Vyjíždějte co nejméně, vyzývají sice úřady na Ostravsku řidiče v době silného smogu, málokdo je ale poslechne. Proč taky? Vždyť to je jen doporučení…
To třeba v některých italských městech jsou na řidiče tvrdší. V Římě kvůli smogu nedávno omezili provoz tak, že v jednom dni mohly ve špičce vyjet jen auta s registrační značkou končící sudým - a na druhý den zase jen lichým číslem. Kdo to porušil, dostal pokutu.
Co dělají v ciziněItálie Německo Holandsko |
V průmyslovém Milánu byli ještě přísnější. Starosta Guiliano Pisapia tu kvůli vysokým koncentracím škodlivin v ovzduší na dva dny zcela zakázal provoz v ulicích od 9 do 17 hodin. Porušení zákazu? Pokuta až 155 euro, tedy zhruba téměř čtyři tisíce korun.
Rodiny v Itálii se domlouvají se sousedy
Podle redaktorky MF DNES Kateřiny Koubové, která v Itálii žila, omezují třeba úřady v Milánu dopravu kvůli smogu už léta. A to i systémem "sudá - lichá".
"Mnohé rodiny tu mají třeba dvě auta - jedno se sudou a druhé s lichou poznávací značkou. Za smogu se domlouvají i se sousedy a spolu vyrážejí jen jedním autem - tím s právě povolenou espézetkou," uvedla. Nařízení budí v Itálii rozporné reakce: ekologové ho vítají, motoristé kritizují.
"Zákaz provozu pomáhá řešit problém, ale neřeší ho zcela," řekl italský ministr životního prostředí Corrado Clini s tím, že pro čistší vzduch je třeba dělat i další systémové kroky.
Ekologové v Česku říkají, že by třeba systém "sudá - lichá" mohl přispět i ke zmírnění smogových situací na Ostravsku. "To opatření by mohlo zafungovat. Záleželo by ale na tom, jak by jeho plnění třeba policie dokázala kontrolovat," řekl Jindřich Petrlík ze sdružení Arnika.
Náměstek Madej: Zatím to není reálné
Zástupci Ostravy jsou ale k podobnému omezení provozu zdrženliví. "V Itálii to podle mých informací ke zlepšení ovzduší moc nevedlo," podotkl náměstek primátora Dalibor Madej. Zavedení podobného opatření podle něj teď není na pořadu dne.
Smog zase zahrozilMeteorologové v úterý opět varovali před zvýšenými škodlivinami v ovzduší na Ostravsku a Karvinsku. Nejhorší situace byla ráno v Bohumíně na Karvinsku, kde průměrná denní koncentrace polétavého prachu v ovzduší dosáhla 115 mikrogramů na metr krychlový. Povolená mez je 50 mikrogramů. Limity překročily hraniční údaje podle všech 12 měřicích stanic v kraji. |
"Zabývat se tím ve chvíli, kdy čekáme velký problém v dopravě v souvislosti s uzavřením Svinovských mostů, podle mě není reálné," uvedl Madej s tím, že pro opatření typu "sudá - lichá" je třeba nejdřív dobudovat objízdné trasy, jimiž by auta za smogu mohla jezdit.
V Německu kontrolují i domácnosti
Přísné omezování provozu ale není jediným opatřením, které s cílem zlepšit vzduch dělají v cizině.
V Německu třeba už roky uplatňují takzvané nízkoemisní zóny ve městech, tedy možnost, již lze v Česku využít teprve chvíli. V téže zemi už dlouho taky třeba kontrolují domácnosti podezřelé z neekologického vytápění - a v případě zjištění nedostatku je pokutují. I to se u nás teprve chystá.
Jak podotkl Jindřich Petrlík, třeba v zemích Beneluxu či v Německu úřady účinněji než u nás využívají i integrovaná povolení, v nichž mohou průmyslovým znečišťovatelům stanovit přísné emisní limity a stropy.
Pomohl by systém vjezdu automobilů podle značek sudá-lichá v době smogu?
Zástupci kraje, jenž integrovaná povolení podnikům vydává, ale jeho názor zpochybnili. Podle jejich informací jsou jimi vydávaná povolení v jistých ohledech i přísnější než v Německu.
Je třeba při snaze o lepší ovzduší na Ostravsku využít i nástroje uplatňované v cizině? Třeba podle europoslance Evžena Tošenovského to lze, ale není to samospasitelné řešení.
"Od roku 1989 se kvalita ovzduší velmi zlepšila. Je nepochybné, že musíme pokročit dále, ale dnes je to mnohem složitější, protože nestačí zastavit jeden konkrétní zdroj. Situaci může řešit jen široce pojatý mezinárodní projekt," uvedl europoslanec.