Policie přivádí Martina Dědice do jednací síně. (28. března 2014)

Policie přivádí Martina Dědice do jednací síně. (28. března 2014) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Z tramvají měl Dědic 23 milionů, za každou čtyři procenta z ceny

  • 27
Ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka se brání, že sporné zakázky byly podepsány dříve, než se stal ředitelem. Kvůli kontaktům s Martinem Dědicem mu totiž hrozí odvolání z funkce.

Cítí se nevinný a chce se veřejně obhájit. Předseda představenstva a ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka poslal ve čtvrtek večer všem zastupitelům města dopis, ve kterém vysvětluje své kontakty s ostravským lobbistou Martinem Dědicem.

Toho policie v březnu obvinila z přijímání milionových úplatků za ovlivnění šesti veřejných zakázek. Jen za tramvaje dostal 23 milionů korun.

"Nikdy jsem si s panem Dědicem netykal, nikdy jsem se s ním nezúčastnil žádné kulturní, sportovní nebo společenské akce. Zejména však, a to bych rád zdůraznil, jsem mu nikdy neposkytl žádné informace, které by se týkaly specifikací výběrových řízení, nebo materiál, který by byl i vzdáleně citlivý," píše mimo jiné v obsáhlém stanovisku ředitel Kadlučka.

Netají, že ho Dědic často kontaktoval. "Byl tak iniciativní, až mi to nebylo příjemné," říká Kadlučka.

Část z ceny za ostravské nízkopodlažní tramvaje měla skončit v kapsách Martina Dědice.

Ale chce vyvrátit, že by s ním měl stovky hovorů za několik měsíců. "Pokud vím, jsou v tom i nepřijaté hovory, nebo SMS zprávy, na které jsem nijak nereagoval," vysvětluje.

S kontroverzním podnikatelem a lobbistou se bavil proto, že měl kontakty a informace o obchodních příležitostech či možnostech získat evropské dotace.

"Ale nikdy mě neřídil, ani jsme s ním neuzavřeli žádnou smlouvu," říká Kadlučka.

"A podstatné je to, že všechny tři zakázky na nákup tramvají, za které je Dědic stíhaný, byly uzavřeny v letech 2008 až 2010, tedy ještě před mým nástupem do Dopravního podniku Ostrava. Já jsem se stal ředitelem až 15. března. 2011," argumentuje.

Šéf akciové společnosti města tak chce předejít tomu, aby ho stihl stejný osud jako Tomáše Nykla, ředitele Městské nemocnice Ostrava, jejíž tři zakázky byly podle policie také uplacené.

I Nykel sice trvá na tom, že se na ovlivňování žádných zakázek nepodílel, přesto ho radní města tento týden odvolali z funkce kvůli častým kontaktům s Dědicem. A totéž doporučili v případě Kadlučky. O tom ale musí rozhodnout zastupitelé.

Mnoho zastupitelů neví, jak bude ve středu hlasovat. "Politické kluby se sejdou až začátkem týdne," říká Aleš Juchelka z opoziční TOP 09 s tím, že ctí presumpci neviny.

Někteří budou s Kadlučkou diskutovat ještě před zastupitelstvem. "Zúčastní se jednání našeho klubu," netají Josef Babka (KSČM).

Podle něj je nepřípustné, aby lobbisté ovlivňovali rozhodování volených orgánů a společností města.

Policie přivádí obviněného podnikatele Martina Dědice na Okresní soud v Ostravě, který rozhodl o jeho vzetí do vazby. (28. března 2014)

"Kauza Dědic se stát neměla. Odpovědnost nese rada města. Je to problém koalice i otázka sebereflexe lidí, kteří za sebe nechali rozhodovat jiné," míní Babka.

"Potíž je, že neznáme důkazy policie. Ředitel Kadlučka v tom může být nevinně," dodal.

Z policejního obvinění Martina Dědice, čtyř soukromých firem (Pragoimex, Vostav Morava, Martek Medical, Business Advisor) a sedmi jejich manažerů plyne, že lobbista měl díky čilým kontaktům s politiky, podnikateli i manažery velký vliv na Dopravní podnik i Městskou nemocnici Ostrava.

"Statutární orgány a zaměstnanci s ním často jednali, poskytovali mu informace o chodu společností, o připravovaných zakázkách a konzultovali s ním zadávací podmínky...," zjistila policie.

"Já ne. Informace mu tajně dávali jiní," brání se Kadlučka, ale jména neřekl.

Tramvaje: Dědicův zlatý důl

Firmy, které chtěly zakázky, uzavíraly smlouvy s poradenskou firmou Business Advisor, která patří Dědicovi.

"Věděly, že je schopný jim zajistit zadávací podmínky, kterým vyhoví, umožní jim připravit se s předstihem a následně dosud nezjištěným mechanismem i zvítězit," popisuje policie.

Cenné informace Dědic měnil ve "zlato". "Za šest zakázek získal na úplatcích 30 milionů," říká státní zástupce Vít Koupil.

Zlatým dolem byl Dopravní podnik. Tři zakázky, za které Dědice a další lidi i firmy stíhá policie, se týkaly modernizace 23 tramvají a dodávky jedné nové. Smlouvy byly uzavřeny před příchodem Kadlučky.

Za každou opravenou tramvaj získala firma Business Advisor od vítěze tendru téměř milion korun a za novou dva miliony.

Šlo o 4 procenta z ceny, kterou zaplatil Dopravní podnik dodavateli. Tím byla vždy firma Pragoimex, která se hlásila do soutěže jako jediná.

Společně v Barceloně (zleva) hejtman Miroslav Novák, podnikatel Oldřich Lahoda a Martin Dědic (úplně vpravo).

"Celkem Pragoimex zaplatil Business Advisor 22 810 248 korun," spočítala policie, podle níž šlo o úplatky zakrývané smlouvami o poradenské činnosti.

Kvalitu práce, za níž bral Dědic velké peníze, hodnotí policie následovně: "Jediným využitelným závěrem, který lze z materiálu vyčíst, je s určitou nadsázkou konstatování, že v Ostravě by mělo jezdit víc nových tramvají, pokud možno nízkopodlažních, z důvodu zlepšení ovzduší a spokojenosti cestujících, což je každému obyvateli města zřejmé. Využitelnost marketingové studie pro zájemce o dodávky či rekonstrukce tramvají se tak limitně blíží nule. Materiál je třeba považovat za nezdařený pokus formálně odůvodnit spolupráci mezi Pragoimex a Business Advisor.“

Policie teď zkoumá desítky ostravských zakázek. Je pravděpodobné, že počet obviněných ještě poroste.