Prezidentský kandidát Vladimír Franz chystá hudbu pro inscenaci ostravského divadla.

Prezidentský kandidát Vladimír Franz chystá hudbu pro inscenaci ostravského divadla. | foto: David Neff, MAFRA

Franz chystá hudbu ke hře v Ostravě. Je i o vypořádání se s minulostí

  • 1
V posledních týdnech je jeho jméno vidět hlavně v souvislosti s prezidentskými volbami. Vladimír Franz ale stále i umělecky tvoří. Nyní chystá hudbu k nové inscenaci ostravského divadla. Jedním z hlavních témat hry Smrtihlav je vina a vypořádání se s minulostí, které může evokovat i vyrovnávání se s komunismem.

Národní divadlo moravskoslezské uvede inscenaci Smrtihlav v české premiéře na konci ledna. Pojednává o vyrovnávání se s vinou a s nacistickou minulostí. Vladimíra Franze, šestinásobného držitele prestižní divadelní Ceny Alfréda Radoka, oslovil ke spolupráci režisér inscenace Peter Gábor.

Česká premiéra

Premiéra dramatu Smrtihlav se uskuteční 31. ledna v 18:30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

"Smrtihlav evokuje hry, které se objevovaly v české dramatice ve 20. letech minulého století, jako je Hilbertova Vina. Zdánlivě se tam nic neděje, a přitom pod povrchem se postavy vyrovnávají s nejrůznějšími světy ve svých duších," líčí Franz.

Strhující drama s hamletovskými motivy je dílem jednoho z nejuznávanějších německých dramatiků Martina Walsera, který se ve svém díle přes závažné téma nevyhýbá ironickému humoru. Hlavními motivy dramatu jsou paměť a vzpomínky na ožehavou minulost ne nepodobnou například vyrovnávání se s komunismem.

Vypořádat se s komunismem je povinnost, míní Franz

"Témata viny a vypořádání se s minulostí výrazně poznamenala myšlení 20. století a je pravda, že společnost třeba v Německu se s nacismem v oblasti umění vyrovnává daleko otevřenějším způsobem," říká Franz a pokračuje: "V Česku se do takového vypořádání se s komunismem pouští málokdo, ale podle mého názoru je to povinnost."

Walserova hra vypráví o tom, že maturant Ruda Goothein se z jednoho dopisu dozví o spoluvině svého otce na zločinech nacistů. Rudův vztah k otci kolísá mezi láskou a úděsem, vcítěním a odmítnutím, pochopením a odsouzením - jde o dvojlomnost pohledu na generaci otců a jejich vinu a minulost.