Fotografie naštěstí už jen pro pamětníky. Lidé se 6. dubna 2014 loučili s...

Fotografie naštěstí už jen pro pamětníky. Lidé se 6. dubna 2014 loučili s lokálkou Opava - Svobodné Heřmanice. Zase však jezdí. A úspěšně. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Zázraky se dějí. Odepsaná „letní“ železniční trať na Opavsku prosperuje

  • 15
Takřka stoprocentním nárůstem počtu cestujících a znatelně vyššími tržbami skončila druhá letní sezona železnice mezi Opavou a Svobodnými Heřmanicemi. Trať přitom loni kvůli nezájmu lidí dočasně zanikla.

Vypadá to jako pohádka. Nebo zázrak. Pětadvacetikilometrová trať vedoucí z opavského východního nádraží přes Otice, Slavkov, Dolní Životice a Jakartovice až k Svobodným Heřmanicím vábí stále více cestujících - turistů, chatařů, trampů, ale i cyklistů nebo místních lidí.

„Právě ukončenou sezonu hodnotíme velmi kladně,“ potvrdil starosta Slavkova a předseda Mikroregionu Hvozdnice (podle místní říčky - pozn. red.) Vladimír Chovanec.

„Nad očekávání výborná, prostě skvělá,“ přidal se Jan Šatava, jednatel společnosti Railway Capital, která lokálku provozuje.

Historie železnice

Záběr z 6. dubna 2014, kdy motoráky na dráze mezi Opavou a Jakartovicemi měly...

Trať Opava - Svobodné Heřmanice (Horní Benešov) byla slavnostně zprovozněna 29. června 1892.

Vlak nyní zastavuje ve stanicích Opava-východ, Kylešovice, Otice, Slavkov, Štáblovice, Dolní Životice, Litultovice, Mladecko, Jakartovice a Svobodné Heřmanice.

Provoz motoráků skončil kvůli vysoké ztrátovosti 6. dubna 2014, ale po dohodě obcí s krajským úřadem byla zavede alespoň letní provoz, který se postupně rozšiřuje.

Ačkoliv ještě není vše spočítané, už nyní je jisté, že zatímco loni se Hvozdnickým expresem, jak se dráze přezdívá, svezly zhruba tři tisíce lidí, letos číslo atakuje šestitisícovou hranici. „Častěji jsme zapojovali druhý vůz, a i tak bylo občas plno takříkajíc až po střechu,“ dodal Šatava.

Zatímco loni firma sečetla, že na jeden ujetý kilometr utržila třináct korun, letos to už bude takřka dvacet korun. Železnice tak začíná prosperovat.

Přitom ještě před rokem a půl byla železnice nechtěná a v dubnu 2014 dokonce vyjel poslední motorák se smutečními věnci, protože kvůli nezájmu lidí byl provoz trati krajně neefektivní.

Vlaku přišli na chuť i cyklisté

Pak se však osm obcí na trase železnice domluvilo s hejtmanstvím na společném financování provozu vlaků alespoň o víkendech od července do konce září.

Po úspěšné sezoně začal letos motorák jezdit už od konce června, přidal se spoj v pátek odpoledne a hlavně se cílová stanice posunula z Jakartovic do Svobodných Heřmanic s turisticky atraktivním zatopeným lomem.

Změny počtu cestujících jednoznačně prospěly. Chataři a trampové mohli do krásné přírody jihozápadně od Opavy vyjet ještě před začátkem víkendu. „A spoji přišli na chuť i cyklisté, kteří z Opavy jedou vlakem a zpátky dolů na kole,“ poznamenal náměstek hejtmana Daniel Havlík.

Více spojů už od začátku června? Uvidí se

Obce proto budou jednat o tom, zda provoz opět nerozšíří. Podle slavkovského starosty Chovance se sejdou nejspíš ještě letos.

Soukromý dopravce Šatava poznamenal, že by si dovedl představit zahájení sezony už na začátku června. „Byl bych i pro zvýšení frekvence víkendových spojů ze tří na čtyři a možná by bylo vhodné vypravit vlak i v době květnových svátků,“ naznačil.

A není načase uvažovat o znovuobnovení celotýdenního provozu? „To ne. Vlak ve všední dny nahradily autobusy, se kterými jsou lidé většinou spokojení. Zastavují totiž přímo v obcích, kdežto nádraží často stojí na okraji zástavby nebo mimo ni,“ vysvětlil Chovanec.

Letos poskytl kraj dotaci na provoz ve výši 200 tisíc korun, Opava přidala 50 tisíc a obce ze svých pokladen vytáhly celkem 100 tisíc korun.

Svobodné Heřmanice platit nechtějí

Starosta Chovanec poznamenal, že případné další navýšení příspěvků není jisté. Pro některé obce je totiž železnice přínosná více než pro jiné. „Například Svobodné Heřmanice jako jediné nepřispěly,“ přiblížil starosta Slavkova Chovanec.

„A příspěvek neplánujeme ani pro další rok,“ reagoval starosta Svobodných Heřmanic Radomír Pražák.

Poukázal, že železniční zastávka stojí zhruba kilometr od obce a Šifrový lom, kam míří nejvíce cestujících, nemůže vesnice kvůli stále platnému dobývacímu prostoru využívat.

Starosta navíc nevidí v úspěchu lokálky jen pozitiva. „Některé víkendy jely do lomu opravdu davy, což bylo poznat i podle velkého množství zanechaných odpadků,“ poukázal Pražák.