Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan - Dunaj (na snímku)? Zatím se zdá, že spíše ne. | foto: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

Z kanálu Dunaj - Odra - Labe firmy nejásají. Většina zatím nemá zájem

  • 101
Miliardová stavba spojující tři evropská povodí většinu oslovených firem v Moravskoslezském kraji nezajímá, neměla by totiž pro ně větší význam. Z dvaceti oslovených společností by kanál přivítaly jen dvě.

Záchrana Moravskoslezského kraje, nebo mohutné plácnutí betonovou plackou za miliardy korun do vody? Snahy o oživení projektu kanálu Dunaj – Odra – Labe velkým firmám v ostravském regionu podle jejich představitelů příliš nepomohou.

"Vybudování tohoto kanálu nám nic nepřinese," sdělila mluvčí Třineckých železáren Petra Jurásková. "Tato vodní trasa pro nás nemá žádný význam. Využíváme, a to se to týká vstupů i hotových výrobků, jiné dopravní cesty a tato je zcela mimo ně," dodala.

OBRAZEM: Podívejte se na trasu kanálu

Ani další velká hutní firma v kraji, společnost ArcelorMittal Ostrava, od případné stavby průplavu příliš nečeká.

"V tuto chvíli považujeme za předčasné hovořit o konkrétních přínosech projektu pro naši firmu," vysvětlila mluvčí společnosti Barbora Dvořáková Černá s tím, že u obdobně náročných projektů, se kterými jsou spojeny velké investice, je vždy nutný racionální ekonomický základ.

"Cest, jak lépe propojit Moravskoslezský kraj s okolním světem, je více. Za možný směr vývoje podpory infrastruktury kraje jako celku považujeme taktéž kupříkladu rozvoj železniční infrastruktury," dodala mluvčí ArcelorMittal.

Největším zastáncem stavby kanálu v regionu je majitel Vítkovic Jan Světlík. "Fyzikální zákony jsou jasné a vodní doprava bude vždy nejlevnější," vysvětluje mluvčí skupiny Vítkovice Eva Kijonková. "Celá západní Evropa je spojena vodními cestami. Poláci do propojení investují, Slováci taky, jen Češi ne."

"Špičkové výrobky jsou nám k ničemu, pokud je na rozdíl od naší konkurence neumíme dostat do světa rychle, levně a přitom bezpečně a ekologicky. Potřebujeme dostatečnou kapacitu dopravních koridorů minimálně z Ostravy, Hradce Králové a Plzně do říčních přístavů v Mělníku a v Bratislavě," řekl Jan Světlík.

Ve své snaze je mezi místními průmyslníky spíše osamocen. Pro výstavbu kanálu se kromě něj vyslovila jen společnost Huisman.

 "Pro přepravu našich velkých výrobků, jako jsou vrtné soupravy či zařízení pro pokládku potrubí na mořské dno, bychom vznik kanálu uvítali. Ekologickou lodní dopravu už využíváme nyní díky splavnému Labi, po němž míří naše výrobky zpravidla do Rotterdamu. Silniční doprava má svá kapacitní omezení, například výšku mostů, se kterými se lodní doprava zpravidla nepotýká," řekl PR zástupce společnosti Huisman Vojtěch Bednář.

Další velké firmě působící v kraji, nošovické společnosti Hyundai, by kanál příliš nepomohl. "Vzhledem k organizaci výroby je pro nás zcela prioritní rychlost a přesnost dodávky určitého množství materiálu v přesně určený čas," vysvětluje mluvčí automobilky Petr Vaněk. "Kvůli potřebě dostat naše auta kdekoliv v rámci Evropy do osmačtyřiceti hodin bychom lodní dopravu nemohli využívat, nemohli bychom dosáhnout požadovaných časů," dodal.

Proti stavbě průplavu jsou i ekologové. Jeho průchod chráněnou krajinnou oblastí Poodří by podle nich tuto lokalitu nenapravitelně poškodil.