Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odpor proti nové tramvajové trati v Ostravě roste. Ve hře je i referendum

  16:00aktualizováno  16:00
O tramvajové trati snila část obyvatel 7. a 8. stavebního obvodu Ostravy-Poruby desítky let. Ale nedočkali se a teď už ji nechtějí. Když radní krajského města přišli s tím, že by za evropské peníze rádi prodloužili tramvajovou trať ke Globusu, vyvolali tím bouřlivé reakce.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Zatímco část Ostravanů si novou trať přeje, mnozí lidé z dotčených oblastí ostře protestují proti stavbě pod svými okny. A zatím se zdá, že odpůrců každým dnem přibývá.

„Protestní petici už podepsaly přes tři tisíce lidí,“ sdělila ve středu zastupitelům města členka petičního výboru Markéta Vysloužilová.

Petenti chtějí získat 4 616 podpisů. „To bude 90 procent hlasů odevzdaných v komunálních volbách v roce 2014. Tehdy v 7. a 8. stavebním obvodu Poruby a v Pustkovci volilo 5 128 lidí,“ líčí Vysloužilová.

V desítkách dopisů čtenářů, kteří se zapojili do debaty o nové tramvajové trati na stránkách MF DNES, převažovaly hlasy proti stavbě.

Petice pro i proti trati

Radní města pro dopravu Lukáš Semerák ale tvrdí, že naopak dostává víc podnětů, které jsou pro stavbu tramvajové trati. „Vznikla dokonce i petice podporovatelů stavby. Dostal jsem ji před pár dny, zatím ji podepsaly stovky lidí,“ uvedl.

Mnozí obyvatelé Poruby i Pustkovce, kteří redakci poslali nesouhlasný názor, si přáli, aby měli možnost vyjádřit se k plánovanému projektu v místním referendu.

„Osobně bych nebyl proti, a myslím, že ani kolegové z hnutí Ostravak. Možná bychom to mohli spojit s parlamentními volbami, které budou za rok. Mezitím ale musíme pokračovat v přípravě projektu, protože se ucházíme o téměř miliardu korun z evropských peněz, na které netrpělivě čekají i další města. Byla by chyba pustit zřejmě poslední šanci na modernizaci dopravy za evropské dotace, když teď jsme druzí v pořadí. Další dotace na dopravu už asi nebudou,“ řekl Semerák.

Primátor města za hnutí ANO Tomáš Macura ale hlasování o tramvaji nakloněný není.

„Nejsem přítelem referend. Zvlášť dokud nejsou kompletní informace. Ale čekat s přípravou projektu až do parlamentních voleb nemůžeme. Ten rok by nám chyběl,“ říká.

„Očekáváme veřejné projednávání a debatu“

Po referendu netouží ani petiční výbor. „V textu petice nic takového nepožadujeme. Pro nás je nejdůležitější, abychom získali od města podrobné informace. Očekáváme veřejné projednávání a debatu,“ zdůraznila Markéta Vysloužilová.

To sice radní města slibují, ale ne hned. „Nejdříve musíme doladit projekt na úrovni vedení města a dopravního podniku. Pak ho projednáme se zastupiteli obvodů Poruba a Pustkovec s cílem získat jejich podporu. A teprve potom můžeme projekt jako celek představit veřejnosti a odpovídat na dotazy. Mám naději, že se nám podaří rozptýlit obavy lidí tak, že referendum už nebude potřeba,“ míní Macura.

Podporujete prodloužení tramvajové trati ke Globusu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 28. listopadu 2016. Anketa je uzavřena.

Ano 1342
Ne 445

Odpůrci nové tratě argumentují hlavně tím, že stavba, koleje i troleje budou znamenat velký zásah do životního prostředí v klidné, zelené a bezpečné oblasti. Asi největší odpor vyvolává stavba u obyvatel ulice B. Nikodéma. Tam byl kdysi vyčleněný pás pozemků jako rezerva pro tramvaj, ale nakonec si na něm lidé směli postavit rodinné domy.

Semerák i Macura připouštějí, že této ulici by se trať mohla vyhnout. Petentům by to ale nestačilo. „Chceme před stavbou ochránit tři ulice: B. Nikodéma, Průběžnou i 17. listopadu,“ říká Vysloužilová.





Hlavní zprávy

Hádej, kdo bude babička?
Hádej, kdo bude babička?

Jak se změní vztah s matkou po narození dítěte

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.