Už zapomenutá tryzna z dubna 2014, kdy byl ukončen celoroční pravidelný provoz lokálky.

Už zapomenutá tryzna z dubna 2014, kdy byl ukončen celoroční pravidelný provoz lokálky. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Turistické trati na Opavsku se daří, vlaků ale letos asi nepřibude

  • 0
Jako velmi úspěšnou hodnotí uplynulou sezonu na železnici mezi Opavou a Svobodnými Heřmanicemi soukromý dopravce i starostové z obcí podél trati. Přitom ještě v roce 2014 to byla trasa, na kterou vlaky už nikdy neměly vyjet.

Smuteční věnce jako symbol uzavření železnice mezi Opavou a Svobodnými Heřmanicemi už nejsou zapotřebí. Po téměř třech letech od ukončení pravidelného provozu vlaků se dráze pojmenované podle místní říčky Hvozdnický expres coby turistické lokálce nadmíru daří.

„Vlakem jezdí turisté, chataři, cyklisté i místní občané. Ti spoje často využívají i pro víkendové cesty do Opavy. Jsme rádi, že před třemi roky padlo rozhodnutí, že trať neponecháme osudu,“ těší Václava Chovance, starostu Slavkova a dlouholetého předsedu Mikroregionu Hvozdnice.

V roce 2014 jezdily motoráky jen přes prázdninové měsíce. O rok později přibylo září a loni červen. Jezdí se o víkendech a ve svátky, jeden spoj vyjede tam a zpět i v pátek večer.

Historie trati

  • Trať Opava – Svobodné Heřmanice (dříve vlaky zajížděly až do Horního Benešova) byla slavnostně zprovozněna 29. června 1892.
  • Vlak nyní zastavuje ve stanicích Opava-východ, Kylešovice, Otice, Slavkov, Štáblovice, Dolní Životice, Litultovice, Mladecko, Jakartovice a Svobodné Heřmanice.
  • Pravidelný celoroční provoz motoráků skončil kvůli vysoké ztrátovosti 6. dubna 2014, ale po dohodě obcí s krajským úřadem byl zaveden letní provoz

„Změny se osvědčily a myslím, že jsou všichni spokojení,“ poznamenal Jan Šatava, jednatel společnosti Railway Capital, která lokálku provozuje. Poukazuje přitom na konkrétní čísla. Zatímco v první letní sezoně se motoráky svezlo 2 845 cestujících, po rozšíření provozu o rok později to bylo už 5 445 lidí. A loni se počet dále navýšil na 6 925 cestujících.

Zájmu napomohla také dostupnost lomu

Šatava připustil, že zájmu lidí hodně pomohlo protažení cílové stanice z Jakartovic do Svobodných Heřmanic s turisticky atraktivním zatopeným břidlicovým lomem Šífr.

Čísla ale také naznačují, že se dráha blíží svému limitu. Svědčí o tom například mírně klesající průměrné tržby na jeden ujetý kilometr. V roce 2015 totiž činily 16,28 korun, loni to bylo 15,05 korun.

„Výsledky jsou výborné, ale stačí jedno propršené léto a bude hůře. Nynější rozsah provozu považujeme za ideální,“ zhodnotil Šatava.

Jedinou možností, jak jízdní řád ještě vylepšit, vidí v přidání jednoho spoje o víkendech a ve svátky, vlaky by tedy v tyto dny jezdily čtyřikrát, nikoliv třikrát.

Starosta Chovanec připomenul, že více spojů znamená i vyšší příspěvky obcí. „O větším počtu spojů však můžeme ještě jednat,“ poznamenal a dodal, že sdružení obcí letos chystá oslavy 125 let trati. „Přesný termín sice ještě není stanovený, ale určitě vyjede nějaký historický vláček.“

Další šance na rozšíření? Květnové svátky

Příspěvek sedmi obcí, města Opavy a krajského úřadu na provoz železnice činil v loňském roce takřka půl milionu korun. „A trať hodláme podporovat i nadále,“ sdělil krajský náměstek Jakub Unucka (ODS), který má na starosti dopravu. Dodal, že zatím se počítá se stejným provozem jako loni.

Miroslav Pösel z Opavského železničního klubu považuje letní projekt dráhy za smysluplný. „Určitě by ale lokálky lidé využívali například i o květnových svátcích,“ nabídl další možnost vylepšení.

Pravidelný provoz i přes všední dny se ale už nevrátí. Autobusy, které vlaky nahradily, jsou totiž pro místní dostupnější díky tomu, že zajíždí až do středu obce, nádraží často stojí až za zástavbou.