Řidiči musejí při cestě z dálnice nebo na dálnici jezdit objížďkou. Dopravní situaci v Ostravě komplikuje skutečnost, že se ve městě rekonstruuje i několik frekventovaných ulic, například Nádražní nebo Muglinovská.
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl řekl, že oba mosty jsou v havarijním stavu a hrozilo, že by se mohly zřítit. „Odtěžíme zeminu, ten násep, který je na obou koncích mostu. Musíme vyměnit ložiska, jsou zcela mimo svá lože, a zároveň musíme vyměnit mostní uzávěry. Jsou také zcela zdemolovány,“ popsal plán oprav Rýdl.
Vady se na mostech objevily v polovině loňského roku a ŘSD s Eurovií se nemohou shodnout na tom, kdo za ně může. Na mostech jsou trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze. Mosty jsou v provozu od roku 2008. „Nestává se, aby tyto vady se vyskytly u objektů tak krátce provozovaných,“ řekl ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý.
Podle Eurovie se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu. ŘSD zase tvrdí, že stavební společnosti nedodržely požadovanou technologii výstavby. „Postupem času a vlhkosti ten materiál bobtná, chová se jako obrovský svěrák a ty betonové mostovky mezi sebou vysloveně drtí,“ řekl mluvčí ŘSD.
Eurovia část odpovědnosti přijala
Rýdl řekl, že ŘSD s Eurovií dál jedná a že společnost Eurovia určitou část odpovědnosti za stav mostů přiznala. „My jsme s ní vyjednali, že během těchto oprav sem Eurovia svými prostředky a na své náklady pošle techniku a část těch prací provede sama,“ řekl Rýdl.
Mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková uvedla, že firma na přelomu června a července provede dodatečné předpětí mostu. „Nedostatečné předpětí mostu bylo způsobené chybou v projektu. Tyto práce je možné provádět v součinnosti s opravami daného mostu ve stejnou dobu,“ uvedla mluvčí.
Jde o takzvanou uznanou vadu a společnost ji opraví v rámci reklamace. Stále ale podle mluvčí platí, že z pohledu Eurovie největším problémem mostů je materiál a následná nedostatečná údržba. „O příčinách a odpovědnosti na vadách spojených s působením tohoto materiálu jsme se s investorem neshodli, a proto o jejich řešení musí rozhodnout arbitrážní soud,“ dodala Štočková.
Několik měsíců byl na mostech omezený provoz. Osobní auta po nich mohla jet jen omezenou rychlostí do 30 kilometrů v hodině a vozy nad 3,5 tuny na mosty nesměly vůbec. Po dobu opravy budou mosty uzavřeny úplně.