Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železnice na odpis prosperuje, lokálka z Opavy pojede dále a častěji

  8:20aktualizováno  8:20
Páteční podvečerní spoj navíc a cílovou zastávkou nebudou Jakartovice, ale až Svobodné Heřmanice. To jsou největší změny letního provozu železnice z Opavy do údolí říčky Hvozdnice, která přežila loňské zrušení.

Záběr z 6. dubna 2014, kdy motoráky na dráze mezi Opavou a Jakartovicemi měly vyjet naposledy. Jenže, jak se zdá, oživení železnice alespoň o letních víkendech se vydařilo. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Smuteční věnce vystřídaly kytary trampů, truchlivá slova zanikla v dalších plánech. Železniční trať z Opavy přes Otice, Slavkov, Mladecko a další obce do Jakartovic byla loni v dubnu s odkazem na nezájem cestujících zrušena.

Jenže obce se spojily se soukromým dopravcem a za vydatné podpory krajského úřadu jezdil motorák řady 810 alespoň o víkendech od začátku července do konce září.

A letos mají ještě větší ambice. Poprvé hvozdnický expres, jak se lokálce podle údolí s říčkou Hvozdnicí nadneseně přezdívá, vyrazí v pátek 26. června v 18:47 hodin z nádraží Opava-východ.

Blíže oblíbenému zatopenému lomu

Právě páteční podvečerní spoj je první novinkou. „Starostové celkem logicky navrhovali, že právě v tento čas by vlaku mohli využít lidé dojíždějící na četné chaty. Kromě chatařů možná nový čas přivítají i trampové. Pod širákem mohou přespat o jednu noc navíc,“ vysvětlil důvody přidání spoje Jan Šatava ze společnosti Railway Capital, která dopravu na trati zajišťuje.

Historie železnice

Trať Opava - Svobodné Heřmanice (Horní Benešov) byla slavnostně zprovozněna 29. června 1892.

Vlak nyní bude zastavovat ve stanicích Opava-východ, Kylešovice, Otice, Slavkov, Štáblovice, Dolní Životice, Litultovice, Mladecko, Jakartovice a Svobodné Heřmanice.

Provoz motoráků skončil kvůli vysoké ztrátovosti 6. dubna 2014. Po dohodě obcí s krajským úřadem byla však alespoň od července do září obnovena víkendová doprava. Po úspěšné zkoušce se letos bude jezdit i v pátek vpodvečer a jízdy byly prodlouženy z Jakartovic do Svobodných Heřmanic.
 

Zachována zůstala víkendová četnost, tedy v sobotu i v neděli třikrát s opavským výjezdem v 8:47, 11:47 a 16:47 hodin.

Druhou zásadní změnou oproti loňskému zkušebnímu provozu je protažení cesty z Jakartovic do Svobodných Heřmanic, kam motorák nezajížděl už zhruba deset let.

Cestující se přiblíží oblíbenému zatopenému lomu „Má to smysl. Ve Svobodných Heřmanicích je několik turistických lákadel, například zatopený břidlicový lom,“ uvedl starosta Slavkova a současně předseda Mikroregionu Hvozdnice Vladimír Chovanec.

Někdy pojedou dva vozy

Loňský rozpočet 260 tisíc korun se navyšuje na 350 tisíc. Krajský úřad zaplatí 200 tisíc, tedy o padesát více, dalších padesát přidá Opava. O zbývajících sto tisíc korun se podělí osm vesnic.

Sezona skončí až poslední zářijový víkend. „Zvažovali jsme zahájení už na začátku června, ale pro letošek jsme schválili tyto změny,“ dodal starosta Chovanec.

Loni jezdil výhradně jeden motorový vůz, letos však může dopravce přidat i jeden vlečný, kde je více místa pro kočárky a jízdní kola. „Kapacita pro sezení by se tak zvýšila na 120 míst, což je myslím pro lokálku dostatečné,“ uvedl Šatava.

Upozornil však, že dva vozy vyjedou spíše výjimečně, a to tehdy, kdy se bude předpokládat větší zájem lidí, například při prodloužených víkendech nebo když bude jisté příznivé počasí.

Loňskou sezonu považují starostové i dopravce za úspěšnou. Za přibližně tři měsíce provozu se svezly asi tři tisíce cestujících. „To představuje asi třicet až čtyřicet lidí na spoj, což je zhruba tolik, kolik jsme očekávali. V tom nejsou započítány ještě děti do šesti let, které jezdily zdarma,“ přiblížil Šatava.

Firma spočítala, že na kilometr jízdy měla třináct korun tržeb. „Nebyli jsme ztrátoví,“ konstatoval zástupce dopravní firmy.

Autobusy občas výhodnější

Starosta Chovanec se domnívá, že vylepšené jízdní řády s protažením trati by mohly zafungovat.

„Sám jsem docela zvědavý, jaký bude zájem,“ poznamenal i Šatava. Přes všední dny projíždějí trasu za zrušené vlaky autobusy.

Podle slavkovského starosty si místní lidé na změnu postupně zvykají, někteří podle něj například přivítali, že v některých obcích museli na vlakové zastávky jít poměrně daleko, zatímco autobusy projíždějí přes vesnice.

Problémem zůstává několik domů ve Štáblovicích, kde lidé veřejnou dopravu ztratili bez náhrady.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.