Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Záchrana Baníku spolkne stamiliony. S náměstkem může přijít střet zájmů

  • 11
Nový majitel Baníku Ostrava Václav Brabec zatím tají, jak a z čeho plánuje zachránit fotbalový klub, který dříve patřil k rodinnému stříbru československého i českého fotbalu. Záchrana však přijde na stamiliony korun, přestože je Baník podle minulého majitele bez dluhů.

Většinoví majitelé Baníku Ostrava od roku 1995

1995 až 1999: občanské sdružení FC Baník Ostrava, Ostravskokarvinské doly, Moravské chemické závody a pivovar Radegast

2000 až 2003: Alois Hadamczik a Petr Lamich

2003 až 2009: Daniel Vacek

2009 až 2012: Tomáš Petera

2012 až 2014: společnosti SMK Reality Invest (Libor Adámek) a PAM market (Petr Šafarčík)

2014 až 2015: Petr Šafarčík

Od roku 2016: Václav Brabec

„Baník jsem předal prakticky bez dluhů, peníze na spory jsou odloženy bokem,“ přiblížil svůj pohled na finanční situaci předchozí majitel Baníku Petr Šafarčík.

Pokud tomu tak je a Baník dokáže zvítězit ve sporu s Viktorií Žižkov, která chce za zpožděnou platbu za dva přestupy hráčů z roku 2010 i s penále částku v řádech milionů korun, bude mít nový majitel určitě klidnější spaní.

Ale ne úplně. Pro zajištění chodu klubu musí v příštích letech najít stamiliony.

„Aby klub dobře fungoval, měl by podle mého soudu mít rozpočet minimálně 80 milionů korun,“ tvrdí Jiří Novotný, garant oboru sportovní management Katedry společenských věd a sportovního managementu Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně.

„V situaci, v jaké se nachází Baník, by klub potřeboval alespoň 200 milionů korun, aby mohl nakoupit kvalitní hráče. S rozpočtem, jaký mělo kdysi SK Kladno (v lize naposledy v letech 2006 až 2010 - pozn. red.), přibližně 20 až 24 milionů korun, nelze přežít. Například pražští Bohemians s rozpočtem 60 milionů korun mají co dělat, aby se odlepili od hrozby sestupu,“ říká Novotný.

Na začátku do Baníku podle všeho poplynou hlavně peníze vydělané ve firmách nového majitele.

Ten měl jen ve třech dopravních společnostech působících v Moravskoslezském kraji - ČSAD Karviná, ČSAD Havířov a ČSAD Frýdek-Místek - na konci roku 2014 podle informací z obchodního rejstříku nerozdělený zisk přes 200 milionů korun. A další jeho společnost, Cidem Hranice, vykázala za rok 2014 čistý zisk přes 297 milionů korun.

O shánění peněz se bude starat nejen majitel, ale i další členové managementu firmy.

Nejblíže k tomu má předseda představenstva Jan Wolf, který už podobnou práci dělal z titulu své funkce předsedy představenstva Městského fotbalového klubu Karviná. Poté, co obsadil stejnou funkci v Baníku, přešel v karvinském klubu na post předsedy dozorčí rady.

Náměstek: Jako střet zájmů to nevidím

Ale s Janem Wolfem může do Baníku přijít i problém v podobě střetu zájmů. Vedle fotbalových funkcí je totiž také náměstkem karvinského primátora. A karvinský magistrát přiděluje peníze na MHD i některé další linky společnosti ČSAD Karviná.

„Na veřejnou dopravu včetně MHD půjde v roce 2016 téměř 31 milionů korun,“ řekla už dříve mluvčí karvinského magistrátu Šárka Swiderová.

MHD v Karviné i některé příměstské linky provozuje společnost ČSAD Karviná. Tu vlastní majitel Baníku Václav Brabec. Náměstek primátora je v Baníku vlastně jeho zaměstnancem.

„Jako střet zájmů to rozhodně nevidím,“ hájí se Jan Wolf. „Navíc doprava není v mojí gesci a jsem jen jedním z jednačtyřiceti zastupitelů, kteří o přidělení dotace hlasují. Navíc nejde o peníze, které si někdo navymýšlí, jde o přesné výpočty podle tabulek. A pan Brabec dává do Baníku peníze z úplně jiných firem,“ argumentuje.

„Pokud by pan Brabec vlastnil či ovládal společnost ČSAD Karviná, tato společnost by se ucházela o velkou zakázku v oblasti přepravy a pan Wolf měl možnost, například jako člen komise pro posuzování nabídek, výběr uchazeče jakkoli ovlivnit, mohl by být legitimně dotazován, zda neuvažuje v této situaci o oznámení osobního zájmu,“ řekla Markéta Nováková z Transparency International.

Karvinští radní a zastupitelé nerozhodují jen o dotacích na provoz MHD, ČSAD pomáhají i s nákupem nových autobusů.