Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Silničáři kvůli zvěři oplotí všechny úseky dálnic v Moravskoslezském kraji

  • 2
Do tří let olemují silničáři všechny dálniční úseky v Moravskoslezském kraji souvislým oplocením. Pletivo se objeví také u vybraných silnic I. třídy, třeba mezi Opavou a Ostravou. Důvodem jsou časté střety aut se zvěří.

Jen na šedesáti kilometrech dálnice D1 v kraji evidují policisté za loňský rok pětadvacet podobných nehod. Za posledních pět let tam došlo ke 114 srážkám se zvěří.

„Do roku 2020 by měly být oploceny všechny úseky dálnic a také ostatní směrově rozdělené komunikace. Záležet bude ovšem na tom, jak rychle se podaří vypořádat majetkové vztahy,“ informoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Cílem je zabránit nehodám a nasměrovat zvěř na pro ni zřízené přechody a ekodukty.

V případě D1 už mají silničáři na části trasy, kde ploty chybí, hotovou projektovou dokumentaci a podali žádost o územní rozhodnutí. Oplocení mezi Bělotínem a Rudnou by mělo být celistvé do května 2018.

„Vzhledem ke skutečnosti, že místního šetření se nikdo nezúčastnil, lze předpokládat, že námitky proti stavbě nebudou. Hned po nabytí právní moci se začne soutěžit zhotovitel,“ dodal mluvčí. Výjimkou zůstane jen heliport u Klimkovického tunelu, který nesmí být oplocen.

Od Rudné na státní hranici pak projektovou dokumentaci na oplocení silničáři chtějí zadat do konce letošního roku, aby se práce mohly uskutečnit příští a přespříští rok.

Policie radí brzdit a nestrhávat řízení

Zaměří se i na D56 mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. „Probíhá výběrové řízení,“ upřesnil Studecký s tím, že plot bude chránit i navazující I/56 z Frýdku-Místku do Ostravice. Stavba už má zhotovitele, v červnu byla uzavřena smlouva.

Srážky se zvěří

  • Policie zaznamenává každoroční nárůst střetů vozidel se zvěří.
  • Loni se v celém Moravskoslezském kraji událo 1 176 takových srážek, za posledních pět let statistiky evidují 4 752 nehod se zvěří.
  • Jen na dálnici D1 na území kraje hraje ročně zvěř hlavní roli u zhruba dvacítky dopravních nehod.
  • Mezi nejrizikovější místa na dálnicích v kraji patří úsek D56 u Paskova a úseky D1 u Kujav a Velkých Albrechtic na Novojičínsku.
  • Časté jsou srážky se zvěří také na nájezdech na dálnici a dálničních přivaděčích.

Střety se zvěří jsou na zmíněných úsecích časté. Podle serveru srazenazver.cz, který spravuje Centrum dopravního výzkumu, řidiči na zvěř na trase D56 narážejí nejčastěji v okolí Paskova. Na navazující I/56 jsou zaznamenávány pravidelné srážky téměř po celé trase z Frýdku-Místku až do Ostravice. Řidiči na D1 se nejčastěji se zvěří setkávají na Novojičínsku.

Zelené oborové pletivo olemuje i nedávno otevřenou spojnici Ostravy s Opavou. „Silnice I/11 má oplocena kritická místa. Jejich propojení do souvislého celku bude prováděno postupně během několika následujících let,“ doplnil Studecký.

Nejrizikovějšími místy na této trase je podle statistik Centra dopravního výzkumu z hlediska srážek se zvěří okolí Nových Sedlic a úsek kolem Velké Polomi. Nejčastěji sraženými zvířaty bývají srny, méně často divoká prasata a zajíci.

Policie doporučuje řidičům především sledovat dopravní značení, které na výskyt zvěře upozorňuje, a v rizikových místech snížit rychlost.

„V případě střetu prudce brzdit a neměnit směr jízdy. Snažit se do samotného střetu maximálně snížit rychlost a pokud možno zachovat chladnou hlavu a nestrhávat řízení,“ radí policejní mluvčí Lenka Sikorová.