Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parní vlaky, ale co dál? Turisté stále Osoblažsku scházejí

  14:15aktualizováno  14:15
Osoblažsko je krajina dvou tváří. Na jedné straně místo s vysokou nezaměstnaností, na straně druhé kraj se zvláštním půvabem tvořeným třeba i unikátní úzkokolejkou. Ta turisty přitahuje. Pořád ale ne tolik, aby to vylepšilo ekonomiku oblasti.

Osoblažská úzkokolejka na cestě romantickou krajinou Slezské Hané. | foto: Pavel Horna

Před odjezdem výletního parního vlaku každou prázdninovou sobotu, neděli a svátek se na malém nádraží v Třemešné ve Slezsku mačkají návštěvníci. Už jich tu bylo i tolik, že se všichni do vagonů nevešli.

"Kvůli vzrůstajícímu zájmu jsme zprovoznili nový rezervační systém. Na webu osoblazsko.com si zájemci za třicet korun mohou zamluvit místenku do jednoho z vozů," říká Pavel Horna z Klubu přátel osoblažské úzkokolejky.

Co si užít na Osoblažsku

  • jízdu po úzkorozchodné železniční trati z Třemešné do Osoblahy 
  • návštěvu zámku ve Slezských Rudolticích, kterému se přezdívá Slezské Versailles 
  • výlet ke zřícenině hradu Fulštejn za obcí Bohušov 
  • prohlídku židovského hřbitova v Osoblaze 
  • výlet po nové naučné stezce Kostely Osoblažska 
  • jízdu na kole liduprázdnou krajinou příhraničí a třeba i do Polska

A zmiňuje i další novinky. Lidé mohou nově využít na nádraží v Třemešné toalety či si prohlédnout a vyfotit parní vlak, jenž teď v úvodní stanici čeká už zhruba hodinu před odjezdem.

"Letos v červnu jsme svezli dvakrát tolik cestujících, co loni ve stejném měsíci. Třeba prvního června při pohádkové jízdě bylo tak narváno, že jsme měli skoro potíž projít uličkou," zmiňuje Pavel Horna, který v parní soupravě jezdí jako vlakvedoucí.

Provoz výletních vlaků na úzkokolejce přitom podporuje i kraj, který trať zařadil do takzvané Techno trasy - stezky po technických zajímavostech. Budoucnost zdejší vlakové dopravy, a to zejména běžných linek, které tu provozují České dráhy, je ale mírně nejistá.

Zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) už dřív naznačili, že by bylo neefektivní pořizovat například nové vybavení trati, když je jediná svého druhu, na které provoz zajišťují České dráhy.

A teď to znovu nepřímo potvrdil i Marek Illiaš ze SŽDC: "Trať průběžně udržujeme, o její modernizaci se nyní neuvažuje."

Ač by to při pohledu na parní vlaky mohlo vypadat, že Osoblažsko je turisty přeplněno, opak je pravdou. O výletní jízdy na úzkokolejce je sice velký zájem a také některá zdejší ubytovací zařízení jako kemp v Osoblaze mají v létě kapacitu takřka stále plnou, celkově je tu však návštěvníků stále pomálu. Což zároveň mnozí turisté oceňují.

Osoblažské úzkokolejky mohou využívat díky speciální rampě i vozíčkáři.

Osoblažské úzkokolejky mohou využívat díky speciální rampě i vozíčkáři.

Podle Martiny Jalamasové z Mikroregionu Osoblažsko turistů přibývá pozvolna. "Problém je pořád stejný. Moc se nedaří rozjíždět doprovodné služby, hlavně ubytovací a stravovací zařízení," říká Martina Jalamasová.

Jedním dechem ale dodává, že třeba ve Slezských Pavlovicích nově vznikl areál, kde se lidé mohou nejen ubytovat a dobře najíst, ale třeba si i zajezdit na koni, zastřílet z kuše nebo vyrobit hrnek ve výtvarné dílně.

"Nedávno jsme také slavnostně představili první dvě části naučné stezky Kostely Osoblažska a na září chystáme druhý ročník gastrofestivalu představujícího místní speciality," zmiňuje zástupkyně mikroregionu.

Věří, že turistů bude ve zdejším kraji postupně přibývat. "Jsem optimistka, jiná už asi nebudu," usmívá se.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.