Čistící vůz v ulicích Ostravy.

Čistící vůz v ulicích Ostravy. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Samosběrné automobily „vyluxují" za léto ze silnic tisíce tun prachu

  • 1
Okolo čtyř tisíc tun prachu posbírají během jediného roku speciální samosběrné automobily na silnicích Moravskoslezského kraje. Boj s prachem zatím platí jen krajský úřad a místní samosprávy, stát zatím peníze na zlepšení ovzduší nevyčlenil.

Jezdí v Ostravě, Karviné, Bohumíně, Českém Těšíně, Rychvaldu, Havířově i Opavě. Speciální samosběrná auta každé dva týdny doslova luxují vybrané silnice v celém kraji. Úseky dohromady měří 400 kilometrů a kolik prachu na nich auta celkem posbírají, bude jasné na podzim.

"K vyhodnocení přistoupíme v listopadu po ukončení všech čtyř cyklů nadlimitního čištění komunikací. Odhadujeme, že ročně smeteme zhruba 1 440 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostanou zpátky do ovzduší," sdělil náměstek hejtmana Daniel Havlík.

Kolik prachu vozy z ulic odstraní?

V Ostravě se v letním období čistí 1 050 km silnic a místních cest.

V průměru za jednu sezonu z nich díky tomu ročně zmizí 2 500 tun prachu. Samosběry během tohoto období najedou v průměru 15 tisíc kilometrů, kropicí vozy asi 6 tisíc kilometrů. Kraj teď předpokládá, že odstraní dalších 1 440 tun prachu.

"Méně prachu ocení citliví jedinci, jako jsou senioři, děti a těhotné ženy, ale i alergici a astmatici."

Kraj do nadlimitního čištění silnic letos investuje osm milionů korun. Slibuje si od něj lepší ovzduší.

O snížení prašnosti u cest se už několik let snaží i Ostrava. Do ulic tu vyjíždějí zametací auta někdy i jednou za týden. Uklízejí tisíc kilometrů komunikací. A statistiky ukazují, že z cest odvážejí pořádnou hromadu prachu. Za jednu sezonu dva a půl tisíce tun.

Stojí to miliony, aby akce měla smysl, musí město i kraj zametat nejen své, ale i státní cesty. Stát zatím na častější čištění nemá peníze. Podle odborníků to ale má smysl.

"Čištění silnic se velkou měrou projevuje na snížení množství takzvané sekundární prašnosti. V letních měsících, kdy nejsou zdrojem prachu spalovací procesy, patří sekundární prašnost mezi jeden ze zásadních zdrojů," říká Lucie Hellebrandová ze zdravotního ústavu.

I když na ulici leží spíše větší částice prachu, opakovaným vířením se podle ní obrušují a zmenšují a v důsledku mohou mít na lidské zdraví stejné účinky jako drobný prach z komínů.

"Méně prachu ocení citliví jedinci, jako jsou senioři, děti a těhotné ženy, ale i alergici a astmatici. Dá se předpokládat, že díky čistějšímu ovzduší je postihne méně astmatických a alergických záchvatů," uvedl lékař a ředitel Městské nemocnice Ostrava Tomáš Nykel.

Podle Jiřího Jedličky z Centra dopravního výzkumu může dokonce mimořádné čištění cest ve městech Moravskoslezského kraje přinést i první konkrétní údaje tohoto druhu v republice.

"Máme zatím zkušenosti ze zahraničí. Když se intenzivně udržují silnice, naměřené koncentrace PM10 a dokonce PM2,5 se opravdu sníží," uvedl Jedlička.

Dodal, že v Moravskoslezském kraji se sice doprava uvádí jako nejméně významný ze tří hlavních zdrojů znečištění ovzduší, ale tyto statistiky počítají jen s prašností ze spalování motorů. "Sekundární prašnost přitom má na znečištění ovzduší mnohdy vyšší podíl než spalovací emise."

Stát se výhledově k činnosti kraje a ostravského magistrátu nepřidá. Chybí mu peníze.

"Loni se v Ostravě uskutečnilo jedno čištění nad rámec zákona. I letos se předpokládá, že by ve třetím čtvrtletí mohlo proběhnout čištění navíc," uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Nina Ledvinová dodává, že letos peníze na údržbu vyčerpala zimní údržba, a proto byla omezena ta letní. "Čistění dvakrát ročně bude provedeno," potvrdila jedinou jistotu, kterou silnice v kraji ze strany státu zatím mají.