Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlakem z Ostravy do Prahy za dvě hodiny? K trati už jsou připomínky

  9:23aktualizováno  9:23
Moravskoslezský kraj má protnout vysokorychlostní trať, po které vlakové soupravy pojedou více než třísetkilometrovou rychlostí. Ačkoliv se zahájením výstavby se počítá nejdříve v roce 2030, objevily se první spory kvůli plánované trase už nyní.

V současnosti jezdí na území republiky rychlovlaky pouze na testovacím okruhu ve Velimi. | foto: iDNES.cz

Na ostravském hlavním nádraží nasednete do moderního vlaku. Za hodinu zastavíte v Brně, stejný čas pak potrvá jízda do Prahy.

Ne, to není úryvek ze sci-fi románu. Přesně tak si představuje budoucnost české železnice Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) po výstavbě vysokorychlostní trati.

Na změnu dojezdových časů z říše pohádek ve skutečnost si však počkáme. Pokud se nic mimořádného nestane, na trase Ostrava Přerov by se mělo stavět někdy v letech 2030 až 2040.

"No byla by to paráda, to by se hodilo do Prahy zajet na otočku. Moc ale nevěřím, že na výstavbu a nové vlaky budou peníze," konstatoval Marek Dostál z Nového Jičína, který vlakem pracovně i osobně často jezdí do Prahy.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

V současnosti soupeří na trase mezi Ostravou a Prahou tři dopravci. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

O financování se ještě konkrétně nehovoří, zatím je vše ve stadiu příprav.

"V úseku mezi Ostravou a Přerovem by šlo o zcela novou trať v celé délce. Mezi Ostravou a Jistebníkem by vysokorychlostní trať vedla souběžně se stávající železnicí, dále již v nové trase," řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Vysokorychlostní trať podle projektu bude od Hranic na Ostravu kopírovat trasu dálnice D1. U Studénky se začíná stáčet na jihovýchod a v Jistebníku by se přimkla ke stávající železnici.

"Díky vysokorychlostní trati by se ulevilo stávající železnici, uvolnily by se kapacity pro nákladní a příměstskou dopravu. Obě jsou v okolí větších aglomerací už na hraně," dodal mluvčí SŽDC.

Upozornil, že vlak se pak stane atraktivní i pro kamiony a lidi, co nyní jezdí autem. "To by výrazně ulevilo silnicím," řekl Ptačinský.

K návrhu trasy vysokorychlostní železnice se nyní vyjadřují obce a města. Většina souhlasí, výjimkou je však Studénka na Novojičínsku.

Rychlá železnice je moc blízko, zlobí se Studénka

Zastupitelé Studénky na Novojičínsku s novou trasou vysokorychlostní železnice nesouhlasí. Nelíbí se jim, že počítá s demolicemi, a obávají se hluku. Projektant se snaží o odklonění trati.

"Z jedné strany dálnice, z další plynovod, teď ještě vysokorychlostní železnice. To už je opravdu hodně. Nesouhlasíme," zní ze Studénky.

Studénka odmítla trasu vysokorychlostní železnice, která se podle projektu právě kolem města na Novojičínsku odklání od dálnice a přibližuje se ke stávající železniční trati.

"Původní trasa vedla asi o 300 metrů dále od zástavby než ta nejnovější. Vlaky původně měly jezdit za horizontem. Jaké však bylo naše překvapení, když jsme na stůl dostali zcela něco jiného, tedy vlaky na horizontu," hněval se starosta Studénky Ladislav Honusek.

Fakta

Vysokorychlostní trať

  • Železnice umožňující rychlost vlaků přes 300 km/h povede z Ostravy na Brno a do Prahy a bude navazovat na evropskou železniční síť.
  • V kraji by od Ostravy po Jistebník kopírovala stávající železnici, u Studénky by se přimkla k dálnici.
  • Se stavbou se počítá někdy v letech 2030 až 2040.
  • Současná modernizovaná trať umožňuje zvýšení rychlosti vlaků „jen“ na maximálně 200 km/h.

Mluvčí SŽDC Ptačinský přiznal, že trasa plánované supermoderní železnice se právě u Studénky změnila.

"Ano, nová trasa z technicko-provozních důvodů vybočila z původně chráněného koridoru a přiblížila se k městu," řekl Ptačinský.

Důvod je zřejmý. Projektant chtěl, aby se nová trať už v Jistebníku přiblížila k současné železnici a koleje pak souběžně vedly až do Ostravy.

Jenže poloměr zatáček u plánované trati je kvůli vysoké rychlosti vlaků natolik dlouhý, že se trať musí od dálnice odklánět už u Studénky.

"To však znamená demolici domů, ochranné pásmo zasahující do další zástavby a nebezpečí hluku, protože vlaky budou jezdit kousek za domy," přiblížil starosta Studénky Honusek.

Neuchlácholilo ho ani ujištění projektantů, že lidé ve Studénce rychlé vlaky pořádně ani neuslyší.

"Ano, říkali, že při své rychlosti jen krátce zahvízdají a budou pryč. Fajn, ale zároveň připouštějí, že pokud bude kapacita současné železnice přetížená, tak by se na novou trať dostaly i normální vlaky, a dokonce i náklaďáky. A to je už docela děsivá představa," reagoval starosta.

Proč však Studénka hlomozí už teď, když se má začít stavět nejdříve za patnáct, ale nejspíše až za dvacet let?

"Pokud se neozveme už v zárodku příprav na stavbu, tak pak by se mohlo stát, že na nás nikdo nebude brát ohled se zdůvodněním, že s trasou už nelze hnout," vysvětlil Honusek.

Objevila se i kritika, proč se místo drahé stavby nové železnice jen nevylepší současný železniční koridor. Mluvčí Ptačinský však řekl, že to technicky není možné.

"Možnosti při modernizaci dnešní trati už byly vyčerpány a další zrychlování by si vyžádalo rozsáhlé přeložky a stejně by nebylo možno dosáhnout požadovaných parametrů," poukázal Ptačinský.

Projektant proto Studénce slíbil, že zpracuje kompromisní řešení vedení trasy. Následná studie obě trasy porovná a předloží se k diskusi.

"Je však nutné upozornit, že nové řešení bude mít jiné negativní dopady, a to například na životní prostředí, investiční náročnost nebo provozní vlastnosti. Trasu, která by se líbila všem, nelze nalézt," řekl mluvčí SŽDC.

"Stejně neustoupíme. Už ani nemáme kam. Jinak nás různé silnice a železnice sevřou a pak už nepůjde nic změnit," reagoval starosta Studénky.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.