Takto v roce 1928 vypadala vstupní brána do ostravských městských jatek.

Takto v roce 1928 vypadala vstupní brána do ostravských městských jatek. | foto: Archiv Karla Koláře

To byla ostravská jatka. Starý film ukazuje cenný a dnes zpustlý areál

  • 3
Jedinečné historické záběry zachycující práci v ostravských městských jatkách ležely dlouhé roky zapomenuty. V archivu svého otce Viktora Koláře staršího objevil kusy filmového pásu jeho syn Karel. Film v Ostravě v roce 1928 natočil slavný průkopník české kinematografie Jan Stanislav Kolár.

Význam objevu vidí Karel Kolář mimo jiné ve vztahu k současnému neutěšenému stavu historicky cenné budovy jatek, která dlouhodobě chátrá.

Takto vypadají jatka dnes. Areál chátrá, patří firmě Bauhaus.

"Film byl natočen v roce 1928 na základě smlouvy městské rady z června 1928 s firmou Elektajournal Praha," říká Karel Kolář. Informace mimo jiné potvrdil Jozef Šerka z Archivu města Ostravy.

"Film se nedochoval, tyto naskenované záběry jsou naprosto unikátní. V Národním filmovém archivu v Praze je o něm veden pouze cenzurní záznam pod názvem Vzorná moderní jatka pro uvádění do kin," pokračuje Karel Kolář.

Spolupráce ostravských firem a tvůrců s předním českým filmovým režisérem, hercem a scenáristou Janem Stanislavem Kolárem je fascinujícím zjištěním. Mimo jiné dokládá, že Ostrava nebyla na okraji zájmu dobového filmového průmyslu.

Kolár patřil ve své době k filmařské špičce, jeho senzační horor Příchozí z temnot (1921) se stal prvním českým celovečerním filmem uváděným v zahraniční distribuci. Ostravský film byl předveden na zasedání městské rady Moravské Ostravy 19. října 1928.

"Film zachycuje malebný život Ostravy tak, jak je"

Viktor Kolář, který na filmu spolupracoval, popisuje tuto událost o den později: "O filmu městských jatek je zapotřebí na počátku říci, že je velkolepý. Snaživý režisér dr. Jan Kolár představuje se tímto filmem jako jeden z nejlepších našich režisérů. Udělal přijatelný film zachycující malebný život Ostravy tak, jak je."

Viktor Kolář se na filmu zřejmě podílel jako asistent, jeho přesný podíl nelze podle Karla Koláře určit, přesto už v té době spolupracoval jako kameraman s dalšími zpravodajskými firmami.

Jako kameraman si doslova poznamenal: "Podařilo se vytvořit dílo, které si jistě bude raziti cestu filmovými stánky, aby ukázalo, že i z takového prostředí, jako jsou jatky, dovede vytvořiti český režisér a operatér něco, co baví, poutá a poučuje. Takovým skutečně tento film je…"

Jatka na záběrech z filmu

Film je ztracen, o to unikátnější svědectví nedávno objevené záběry představují. Zajímavostí pak také je, že kameraman a fotograf Viktor Kolář je otcem známého fotografa dokumentaristy Viktora Koláře (1941). I on je tematicky věrný svému rodišti - Ostravě, kterému se ve svých fotografiích věnuje od šedesátých let.

"Moje fotografování má rysy posedlosti, která je médiu fotografie vlastní. Pokud překonáme 'šumovou bariéru', dostavují se okamžiky hlubšího porozumění," vyznává se Viktor Kolář.

Jeho život nebyl lehký, pět let strávil v Kanadě a po návratu musel pracovat v ocelárně (podobně jako otec v dětství) a jako kulisák. Od roku 1985 se živí jako fotograf ve svobodném povolání. Od roku 1994 je pedagogem na Katedře fotografie pražské FAMU.

"Fotografuji Ostravu a její průmyslové okolí od mladých let. Mne na fotografii zajímá spíše její vnitřní tvar, polarizace elementů a stav dějové neukončenosti," říká Viktor Kolář.