„Jde o systém, který čtyřikrát denně hlásí průběh spotřeby vody. My jej zaznamenáme a naši zákazníci pak mohou mít zpětnou vazbu například v podobě informace, že jim celou noc tekla voda. V případě, že vodu nepoužívali, mohou tak přijít na případnou poruchu dříve, než se navenek projeví,“ vysvětluje generální ředitel společnosti OVaK Petr Konečný.
Systém nedokáže rozpoznat každou poruchu, může na ni ale poukázat na základě statistických dat.
„Už se nám tak povedlo zabránit dlouhodobému úniku vody v garážích, které byly na zimu uzavřeny a nikdo tam nechodil. Bez zjištění, že tam stále vodoměrem protéká voda, by majitelé problém zjistili až na jaře,“ dodal konkrétní příklad generální ředitel.
Firma chce napojit co nejvíce zákazníků
Systém, který společnost OVaK v Ostravě zavádí, už v praxi vyzkoušela mezinárodní společnost Suez Groupe, která je nadpolovičním vlastníkem OVaK.
Firma chce postupně napojit na systém dálkového odečtu vody co nejvíce svých zákazníků.
Z vysílačů umístěných na vodoměrech putuje informace o spotřebě vody do jednoho z přijímačů, které OVaK buduje na území celé Ostravy, následně je pak využívá program. Ten potom uživatelům nabízí zpětnou vazbu v podobě hlášení o spotřebě vody, v případě dohody i ona již zmiňovaná „poruchová“ hlášení.
Systém se začíná rozvíjet i mimo Ostravu
Potřebným signálem jsou v současnosti pokryty městské části Zábřeh, Hrabůvka, Dubina, Stará Bělá a Vítkovice, časem chce firma pokrýt celé město.
K chytrým měřičům se zatím mohou připojit jen přímí zákazníci OVaK, nájemníci jednotlivých bytů zatím ne, i tuto možnost ale OVaK do budoucna zvažuje.
Severomoravské vodovody a kanalizace, největší dodavatel vody v Moravskoslezském kraji, v současnosti spouští pilotní projekt na několika místech regionu.