Strojírny odkoupily zchátralé domy za necelých 600 tisíc korun.
„Zdánlivě jde o nevelkou částku, ale když si uvědomíte, že nás čeká zabezpečení budov, pak jejich demolice, vytvoření projektu a mnoho dalšího, tak to není málo,“ řekl MF DNES Karel Ležatka, právní zástupce ostravské firmy. O změně vlastníka jako první informoval server Lidovky.cz.
Historie kolonieDomy na Přednádraží byly postavené už před 1. světovou válkou, nejvíce místo vzkvétalo v době, kdy sloužilo jako železničářská kolonie. Tehdy tam žilo až devět stovek lidí z drážních rodin. Fungovala tam samoobsluha, údajně i biograf. Jenže postupně se obyvatelstvo vyměňovalo. Rozhodnuto o osudu bylo po stavbě dálnice i jejího přivaděče v bezprostřední blízkosti. Poslední ránu daly Přednádraží povodně v roce 1997. |
Zejména kvůli nefunkční kanalizaci museli většinou romští obyvatelé budovy opustit ve druhé polovině roku 2012.
Společnost Domy Přednádraží, která domy vlastnila, skončila v exekuci. Insolvenční správce se areál několikrát neúspěšně pokusil prodat v dražbě, nyní domy patří firmě, která je největší tuzemskou opravnou železničních kolejových vozidel.
Další bydlení? Nesmysl, říká nový majitel
Společnost však čeká řešení velkého problému. V Přednádraží koupila jen ostrovy pozemků pod domy, které jsou obklopeny pozemky s jinými vlastníky. K dispozici nemá ani příjezdovou cestu. K čemukoliv v oblasti proto potřebuje jejich souhlas, nebo pozemky koupit.
„Oslovili jsme majitele sousedních pozemků a věříme v dohody. Současný stav nemůže vyhovovat nikomu,“ konstatoval Ležatka.
Opravu domů nebo výstavbu nových odmítl. Na současné objekty je vydán demoliční výměr a bydlení v lokalitě označil za nesmysl.
„Tam nebyl život vhodný pro nikoho. Okolo jsou průmyslové podniky, železnice a dálniční přivaděč,“ připomenul a prozradil další plány. „Určitě bychom chtěli do lokality rozšířit průmysl. Naše firma se dále rozvíjí a má nové výrobní programy.“
Zůstanou jen vzpomínky
Správa železniční dopravní cesty prodej pozemků u Přednádraží dosud odmítala. „O prodeji neuvažujeme. Budou totiž sloužit jako rezerva pro budoucí možné rozšíření železničního uzlu,“ řekl před dvěma měsíci mluvčí správce železnic Marek Iliaš.
Lokalita na odpis |
Zdrženlivě se k prodeji svých pozemků dosud stavěl i centrální ostravský obvod.
To se však může změnit. „Dokud nebyl jasný vlastník, tak jsme byli zdrženliví. Počkáme na plány nového majitele a prodej opět zvážíme,“ řekla starostka Moravské Ostravy a Přívozu Petra Bernfeldová.
Připustila, že pokud by projekt současně přinesl vyšší počet pracovních míst, nejspíše by podporu obvodu získal.
Jen vzpomínky tak zůstanou Anně Klosové, která v Přednádraží žila v letech 1949 až 1970, kdy fungovalo jako kolonie železničářů. A její otec tam bydlel až do roku 1989. „To už tam žilo poměrně dost nepřizpůsobivých lidí a situace byla rok od roku horší a horší. Zániku se proto nelze divit,“ řekla s tím, že přesto nad koncem kdysi upravené oblasti cítí lítost a smutek.
Stav ostravského Přednádraží letos v srpnu:
5. srpna 2015 |