Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nemocniční ombudsmani se uchytili. Lidé si u nich stěžují na personál

  15:26aktualizováno  15:26
Stížnosti na chování personálu k pacientům, nespokojenost s léčbou, ale i poděkování nebo potřeba se svěřit. I takové případy řeší ombudsmani v celkem šesti krajských nemocnicích. Od roku 2013, kdy kraj tuto funkci zřídil, se ombudsmani zabývali více než 650 případy.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

„Nejvíce se na ombudsmana obracejí lidé v opavské Slezské nemocnici, naopak nejméně v Nemocnici Třinec. Jen za loňský rok a první měsíce letošního roku přijali ombudsmani přes 260 podnětů, necelá polovina z nich byly stížnosti,“ uvedla mluvčí kraje Miroslava Chlebounová.

Lidé si už na služby ombudsmanů zvykli a s problémy se na ně obracejí stále častěji.

„Většinou chtějí lidé odůvodnit zdravotní stav svých blízkých, ulehčit jim pobyt v nemocnici. Ombudsmani řešili i žádosti o prověření postupu lékařů při ošetření a léčbě. Mnohdy si ale pacienti chtěli pouze popovídat o zdravotních problémech, potřebovali vyslechnout a poradit. Pokud šlo o stížnosti, nejčastěji se týkaly komunikace a přístupu personálu,“ uvedl náměstek hejtmana pro zdravotnictví Jiří Martinek.

Nemocnice pak výsledky jednání ombudsmanů dále řeší. „Pokud se stížnost ukáže jako oprávněná, tak se postupuje podle zákoníku práce a organizačního řádu dané organizace,“ zmínil hejtman Miroslav Novák.

Podle opavské ombudsmanky se tak může předejít nedorozumění.

„Tato profese byla takovým krokem do neznáma. Ale pacienti nás vyhledávají. Jsme skoro psychology v první linii a usnadňujeme komunikaci mezi zdravotníky a pacienty. Lidé mají často pocit, že je lékař nějak odbyl nebo jim něco nevysvětlil. Ten je zase zaneprázdněn a spěchá třeba na ambulanci a nemá čas si povídat. Důležité je, že lidé mají za kým přijít a vysvětlí se tak i spousta nesrovnalostí,“ uvedla Lenka Hanková.

Činnost ombudsmanů průběžně vyhodnocuje odbor zdravotnictví krajského úřadu. Přesně za týden se v Ostravě uskuteční sjezd ombudsmanů z celé republiky, cílem by pak měla být výměna zkušeností této relativně nové profese.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.