Mezi tragické nehody na moravskoslezských silnicích v roce 2016 se zařadila i...

Mezi tragické nehody na moravskoslezských silnicích v roce 2016 se zařadila i březnová srážka dodávky s automobilem ve Staré Vsi nad Ondřejnicí, při které zahynul řidič osobního vozu. | foto: HZS Moravskoslezského kraje

Obětí dopravních nehod je letos dvakrát víc. Přitvrdíme, varují policisté

  • 18
Řidiče čekají na silnicích v Moravskoslezském kraji mnohem častější dopravní kontroly. Policisté tím reagují na stoupající počet mrtvých na silnicích. Od začátku roku zemřelo při nehodách dvojnásobně víc lidí, než za stejné období loni.

„Nekázeň řidičů a absolutní nerespektování dopravních předpisů,“ vyjmenoval příčiny tragické bilance náměstek krajského policejního ředitele Radim Daněk.

Letos už policisté vyšetřovali téměř dva tisíce nehod, při nichž zemřelo dvacet lidí. A velkou část způsobili řidiči pod vlivem alkoholu. Přitom ve zbytku republiky tak neblahou bilanci nemají. Policie se při zjišťování příčin mnohdy nestačí divit, čeho jsou lidé schopní.

Konec domluvám, policisté budou přísnější

„Řidič se sehne pro mobil a srazí na přechodu lidi, dodávka při couvání srazí seniorku, opilý muž si za tmy a v dešti lehne na silnici,“ namátkou vypočítal Daněk s tím, že i kdyby se policie rozkrájela, tak takovým nehodám nelze zabránit.

Trend jako před deseti lety

Loni se poprvé od roku 2007 zvýšil počet obětí dopravních nehod. Zatímco v roce 2014 zemřelo na silnicích 51 lidí, loni to bylo o dva více.

Jenže letos za první čtvrtletí policisté evidují už 20 obětí. Pokud by tento trend pokračoval, vrátil by se stav o deset let zpátky.

Oznámil však, že zatímco na začátku roku se policisté snažili působit spíše preventivně, nyní přitvrdí. „Nejdříve jsme většinou domlouvali, napomínali, rozdávali reflexní prvky. Nyní ale začnou i represe, jinak to už nejde. Nyní v podstatě jdeme z akce do akce,“ popsal.

Frýdecko-místecký policejní mluvčí Vlastimil Starzyk doplnil, že hlídky se zaměří zejména na dodržování rychlosti a zákaz požívání alkoholu i dalších návykových látek před jízdou.

„Policie ale také zkontroluje například používání bezpečnostních pásů, dodržování pravidel při přepravě dětí, telefonování za jízdy a stranou nezůstane ani technický stav vozidel,“ upozornil Starzyk. Samozřejmostí zůstává kontrola všech nutných dokladů.

Jakub Novotný z Nového Jičína už tři roky taxikaří a v minulosti se živil i jako řidič kamionu. Potvrzuje, že ve srovnání například s Německem vládne na našich silnicích až anarchie.

Příčinou je arogance řidičů, tvrdí odborník

„Mnoho lidí nadávalo, když se před pár lety při každé silniční kontrole dýchalo na alkohol. Jenže každý si dal větší pozor. A teď? Kdo je rychlejší a drzejší, tak vítězí. A nejsou to vůbec jen mladší řidiči,“ komentuje současný stav.

Náprava podle něj není jednoduchá a týká se spíše obecného vnímání pravidel. „Dokud bude normální předpisy porušovat, tak se to nezmění ani na silnicích. Také dopraváci mají za hranicemi větší autoritu než ti naši,“ doplnil Novotný.

Poznamenal, že větší bezpečnosti na silnicích nepomáhají ani praktiky, kdy lze už udělenou pokutu v dalším řízení promlčet nebo jinak zahladit.

Dalimil Frič z ostravského Centra bezpečné jízdy Libros také považuje řidičskou aroganci za hlavní příčinu tragického stavu na silnicích. Jako vzorovou ukázku uvedl víkendovou nehodu u Skřipova na Opavsku, kde řidič s více než jedním promile alkoholu havaroval a ve voze zemřela jeho manželka se synem.

„Proč? Proč opilý sedne za volant a dovnitř ještě vezme rodinu? Tu silnici znám a řidič tam musí být hodně pozorný,“ řekl Frič. Podle něj je řešením jedině celoživotní vzdělávání řidičů.