Pojďte na návštěvu. Majitel firmy Olpas Jaromír Foltýn u vstupu do císařského

Pojďte na návštěvu. Majitel firmy Olpas Jaromír Foltýn u vstupu do císařského vagonku. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Podívejte se jako první. V Krnově opravili vagon, kterým jezdil císař

  • 0
Podobný vagonek zřejmě nikde jinde v Evropě nenajdete. Má označení S1, neboť to byl první salonní vůz, jejž si nechal pro své cesty na úzkorozchodné trati mezi Salcburkem a Bad Ischlem vyrobit císař Franz Josef I. Poprvé jím jel v červenci 1893. Teď vozu po letech v Krnově vrátili původní podobu.

"V této části seděla stráž a zde císař se spolucestujícími," říká Jaromír Foltýn, majitel krnovské firmy Olpas. Procházíme vagonkem, který by sice zvenku někomu mohl připadat obyčejný, ve skutečnosti má ale obrovskou historickou hodnotu. Stačí nahlédnout dovnitř.

Příběh vagonu

  • Železniční vůz pro císaře Františka Josefa I. vznikl v roce 1893. Byl určen pro úzkorozchodnou trať mezi Salcburkem a Bad Ischlem. Ta zahájila provoz 20. června 1893.
  • 12. července téhož roku po ní císař ve vagonku poprvé vyjel. Později se v něm svezl ještě několikrát.
  • Po rozpadu monarchie byl vůz přestavěn na běžný železniční vagon. Ten asi před 20 lety získal rakouský Club 760. Dlouho hledal firmu, která by mu dokázala vrátit původní vzhled. Uspěl až v Olpasu.

Stěny obepíná brokát, sedačky jsou čalouněny luxusní zelenou látkou a odkládací pulty na stěnách zdobeny kovovými ornamenty zlaté barvy, již zde mimochodem mají třeba i kliky dveří a oken.

"Podívejte se. V části, již využíval císař, sedadla nejsou rozmístěna za sebou, jak je běžné, ale kolem stěn. Císař chtěl každému ze svých spolucestujících vidět do tváře," upozorňuje na další zvláštnost vozu Jaromír Foltýn.

Zakázku na opravu vagonku, který bude v budoucnu jezdit zejména na trati Murau - Mauterndorf, získal Olpas od rakouského Clubu 760, s nímž už delší dobu spolupracuje. Díky tomu například Rakušané provozovatelům výletních vlaků na osoblažské úzkorozchodce bezplatně na patnáct let zapůjčili parní lokomotivu Škoda U57.

Když vagonek Franze Josefa I. Rakušané před asi čtyřmi lety do Krnova přivezli, byl to pouhý skelet. Pracovníci Olpasu při jeho obnově vycházeli z původní dokumentace z roku 1893. Zahrnovala jediný výkres, takže některé detaily museli restaurátoři domýšlet. Podle Jaromíra Foltýna, ale i členů Clubu 760, kteří už vůz viděli, se však výsledek vydařil.

Na výrobě interiérového vybavení se s Olpasem podílely i další firmy z Krnovska. Třeba varhanářská firma Rieger-Kloss vytvořila obložení z třešňové dýhy.

Nahlédněte do vagonu

Za zhruba dva týdny opravený vagonek přijede zkontrolovat zástupce rakouského technického institutu, a pokud prohlídka proběhne bez problémů, zamíří vůz do Rakouska. Spolu s ním si Rakušané z Krnova odvezou například i úzkorozchodný sněžný pluh, který pro ně Olpas rovněž opravil.

"Je to dřevěná 'bouda' se zvláštní radlicí. Ta bývá běžně otočená vpřed, aby mohla sníh hrnout před sebou, zde je ale umístěna opačně. Lokomotiva totiž pluh táhla, a on za ní ve sněhu protahoval jízdní koridor," přibližuje ojedinělé zařízení Jaromír Foltýn.

Vlaky majitel Olpasu obdivuje od dětství a v oboru renovace historických vozů patří mezi vyhledávané odborníky.

Jeho firma v minulosti opravila například salonní vůz Františka Ferdinanda d'Este či parní lokomotivu ČKD typu D760/90 zvanou "Gontkulák". Ta v posledních letech vozí turisty na Oravské lesní železnici.