"Prioritním důvodem, proč byl vybudován podjezd Via Lyžbice, byl bezproblémový dojezd složek integrovaného záchranného systému do lokality za tratí a zpět, protože se tam dalo dostat jedině přes závory, a když byly zavřené, byl to samozřejmě problém," vysvětluje důvody stavby za 130 milionů korun Šárka Szlaurová z třinecké radnice. V pondělí se podjezd zprovozňuje.
Problémy záchranářů a hasičů byly v minulosti o to větší, že trať, která Lyžbici od centra Třince oddělovala, patří mezi velice vytížené, vede po ní hlavní tah z Českého Těšína přes Jablunkov na Slovensko. Společně s podjezdem byla na stejném místě už na jaře zpřístupněna nová železniční zastávka.
Cestující tak mohou vystoupit prakticky jen pár desítek metrů od centra Třince.
Nově otevřený podjezd by mohl, vedle kvalitnějšího spojení mezi Lyžbicí a centrem města, pomoci i dalšímu rozvoji Třince. "Význam podjezdu Via Lyžbice je pro Třinec mnohem větší, než se může zdát," vysvětluje starostka Třince Věra Palkovská.
"Před námi je nyní další etapa rozvoje lokality "za tratí" s řadou nových možností. Jednou z nich je do budoucna propojit centrum se Sosnou," dodala Věra Palkovská.
Sosna je část Třince, kde je například nemocnice, jejímu přímému spojení s centrem zatím bránila právě železniční trať roztínající Třinec na dvě části.
Otevřením podjezdu Via Lyžbice by se měl snížit i počet smrtelných úrazů při přecházení trati, které byly právě na tomto úseku velmi časté.