Železnici mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi takto poničila povodeň. Přeměna v...

Železnici mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi takto poničila povodeň. Přeměna v cyklostezku se táhne. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Železnici spláchla voda, cyklostezku zase ohrožují úřední průtahy

  • 0
Přerod z vodou poničené železniční trati mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi ve vytouženou cyklostezku nebude zdaleka tak bezproblémový, jak se před několika měsíci zdálo. Obce se obávají pomalého převodu pozemků, protože hrozí, že přijdou o šanci získat dotace. Stát jim chce vyjít vstříc. Zadarmo, jak sliboval, ale pozemky nebudou.

Až na ministerstvo dopravy se minulý týden vypravili zástupci svazku obcí usilujících o vybudování cyklostezky mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi. Pozemky pod bývalou železniční tratí, kterou v létě 2009 nenávratně poškodily povodně, totiž ještě stále nejsou jejich.

Místo trati cyklostezka

Trať z Nového Jičína do Hostašovic, dlouhou zhruba deset kilometrů, v létě 2009 poničila blesková povodeň. Definitivně byla zrušena na konci roku 2010.

Obce ji chtějí nahradit cyklostezkou. Měla by být široká 3,5 metru a sloužit bude i chodcům a bruslařům. Předpokládané náklady se pohybují okolo 45 milionů korun.

A bez jakéhokoliv vlastnického vztahu tedy nemohou pomýšlet na plánovanou cyklostezku. "Nájemní smlouvu nezbytně potřebujeme, protože bez ní nemáme žádný právní titul na to, abychom zahájili jakékoliv práce. Ba dokonce abychom vyhlásili soutěž o projekt," vysvětluje místostarosta Nového Jičína Přemysl Kramoliš (SNK-ED) s tím, že na projekt už mají dotaci od Moravskoslezského kraje. "Teď je jen uplatnit, čas tlačí," říká Kramoliš.

Ministr dopravy byl vstřícný

Ve hře jsou totiž také dotace od Evropské unie. O ty mohou obce žádat nejpozději do konce listopadu. V příštím roce už není jisté, zda podobná výzva bude vypsána. Místostarosta přesto věří, že se to podaří včas. Výsledek jednání na ministerstvu pro ně totiž vyznívá slibně. "Přijal nás  náměstek i ministr dopravy Dobeš. Řekli nám, že bezúplatný převod asi nebude možný, ale že nám pomohou, jak jen to půjde, v tom, abychom trasu dostali do nájmu," pochvaluje si vstřícné jednání Kramoliš.

Cena za pozemky zatím není jasná

To potvrzuje i Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). "Byla dohodnuta snaha vyjít vstříc dlouhodobému pronájmu, dokud nebude připraven prodej pozemků. A to tak, aby obce nepřišly o možnost požádat o dotaci," říká Halla.

Svazek obcí tedy nejdříve dostane pozemky do nájmu a až poté je bude moci odkoupit. Pro obce to však znamená další náklady, se kterými nepočítaly. Původně jim totiž SŽDC přislíbilo, že dostanou pozemky zdarma.

"Bezúplatný převod byla jedna ze zvažovaných možností, než proběhl audit. Tato možnost vypadla kvůli tomu, že z hlediska evropského práva je to nepřijatelné," vysvětluje mluvčí SŽDC Pavel Halla s tím, že by se jednalo o nepovolenou podporu.

Obce žádají symbolické nájemné

Jaká ale bude cena pozemku či jak vysoké bude nájemné při pronájmu, dosud jasné není. "Zatím nikdo neřekl, jaká částka by to měla být a jakou částku by požadovali v případě prodeje," dodává Kramoliš.

Vyšší náklady by obce neutáhly. "Žádali jsme o dlouhodobý pronájem za symbolické nájemné. Nějakou větší částku bychom neutáhli," poukazuje starostka Hodslavic Pavla Adamcová.

"Doufám, že to vyjde, že nám stát tuto věc umožní. SŽDC ani ministerstvu ta trať k ničemu není. Pro ně bude jen zátěží, budou ji muset udržovat. Už teď musejí séci trávu, už teď jsou námitky ze strany některých lidí, kudy trasa vede, že jsou pozemky zanedbané," říká Kramoliš.