Renovovaný unikátní sněhový pluh z Rakouska v dílně krnovské opravárenské firmy. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V Krnově opravili unikátní úzkorozchodný sněžný pluh. Jezdí v Rakousku

  • 5
Na první pohled vypadá zvláštně a málokdo správně odhadne, k čemu sloužil. Historický sněžný pluh, který před mnoha lety brázdil úzkorozchodné železnice v Rakousku, opravili v krnovské firmě Olpas Moravia.

"Nejoriginálnějším prvkem pluhu je radlice, která je otočená opačným směrem, než je běžné," popisuje majitel Olpasu Jaromír Foltýn a vzápětí zdůvodňuje netypickou orientaci radlice. "Pluh totiž táhla parní lokomotiva, a on za ní ve sněhu protahoval jízdní koridor." Ojedinělé zařízení si v Krnově nechal opravit rakouský Club 760.

Pohled do historie

Uvnitř pluhu se navíc skrývalo překvapení. Ležely v něm kameny staré mnoho let, které dřív sloužily jako zátěž.

"Když jsme tenhle 'poklad' objevili, v Krnově se strhla mela, každý chtěl na zahradu jeden z těch krásných bílých omletých kamenů, které vypadaly jako právě vytažené z alpského potoka," vzpomíná Jaromír Foltýn a dodává, že po dohodě s Rakušany si zájemci kameny rozebrali.

Pluh ale nebyl to nejvzácnější, čemu krnovská firma zaměřující se na opravy a repasování drážních vozidel v poslední době vrátila původní krásu. Opravili tu také vzácný úzkorozchodný salonní vůz, kterým se vozil císař František Josef I.

Poprvé se ve vagonku, který má označení S1, Franz Josef I., projel 12. července 1893. A na úzkorozchodné trati mezi Salcburkem a Bad Ischlem ho pak vyzkoušel ještě několikrát (více o unikátu zde). Jak vagonek, tak například i sněžný pluh by se měl nyní - po opravě - opět vrátit do Rakouska.