Přechod pro chodce u kavárny Elektra v centru Ostravy zmizí, od podzimu ho nahradí místo pro přecházení. (21. března 2016) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Z centra Ostravy mizí přechody pro chodce. Vznikají místa pro přecházení

  • 11
V Ostravě ubývá klasických přechodů pro chodce vyznačených bílými pruhy. Na nových či opravených cestách je nahrazují místa pro přecházení. Řada lidí ale neví, jaká pravidla tam platí.

Z divoké řeky líný potok. K takovému cíli směřuje proměna Nádražní ulice v Ostravě.

Bývala to rušná dopravní tepna -pro auta hlavní a nejrychlejší průtah centrem. To už ale neplatí. Pro pouhý průjezd se dnes řidičům vyplatí volit jiné trasy. A přesně to je záměr města: proměnit Nádražní ulici v poklidný bulvár s větším prostorem pro pěší. I proto tam z asfaltu postupně mizí zebry - klasické přechody, na nichž mají chodci zákonnou přednost před auty.

„Po dokončení loňské první etapy rekonstrukce Nádražní ulice už nejsou v úseku od křižovatky s ulicí 30. dubna po Stodolní vyznačeny žádné přechody pro pěší. Na nové tramvajové zastávce Stodolní se zastávkovými mysy je místo klasického přechodu jen stavebně upravené místo pro přecházení. Řidiči tam kvůli mysům musí stejně zpomalit nebo čekat, až odjede tramvaj,“ říká náměstek primátora Břetislav Riger, který má na starosti investice, útvar hlavního architekta a stavební řád v krajském městě.

Oprava další části Nádražní začne v dubnu

A netají, že úplně stejná situace bude i po dokončení druhé etapy rekonstrukce Nádražní ulice v úseku od Stodolní po 28. října. Opravy této části začnou už 1. dubna a skončí na podzim. Zmizet tak má ještě letos i hojně využívaný přechod pro chodce u zastávky Elektra.

Je to dobře, nebo ne? Názory se různí. Současný ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák (hnutí Ostravak) i jeho předchůdce Ivo Hařovský (ČSSD) shodně tvrdí, že nápad není z jejich hlavy, ale může být prospěšný.

„Jde o výsledek kompromisu. Budování nových přechodů podle norem je složité, chybí prostor pro ostrůvky. Navíc chceme dopravu v Nádražní ulici zpomalit tak, aby chodci mohli přecházet kdekoli. Ke zpomalení aut přispívají semafory i zastávkové mysy sahající až k tramvajovým kolejím,“ říká Semerák.

Vstoupit do vozovky lze kdykoliv

Podle něj ale mnozí lidé nevědí, jak se na místě pro přecházení mají chovat. „Chodci zmatkují, řidiči gestikulují. Sám jsem musel poučit své děti i rodiče, že v místě pro přecházení nemají přednost před auty,“ líčí Semerák. „Možná bychom měli udělat osvětovou kampaň,“ míní.

„Chodci sice nemají v místě pro přecházení přednost, ale každý řidič musí počítat s tím, že tam, kde není klasický přechod, může chodec vstoupit na silnici kdekoli,“ doplnil zastupitel a člen dopravní komise města Ivo Hařovský.

Podle něj si lidé zvykají na novinku dobře. „Ověřil jsem si na dopravním inspektorátu, že v části Nádražní ulice, kde nejsou přechody, dosud nenastala ani jedna kolize mezi autem a chodcem. Možná i proto, že už teď je tam doprava o dost klidnější. Mnozí řidiči se ulici raději vyhýbají. A to je záměr. Z Nádražní má být bulvár s povolenou automobilovou dopravou,“ řekl Hařovský.

Podle projektanta dopravních staveb Martina Krejčího je v Ostravě už několik desítek míst pro přecházení. V centru třeba v Mlýnské ulici.

Přednost budou mít tramvaje i automobily

Další jsou i v malých obvodech. „V celé zemi vznikají taková místa na nových nebo rekonstruovaných silnicích od roku 2009, kdy to umožnila vyhláška. Místo pro přecházení je stavebně upraveno tak, že obrubník chodníku nesmí být vyšší než dva centimetry. To usnadňuje přechod cesty dětem, maminkám s kočárky, seniorům i zdravotně postiženým lidem včetně nevidomých, které bezpečně navádí speciální pásy z reliéfních dlaždic,“ vysvětluje Martin Krejčí.

Zrušení velmi využívaného přechodu u Elektry odborník na dopravní stavby schvaluje. Hlavně proto, že zebra tam protíná tramvajové koleje. A jelikož chybí semafory, chodci musejí na jednom přechodu ctít dvojí pravidlo přednosti.

„Na přechodu teď má chodec sice přednost před auty, ale protože tam není semafor, musí dávat přednost tramvaji. V místě pro přecházení pak budou mít přednost tramvaje i auta, ale chodci budou moci přejít ulici kdekoli. Žádná vyhláška totiž nikoho nenutí využívat místo pro přecházení,“ dodal Krejčí.