Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turisty vozí na Ovčárnu elektrobus. Auta na elektřinu mají i radnice

  12:55aktualizováno  12:55
Mezi Karlovou Studánkou a Ovčárnou začal jezdit elektrobus, první v Česku, který vlastní a provozuje soukromá firma. Přírodu nezatěžuje výfukovými plyny, je téměř nehlučný a nutnost jeho údržby je minimální.

Elektromobil Karviná využije na služební jízdy po městě. | foto: Magistrát města KarvinéMAFRA

Autobus vlastní firma Arriva Morava. Místopředsedkyně představenstva společnosti Pavla Struhalová uvedla, že vůz se pohybuje velmi tiše, je ekologický a neprodukuje škodlivé emise.

„Vozidlo, které je z velké části nízkopodlažní, je vybaveno mechanickou plošinou pro nástup pohybově handicapovaných a cestujících s kočárky,“ sdělila.

Elektrobus ve většině spojů nahradí autobus, který od restaurace Hubertus jezdí přes parkoviště Hvězda do známého střediska na svazích Pradědu a zpět celoročně každý den zhruba po hodině.

Provoz vychází velmi levně

Výhody aut a autobusů na elektřinu využívá stále víc radnic, firem i dalších institucí v kraji. V kraji jezdí díky spolupráci s firmou ČEZ už téměř desítka elektromobilů. Využívá je Ostrava, Havířov, krajský úřad a nově například i město Karviná.

„Radnice bude elektromobil používat především pro pojížďky za úředními záležitostmi v Karviné. Pořizovací náklady jsou pro nás nulové - ČEZ nám vozidlo půjčuje a jeho provoz vyjde na pouhé desítky korun za měsíc,“ řekl karvinský primátor Tomáš Hanzel.

Už v listopadu chce přitom ČEZ v kraji zprovoznit novou veřejnou dobíjecí stanici elektromobilů. Kde přesně vznikne, to je zatím v jednání.

Elektrobusy už od roku 2010 využívá i ostravský Dopravní podnik. Letos na jaře testoval další vozidlo na elektrický pohon, tentokrát čínského výrobce BYD. Dvanáctimetrový čínský elektrobus na jedno dobití dokázal bez problémů ujet celou denní délku rozvrhem stanovené jízdy, tedy 178 kilometrů. Rekordní najetá trasa na jedno dobití pak dělala 261 kilometrů.

Elektrobus dopravní podnik nešetřil, nasadil ho na náročnou kopcovitou trať vedoucí do Bartovic. Zástupci Dopravního podniku usoudili, že by daný typ v budoucnu mohli využívat.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.