Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zima se ozvala až v lednu. Ušetřené peníze pomohou silničářům v létě

  14:55aktualizováno  14:55
Silnice bez děr, nová svodidla a dlažba na chodnících, pěstěná zeleň. Do letní údržby komunikací možná letos půjdou miliony navíc. Moravskoslezští silničáři je uspořili na zimní údržbě, když nebyl sníh. Pokud peníze nespolkne extrémně tuhá a dlouhá zima na jaře, použijí se na opravy a čištění cest v létě.
Pokud se zima i nadále zdrží častých sněhových nadílek, zůstane více peněz na děravé silnice. (ilustrační snímek)

Pokud se zima i nadále zdrží častých sněhových nadílek, zůstane více peněz na děravé silnice. (ilustrační snímek) | foto: Ota BartovskýMF DNES

První zimní zkouškou silničáři loni prošli už v říjnu, kdy museli především na mostech bojovat s námrazou. Zneškodňování nočního náledí však zůstalo jedinou náplní zimní údržby cest ještě po dva následující měsíce.

Zima nepřišla a na odklízení sněhu si museli počkat do ledna. Nezvykle teplé počasí tak ušetřilo miliony. Ty chce vedení měst v kraji, silničáři i stát investovat zase do cest. Opraví se jich více.

„Ve srovnání s listopadem a prosincem roku 2010 jsme za poslední dva měsíce loňského roku ušetřili zhruba 34 milionů. O to více můžeme investovat do letní činnosti. Do údržby zeleně, oprav cest po zimě, nových svodidel a zábradlí, opravy propustků a dalšího,“ vyjmenovává technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

Starosti zatím dělalo většinou jen náledí

V plné zimní zbroji totiž silničáři vyjeli až v lednu. „Už v listopadu byly mrznoucí mlhy, jezdilo se a solilo. Likvidovali jsme náledí, v prosinci ve vyšších polohách přišel i sníh. Výkonů jsme měli poměrně hodně, ale zimní údržba se vším všudy přišla až v lednu,“ popisuje Novák.

Také lidé z Technických služeb jednotlivých měst měli v listopadu a prosinci roku 2001 trochu jinou náplň práce než obvykle. „Třeba jsme pokračovali v předlážďování chodníků. Počasí bylo mírné a podmínky nám to umožňovaly,“ říká ředitel opavských Technických služeb Aleš Žižlavský.

Dodává, že účet za zimní období je sice podstatně nižší než loni, konečná bilance však bude jasná až na konci zimy. „Když trvale sněží a je třeba průběžně udržovat cesty a chodníky, mohou se náklady na takový zásah za čtyřiadvacet hodin vyšplhat na tři sta až čtyři sta tisíc korun,“ doplňuje Žižlavský.

Ostrava chce více čistit komunikace od prachu

Právě proto jednotlivé radnice v kraji zatím nerozhodly, kam ušetřené statisíce a miliony půjdou. Čekají do jara. Ale představu už mají jasnou. „V rozpočtu na letošní rok se nám financí nedostává, a proto máme několik oblastí, kde bychom ušetřené peníze mohli okamžitě použít,“ uvádí mluvčí karvinské radnice Šárka Swiderová.

Dodává, že by finance zůstaly v balíku na údržbu města. „Opravili bychom za ně další chodníky, dali je do péče na zeleň a podobně,“ sdělila Swiderová.

Vedení Ostravy zvažuje, že peníze použije nejen na údržbu městských komunikací, ale také na další snížení prašnosti v krajské metropoli. Toho se snaží dosáhnout také na ministerstvu dopravy.

ŘSD počká s rozdělováním až na jaro

„Při návštěvě ministra dopravy jsme ho požádali, aby peníze, které Ředitelství silnic a dálnic ušetří za zimní údržbu, investovalo do častějšího čištění silnic na území města,“ uvedl náměstek primátora Aleš Boháč.

Ředitelství to zatím nezvažuje. „Až na jaře uvidíme, kolik se ušetřilo. Peníze obvykle jdou do oprav po zimě,“ popsala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. „Pokud se po zimě objeví úspory, jdou do údržby silnic. Minulé zimní období ale bylo velmi náročné, dosypávali jsme dokonce peníze z letošního rozpočtu. Uvidíme, jestli letos skončíme s úsporou,“ doplnil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.