Ředitelství silnic a dálnic  na mosty dálničního přivaděče na D1 (dříve D47)...

Ředitelství silnic a dálnic na mosty dálničního přivaděče na D1 (dříve D47) zakázalo vjezd kamionů a snížilo povolenou rychlost. Jsou prý v havarijním stavu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Mosty na dálničním přivaděči v Ostravě se opravují. Sto dní budou zavřené

  • 3
Ředitelství silnic a dálnic v sedm hodin ráno uzavřelo mosty na přivaděči k dálnici D1 v Ostravě-Přívoze. Společnost Colas bude stavbu zhruba sto dní opravovat, cena práce se vyšplhá na 48,75 milionu korun bez DPH. Peníze za opravy chce ŘSD vymáhat po zhotoviteli mostů, sdružení firem vedeném stavební společností Eurovia CS.

Řidiči musejí při cestě z dálnice nebo na dálnici jezdit objížďkou. Dopravní situaci v Ostravě komplikuje skutečnost, že se ve městě rekonstruuje i několik frekventovaných ulic, například Nádražní nebo Muglinovská.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl řekl, že oba mosty jsou v havarijním stavu a hrozilo, že by se mohly zřítit. „Odtěžíme zeminu, ten násep, který je na obou koncích mostu. Musíme vyměnit ložiska, jsou zcela mimo svá lože, a zároveň musíme vyměnit mostní uzávěry. Jsou také zcela zdemolovány,“ popsal plán oprav Rýdl.

Vady se na mostech objevily v polovině loňského roku a ŘSD s Eurovií se nemohou shodnout na tom, kdo za ně může. Na mostech jsou trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze. Mosty jsou v provozu od roku 2008. „Nestává se, aby tyto vady se vyskytly u objektů tak krátce provozovaných,“ řekl ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý.

Podle Eurovie se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu. ŘSD zase tvrdí, že stavební společnosti nedodržely požadovanou technologii výstavby. „Postupem času a vlhkosti ten materiál bobtná, chová se jako obrovský svěrák a ty betonové mostovky mezi sebou vysloveně drtí,“ řekl mluvčí ŘSD.

Eurovia část odpovědnosti přijala

Rýdl řekl, že ŘSD s Eurovií dál jedná a že společnost Eurovia určitou část odpovědnosti za stav mostů přiznala. „My jsme s ní vyjednali, že během těchto oprav sem Eurovia svými prostředky a na své náklady pošle techniku a část těch prací provede sama,“ řekl Rýdl.

Mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková uvedla, že firma na přelomu června a července provede dodatečné předpětí mostu. „Nedostatečné předpětí mostu bylo způsobené chybou v projektu. Tyto práce je možné provádět v součinnosti s opravami daného mostu ve stejnou dobu,“ uvedla mluvčí.

Jde o takzvanou uznanou vadu a společnost ji opraví v rámci reklamace. Stále ale podle mluvčí platí, že z pohledu Eurovie největším problémem mostů je materiál a následná nedostatečná údržba. „O příčinách a odpovědnosti na vadách spojených s působením tohoto materiálu jsme se s investorem neshodli, a proto o jejich řešení musí rozhodnout arbitrážní soud,“ dodala Štočková.

Několik měsíců byl na mostech omezený provoz. Osobní auta po nich mohla jet jen omezenou rychlostí do 30 kilometrů v hodině a vozy nad 3,5 tuny na mosty nesměly vůbec. Po dobu opravy budou mosty uzavřeny úplně. 

,