Děti od první třídy pracují s pomůckami, díky nimž si osvojují nové znalosti. A...

Děti od první třídy pracují s pomůckami, díky nimž si osvojují nové znalosti. A že u toho leží? "Když se jim tak lépe pracuje, proč bychom je hnali do lavic?" ptá se Kateřina Bušková. | foto: Michal Dvořák, 5plus2.cz

Montessori vzdělávání se rozšiřuje. V Ostravě vznikne první základní škola

  • 2
Základní škola Montessori pedagogiky začne od září příštího roku fungovat i v Ostravě. V Bohumíně pak tuto formu vzdělávání chtějí rozšířit na šestý až devátý ročník.

K samostatnosti, přemýšlení, lepší slovní zásobě a schopnosti organizovat si čas na práci. K tomu všemu má děti vést takzvaná Montessori výuka. V Bohumíně a v Opavě už základní školy s tímto zaměřením fungují několik let. Brzy bude i v Ostravě.

„Díky zájmu dětí i rodičů rozšiřujeme tento typ výuky i na druhý stupeň základní školy,“ uvedla ředitelka Základní školy Pianeta v Bohumíně Petra Nováková a nastínila systém Montessori. „Děti mají plán povinností, které musí stihnout v daném termínu. Práci si ovšem organizují samy a mohou se tedy více zaměřit na to, co je zajímá.“

Děti jsou navíc hodnoceny slovně. „To lépe vystihne, v čem vynikají a na čem je potřeba zapracovat,“ dodala Nováková.

Přechod z Montessori do běžné výuky nemusí být snadný

Zatímco v Bohumíně je Montessori škola soukromá a rodiče platí školné ve výši několika tisíc ročně, v Opavě stejný typ školy zřizuje obec. I tady v budoucnu plánují rozšíření na druhý stupeň.

Chybí ovšem školení pedagogové. „Učitel musí mít pedagogický magisterský titul, musí být seznámen s Montessori systémem, jehož školení trvá dva roky a je i finančně náročné,“ vysvětlila ředitelka školy Nový svět Milada Pazderníková.

Rozšíření této alternativní výuky na vyšší stupeň by předešlo problému, kdy dítě po páté třídě v Montessori systému přechází do běžné základní školy. Tady totiž odborníci vidí úskalí. „Každá změna systému dítě ovlivňuje. Zatímco některé ji může zvládat bez větších problémů, jiné se není schopno začlenit a adaptovat na nové podmínky. Je ale důležité v tomto období věnovat dítěti pozornost a naslouchat i tomu, co si samo přeje, než rozhodnout podle snů a požadavků rodičů,“ popsala klinická psycholožka Ludmila Mrkvicová.

Podle Montessori lektorů ovšem změna nebývá tak zásadní. „Děti v našich školách jsou vedeny hlavně k samostatnosti. Pedagogy pak mohou být považovány za drzejší, protože jsou zvyklé diskutovat, ne jen poslouchat,“ zmínila lektorka Montessori Petra Nováková.

Základní škola této pedagogiky začne od září příštího roku fungovat i v ostravské části Hulváky. „Jsme už zapsáni v rejstříku škol a máme schválenu výuku od prvního do devátého ročníku. Na začátku roku proběhne zápis a od září vyučujeme,“ popsala ředitelka Marie Švrčková.

Tento typ výuky podporuje i krajský úřad. „Přihlížíme však vždy ke konkrétní situaci v místě. Nezřizujeme další alternativní ústav, kde už je zastoupen,“ uvedla resortní náměstkyně hejtmana Věra Palková.

Přestože Montessori škola funguje na jiných principech, dodržuje Rámcový vzdělávací program. „Ten jasně určuje, co musí žáci jednotlivých ročníků zvládnout,“ uvedla mluvčí ministerstva školství Jarmila Balážová.