajícími 1TE, což je zkratka pro první třinecký elektrobus.

„Pořídili jsme je hlavně s ohledem na jejich vliv na životní prostředí,“ řekla starostka Třince Věra Palkovská. „Ekologie byla hlavním důvodem pro jejich nákup. Do budoucna chceme, aby se elektromobilita rozšířila v Třinci co nejvíce.“

Zda se rozšíří i počet elektrobusů, které po Třinci jezdí, zatím není jasné. „Do budoucna bychom rádi získali další elektrobusy, ale je to o dotacích, autobusy jsou hodně drahé,“ vysvětlila starostka hlavní zádrhel při pořizování elektrobusů.

Ty jsou sice primárně výrazně ekologičtější než klasické autobusy s dieselovými motory, jejich cena je ale výrazně vyšší.

„Klasický autobus stojí okolo pěti milionů korun, elektrobus třináct milionů,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva. Její dceřiná firma, Arriva Morava, elektrobusy v Třinci provozuje. „V rámci jednoho města to je obrovský počin. Stali jsme se největším provozovatelem elektrobusové flotily v České republice. Jak je to na evropské úrovni, nevím, ale jsme hodně vysoko,“ okomentovala nové přírůstky Pavla Struhalová, ředitelka Arriva Morava.

Bez dotace by elektrobusy zůstaly jen snem

Další rozvoj veřejné dopravy využívající elektrický pohon ale podle ní brzdí vysoká cena elektrobusů. „Provozní náklady jsou výrazně nižší než u klasických autobusů. U elektřiny jde zhruba o dvě koruny na kilometr, naftové autobusy se pohybují okolo devíti, deseti korun na kilometr. Ale vstupní náklady jsou brutální, bez dotace bychom je nemohli pořídit.“

„Ekonomicky se taková koupě nevyplatí, dotace je nutnost,“ dodal Adamka. Proto bude do budoucna podle Struhalové záležet hlavně na zájmu měst a na možnosti získat dotaci. Právě její získání bylo nejsložitějším bodem při nákupu nových elektrobusů.

„Od začátku do konce to trvalo rok a tři čtvrtě,“ vzpomíná Struhalová. „Dívali se na nás jako na pošetilce. Ale podpořilo nás jak město, tak výrobce, který vozy na vlastní riziko vyrobil. Teprve minulý týden se totiž rozhodlo o udělení dotace. Žádosti se přitom podávaly v červenci minulého roku. Do minulého týdne jsme tak nevěděli, zda dotaci dostaneme.“

Rekord: Deset nabíjecích stanicí na jednom místě

Elektrobusy jsou schopné najezdit na jedno nabití po městě 110 až 150 kilometrů. Baterie se dobíjejí v depu v noci, každý z elektrobusů má vlastní malé dobíjecí zařízení. Právě kvůli novým elektrobusům totiž vzniklo v Třinci i nabíjecí depo. „Deset nabíjecích stanic na jednom místě je český rekord, více pohromadě jich nikde není,“ řekl Vladislav Sobol ze společnosti ČEZ, která stojany vybudovala.

Rekord v počtu elektrobusů ale třinečtí podle všeho dlouho neudrží. Do konce roku 2018 chce postupně získat dvacet elektrobusů Hradec Králové. Pro srovnání, v Londýně využívá tamní MHD okolo padesáti elektrobusů.

Na zájmu o čistou dopravu se chce podílet i ostravská společnost Ekova Electric, která elektrobusy vyrábí. „Sedm elektrobusů nám jezdí ve Švédsku, další v Bavorsku,“ řekl Tomáš Pittermann, ředitel společnosti Ekova Electric.