Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky se kvůli opravám otáčejí jinde. Těšíňany budí burácení lokomotiv

  8:45aktualizováno  8:45
Obyvatelé českotěšínské Tovární ulice zažívají v poslední době peklo. Kvůli opravě trati zajíždějí v noci nákladní vlaky až pod jejich okna, kde hodinu „tůrují“ motor a mění směr jízdy. To se opakuje i několikrát za noc. Místní jsou zoufalí, podle SŽDC to ale jinak nejde a lidé musejí mít strpení.

Obyvatele Těšína budí lokomotivy. Ilustrační snímek | foto: ČD Cargo

„Je to k nevydržení. Třeba minulý týden ze čtvrtka na pátek přijela kolem půlnoci jedna souprava. Motor zůstal puštěný, kolem jedné odjela. Ve dvě nebo ve tři tu byla další - opět hodinu ‚tůrovala‘ motor - za hodinu odjela a od čtyř do pěti to tu bylo nanovo,“ líčí Dorota Havlíková, která bydlí v rodinném domě v Tovární ulici.

Uvědomuje si, že kvůli poloze u trati je její dům vystavený hluku víc než domy v klidnějších místech a také říká, že jí nevadí ruch, jenž vzniká na železnici za dne, ale rachot, který zažívá v poslední době v noci, jí vadí.

Noční hluk vzniká, když nákladní soupravy ČD Cargo mění směr jízdy. „To znamená, že vlak přijede do Těšína, lokomotiva se musí odpřáhnout, objet na opačný konec soupravy, připojit, vykonat zkoušku brzdy, vyčkat na výpravu a po výpravě následuje odjezd vlaku,“ přibližuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Během těchto manipulací musí motor zůstat zapnutý. „V žádném případě tedy nejde o to, že by strojvedoucí zůstávali na lokomotivě a tu si vytápěli. Vlak ale musí být připravený kdykoliv k odjezdu, hned jak dostane volno,“ dodává.

„Ano, ale zatímco dřív soupravy v noci měnily směr v místě, kde je široké kolejiště a kde nejsou poblíž budovy, tak teď se to děje na úzké koleji obklopené domy, mezi kterými se hluk odráží,“ upozorňuje Dorota Havlíková.

Lidé to musí vydržet

Na to reaguje Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která má na starosti aktuálně probíhající přestavbu trati.

„Kvůli přestavbě železničního uzlu musí nyní lokomotivy v noci jezdit na přednádraží a měnit směr jízdy tam. Jakmile ale budou volné koleje na jiném místě, soupravy přesuneme,“ zmiňuje mluvčí SŽDC a upřesňuje, že přestavba trati by podle plánu měla skončit příští rok v listopadu.

Také další z místních obyvatelek říká, že hluk se v poslední době v noci výrazně navýšil. „Na jednu stranu se to dá do jisté míry pochopit, protože se koridor přestavuje a na stavbě se pohybují různé drážní stroje, na straně druhé tu ale v noci velmi často ‚parkují‘ lokomotivy, které třeba hodinu v kuse běží na volnoběh. V domě nám to potom vibruje, všechno se třese a uspat dítě, to je kumšt,“ vypráví Iva Lupková, která v domě v ulici Tovární bydlí sedm let, ale teď reálně uvažuje o tom, že se kvůli hluku odstěhuje jinam.

„V blízkosti je navíc rušná cesta, a když se k tomu přidá noční hluk, člověk si opravdu neodpočine,“ stýská si Lupková.

Marek Illiaš říká, že v tuto chvíli situaci jinak řešit nelze. „Je mi líto, ale prosím místní o strpení.“







Hlavní zprávy

ADECCO spol. s r.o.
PLC specialisty

ADECCO spol. s r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.