Dvakrát „pípnout“ běžnou kartou, víc nic. Ostrava láká na novinku v MHD

  • 48
Nemusíte vědět, jakou jízdenku potřebujete, nemusíte ani hledat automat nebo trafiku. Stačí jen nastoupit do vozu MHD a přiložit běžnou bezkontaktní platební kartu k terminálu, při výstupu pak „pípnout“ znovu. Právě na tuto novinku chce nalákat cestující do hromadné dopravy Ostrava. Vyúčtování půjde samo.

Obyvatelé i návštěvníci Liberce a Plzně už něco podobného znají. Taky cestující na vybraných meziměstských linkách společnosti Arriva nebo na některých městských linkách či u prodejních automatů v Brně a Praze. Všude tam lze platit za papírovou jízdenku bezkontaktní bankovní kartou.

Od první vteřiny čtvrtku 30. června budou mít možnost využít platební karty Visa nebo MasterCard k zaplacení jízdného i lidé v Ostravě.

Systém, který spustí ostravský dopravní podnik, je sice na první pohled podobný těm ostatním, ale ve skutečnosti se podstatně liší.

„Je unikátní. Ostrava je první město v zemi a druhé na světě po Londýně, kde bude takový systém fungovat,“ tvrdí shodně zástupci všech organizací, které se podílejí na jeho uvedení provozu, tedy města, Dopravního podniku Ostrava, společnosti Koordinátor ODIS (KODIS), banky ČSOB i firem Mikroelektronika, VISA Europe a XT-Card.

Cestování bez papírové jízdenky

„Zásadní rozdíl je v tom, že náš cestující, který bude chtít platit bankovní kartou, už nemusí nic víc řešit. Nemusí zjišťovat, jaké tarify ve městě platí, ani to, který typ jízdenky pro něj bude cenově nejvýhodnější. My po něm zkrátka nebudeme nic chtít, protože to vše umí vyřešit náš chytrý systém v jeho prospěch,“ slibuje jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal.

„Cestující jen při každém vstupu a výstupu přiloží bezkontaktní platební kartu k terminálům, které jsou u každých dveří v autobusech, tramvajích i trolejbusech. Nedostane za to žádnou papírovou jízdenku. Když přijde revizor, vyzve ho ať přiloží kartu k terminálu. V tom je první velký rozdíl proti systémům plateb bankovní kartou v jiných městech. Systém je přitom zabezpečený kódováním tak, že nikdo nepřečte žádné údaje z účtu,“ vysvětluje ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka.

Jak budou fungovat platební terminály v MHD

  • Systém nebude odečítat peníze za jízdné hned. Vždy vyhodnotí náklady na cestování za celý den. Nejen, že sečte ceny, ale zoptimalizuje tarify tak, aby byly pro cestujícího co nejvýhodnější.
  • Pokud cestující nepojede déle než deset minut, odhlásí-li se při výstupu kartou a už nenastoupí jinam, zaplatí pouze 14 korun. Bude-li cestovat déle, zapomene-li se odhlásit, nebo bude-li přestupovat, zaplatí 20 korun.
  • Projede-li však cestující v jednom dni třeba šest jízdenek po dvaceti korunách, nezaplatí 120 korun, ale jen 80. Systém totiž vyhodnotí, že je pro něj výhodnější zaplatit celodenní jízdenku, která stojí 80 korun.
  • Při platbách kartou tak cestující nikdy nezaplatí za den víc, ani kdyby nestíhal nebo zapomínal přikládat kartu k terminálu při vystupování.

Druhý zásadní rozdíl proti jiným městům je podle odborníků v tom, že systém nestrhne částku za jízdné z účtu hned. Cestovní náklady za celý den sečte a vyhodnotí až v noci - a to tak, aby cestující ušetřil.

Systém, který přináší výhody cestujícím bez měsíčníku (předplaceného jízdného), mohou ale využívat jen lidé s bezkontaktní kartou. A zatím jen pro platbu jízdného pro jednu osobu. Pojede-li současně více dospělých osob, musí každá zaplatit vlastní kartou. Když pojedou i děti, musí jim rodiče dokoupit papírové jízdenky u řidiče nebo přes telefon formou SMS zprávy.

„Pracujeme na tom, aby se jednou kartou dalo platit za více osob, ale potrvá to,“ říká Aleš Stejskal.

Revizoři umí systém zablokovat

„Ten systém se mi líbí. Asi ho využiju. Do Ostravy jezdím často,“ říká Josef Krátký z Havířova. „Jsem ale zvědavý, jestli lidé nezkusí šetřit tím způsobem, že kartu přiloží, jen když uvidí revizora,“ nastínil.

To však dopravce nedoporučuje. „Revizoři sice po nástupu nechají lidem nějaký čas na označení nebo nákup jízdného, ale pak celý systém zablokují, takže žádné dodatečné akce nebudou možné,“ upozornil Jaroslav Šimčík, vedoucí odboru řízení příjmů v DPO.