Ochvat Frýdku-Místku má hlavně ulevit velmi přetíženému průtahu městem.

Ochvat Frýdku-Místku má hlavně ulevit velmi přetíženému průtahu městem. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

V cestě obchvatu Frýdku-Místku leží skládka z ekologického supertendru

  • 1
Sotva se při mnohaleté přípravě obchvatu Frýdku-Místku vyřeší jeden problém, objeví se záhy další, možná ještě složitější. Ačkoliv výkupy pozemků a další přípravné práce pokračují, objevila se další potíž. Stará průmyslová skládka nazývaná Skatulův Hliník, která byla zařazená do ekologického supertendru.

"Kvůli zařazení sanace skládky do ekologického supertendru nemáme v současnosti jistotu, kdy k jejímu vyčištění dojde," vysvětluje Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Obchvat Frýdku-Místku

Délka trasy: 8 566 m
Počet stavebních objektů: 249

Mostní objekty:
Celkem: 22
Z toho na rychl. silnici: 14
Nad rychl. silnicí: 7
Celková délka mostů: 2 614 m

Mimoúrovňové křižovatky:
Počet: 3
Protihlukové stěny:
Počet: 1
Délka stěn: 8 357 m

Celkový objem zemních prací:
Výkopy: 696 300 m3
Násypy: 1 320 700 m3

Předpokládaná cena stavby:
3,775 mld Kč (bez DPH)
Zdroj: www.rsd.cz

"V současnosti se snažíme o to, aby tato skládka byla z tendru vyňata a řešila se samostatně. Jak to nakonec dopadne, ale nevíme, záleží na tom, jak se k celé věci postaví ministerstvo financí, které o tom bude rozhodovat," popsal Novák s tím, že ministerstvo financí má na odpověď zhruba měsíc a při rozhodování o osudu ekotendru bude záležet i na tom, zda se proti jeho výsledku někdo neodvolá.

Obchvat není na černé listině, ale...

"Vedle toho se na zahájení stavby obchvatu mohou projevit i problémy s penězi, které budou pro ministerstvo dopravy v rozpočtu pro příští rok. Zatím nám chybí na stavby silnic a dálnic osm až dvanáct miliard. To, kolik peněz se podaří získat, bude rozhodující pro to, které stavby a jakou rychlostí se budou stavět. Stavba obchvatu Frýdku-Místku sice zatím není na černé listině, ale jistotu zatím nemáme," dodal Martin Novák.

Náměstek frýdecko-místeckého primátora Dalibor Hrabec je ohledně problémů okolo sanace skládky optimističtější.

"Ono ani tak nejde o vyřazení skládky ze supertendru, jako o získání jistoty, kdy může být sanována," vysvětluje s tím, že pokud by byla záruka, že skládka bude v určitém období odstraněna, mohla by stavba obchvatu probíhat nejdříve na jiných místech.

Výkupy pokračují, někteří lidé ale prodej pozemku odmítají

Pro zahájení výstavby v příštím roce by ani nebylo potřeba získat ze státního rozpočtu miliardy korun. "Stavba by se teprve rozjížděla a navíc by to určitě nebylo od 1. ledna, protože by pár měsíců trvalo výběrové řízení na firmu, která by zde stavěla, takže by se určitě nestavělo celý rok naplno," vysvětluje Dalibor Hrabec, podle kterého by se na některých úsecích stavby mohlo začít prakticky okamžitě.

"Přípravné práce probíhají dobře, už jsme zažádali zhruba o dvě třetiny stavebních povolení, z nichž je už většina vydána. I nadále probíhá výkup pozemků, je ale několik majitelů, kteří je prodat nechtějí," vysvětlil náměstek primátora s tím, že v případě, že by všechno vycházelo optimálně, mělo by se se stavbou začít nedaleko bývalých kasáren na Beskydské ulici.