Hasiči museli havarovanou tatru vystříhat ze zábradlí, do kterého narazila.

Hasiči museli havarovanou tatru vystříhat ze zábradlí, do kterého narazila. | foto: Tomáš Lach

Víc nehod i zraněných. Situace v Moravskoslezském kraji se zhoršuje

  • 15
Bezpečnější silnice a ohleduplnější řidiči jako by byli jen klamem minulých let. Už nyní lze říci, že na silnicích v Moravskoslezském kraji se letos bourá znatelně častěji, také zraněných je více. Někdy ani vrtulník záchranářů málem nestíhal.

Například v pátek 12. června nejprve letěl k Novým Sedlicím na Opavsku, odkud převážel do ostravské nemocnice těžce zraněného řidiče. Sotva muže na nosítkách vyložili, už se helikoptéra odlepila od země a mířila k další těžké nehodě na Frýdecko-Místecko.

Potvrzuje se tak skutečnost, že letos bylo na silnicích méně bezpečně než v uplynulých letech.

Zatímco před třemi roky se mezi lednem a srpnem v moravskoslezském regionu stalo 5 250 dopravních nehod, letos jich za stejné období bylo už o tři stovky více.

V posledních letech také ubývalo těžce i lehce zraněných, letos však jejich počet opět roste.

Jediné pozitivum: o jednoho mrtvého méně

Jen jedna pozitivní zpráva. Na silnicích letos zatím zemřelo o jednoho člověka méně než loni.

Příčiny nehod jsou stále stejné. Za nejvíce nehod může nesprávný způsob jízdy, poté nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě.

„Moravskoslezští policisté zaznamenali nejvyšší počet usmrcených osob při dopravních nehodách v červnu a červenci, kdy v každém z těchto měsíců zemřelo sedm lidí,“ doplnila statistiku krajská policejní mluvčí Soňa Štětínská.

Dalimil Frič z ostravského Centra bezpečné jízdy Libros má o příčinách negativního vývoje dopravní nehodovosti jasno.

„Auta jsou stále stejně bezpečná, ne-li bezpečnější, silnice snad s výjimkou ostravské D1 kvalitnější, takže z toho vyplývá jen jediný viník - řidiči. A ti jsou opravdu hodně různorodí.“

Podceňuje se dopravní výchova, tvrdí Dalimil Frič

Náprava je podle Friče poměrně náročná, protože tvrdší postihy jsou účinné jen částečně.

Poukázal na to, že se podceňuje dopravní výchova. Mnoho lidí si prý myslí, že když zkouškou v autoškole získají řidičský průkaz, tak mají vystaráno do konce života.

„Ale tak to není. Jenže v televizi jsou všelijaké kuchařské pořady, babičky se učí anglicky a mladí čínsky nebo arabsky, ale auto a silnici většina lidí považuje jen za nějakou samozřejmost, co přeci všichni umějí,“ povzdychl si Frič.

Nehodovost v Moravskoslezském kraji

Od ledna do srpna

rok 2012 - 2013 - 2014 - 2015

počet 5250 - 5319 - 5333 - 5755

úmrtí 45 - 43 - 37 - 36

těžká zranění 216 - 167 - 162 - 186

lehká zranění 1458 - 1426 - 1467 - 1493

Zdroj: Policie ČR

Dodal, že vždy bude skupina řidičů, která jezdí bezpečně a bez pokut, a ta druhá, která záměrně porušuje pravidla.

„A když se pak v hospodě takový řidič pochlubí, že Ostravu dal za deset minut, tak mu chlapi ještě koupí panáka. Jde o to, aby co nejvíce řidičů bylo v té první skupině,“ konstatoval.

Policie upozorňuje, že právě v období podzimních plískanic a zkracujících se dnů nehod obvykle ještě přibývá. „Je nutné, aby řidiči byli ještě opatrnější,“ řekla policistka Štětínská.

Připomenula, že mnohem zranitelnější jsou na podzim také chodci. „Proto by měli nosit světlejší oblečení a také reflexní doplňky, ať jsou viditelní z co největší vzdálenosti,“ uvedla.

Policisté slibují, že do konce roku chystají na území celého kraje několik speciálních kontrolních akcí.