Ředitelství silnic a dálnic  na mosty dálničního přivaděče na D1 (dříve D47)...

Ředitelství silnic a dálnic na mosty dálničního přivaděče na D1 (dříve D47) zakázalo vjezd kamionů a snížilo povolenou rychlost. Jsou prý v havarijním stavu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Stav mostu na D47 je výrazně horší, zátěžové testy na něm nebudou

  • 5
Ředitelství silnic a dálnic nebude moci uskutečnit plánované zátěžové testy na obou ostravských nájezdech na dálnici D47. Testy totiž odhalily, že jeden z nich je v podstatně horším technickém stavu, než se ŘSD domnívalo. Jde o sjezd z dálnice, který je označovaný jako objekt 228.

„Výpočet zatížitelnosti u více poškozeného mostu ukazuje na vysoké riziko, které by mohlo nastat, pokud by byl vystaven zátěžové zkoušce,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Zátěžové zkoušky, které se chystají na tento pátek, se tak uskuteční pouze na druhém z mostů, který slouží jako nájezd na dálnici.

Ředitelství chce most vystavit několika zkouškám. Najede na něj těžká technika a pomocí speciálního zařízení se bude rovněž zjišťovat, jak snáší vibrace.

Dva mosty, které byly uvedeny do provozu před šesti lety, mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny. Kvůli těmto problémům správce silnic zakázal začátkem září vjezd kamionům a omezil povolenou rychlost pro osobní auta.

Spory o kvalitu D47 se vedou od roku 2011

Další dopravní omezení včetně opětovného snížení rychlosti hrozí podle informací ČTK u více poškozeného mostu. V současnosti po něm smějí projíždět auta maximálně padesátkou.

Na závažnosti problémů s mosty a důvodech jejich vzniku se ale stát neshodne s firmou Eurovia, která je postavila. Podle ní je důvodem současného nerovnoměrného pohybu mostních opěr a praskání konstrukce navezení nevhodného materiálu do okolních násypů. Konkrétní materiál, takzvaný studený odval, požadovalo ŘSD, uvedla stavební společnost.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Ty měly v materiálu dálničního násypu opakovaně odhalit odpad a další nevhodné složky, které do studeného odvalu nepatří, uvedlo ŘSD.

,