Ostrava má za sebou značné změny v MHD. Třeba trasa linky 12 už nekončí na Hlučínské, ale na Výstavišti. (Ilustrační snímek)

Ostrava má za sebou značné změny v MHD. Třeba trasa linky 12 už nekončí na Hlučínské, ale na Výstavišti. (Ilustrační snímek) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Změněná hromadná doprava naštvala mnohé Ostravany i řidiče MHD

  • 9
Rušení linek, změny tras, omezování spojů. K tak razantním změnám přistoupil od 3. března Dopravní podnik Ostrava. Podle vedení firmy si lidé na změny zvykli. Mnozí cestující i řidiči ale tvrdí opak.

Při pohledu na jízdní řád začala nadávat. A nebyla sama.

"Poprvé od zavedení změn jsem se zdržela po práci trochu déle ve městě a teď tu musím i s nákupem tvrdnout půl hodiny," zlobila se žena, která pracuje v Ostravě-Přívoze a bydlí v Pískových Dolech.

Na co si lidé stěžují

Na zrušení linek číslo 13, 36, 60, 73, 99 i plánované rušení linky 20. Na úpravy tras linek číslo 4, 11, 9, 12, 22, 37, 57, 24, 48, 45. Na změny v jízdních řádech linek číslo 2, 4, 5, 11, 21, 29, 34, 39, 45, 54, 56, 58, 64 a 67. Na špatnou návaznost linek, menší počet spojů i malou kapacitu vozů.

Naštvalo ji, že ze zastávky na Hulváckém kopci, odkud léta jezdil autobus číslo 48, teď jezdí linka 57, která má ale mnohem méně spojů.

"Dřív tu jezdil autobus i za tmy třikrát za hodinu, teď dvakrát a po devatenácté hodině pouze s intervalem 40 minut. Koukám, že rodičům, kteří k nám jezdí na návštěvu, už nebude stačit hodinová jízdenka," přemítala žena nahlas.

Podobných scének se na zastávkách městské hromadné dopravy v Ostravě odehrálo v uplynulých týdnech víc. Lidé tak reagovali na změny, které platí od 3. března. Dopravní podnik část linek zrušil, jiným měnil trasy i jízdní řády. Úpravy se dotkly nejméně třetiny autobusových i tramvajových linek.

Čtenář Petr Veselý je zhodnotil v diskusi na iDNES.cz: "Změny jsou pro spoustu lidí naprostá katastrofa. Delší jízdní doba, nesmyslně navázané spoje, víc přestupů. Kolega jezdil autobusem od baráku asi 22 minut, po optimalizaci 45 minut a se dvěma přestupy. Dneska přijel autem..."

Podle mluvčího Dopravního podniku Ostrava Miroslava Albrechta si ale lidé na změny rychle zvykli a přijali je vcelku příznivě.

"První pracovní den platnosti změn jsme měli na 15 rušných přestupních místech třicet informátorů. Nenastal žádný problém s dopravní obsluhou," říká Albrecht s tím, že lidé byli na změny připraveni.

Obvod postavil přístřešky na zastávkách, linky ale skončily

Odborníci z Dopravního podniku i společnosti Kodis, kteří změny připravovali, tvrdili, že jsou předjednané se starosty městských obvodů. Některé ale docela zaskočily.

"V lednu jsme vybudovali dva prosklené přístřešky na zastávkách Vršovců a Zelená. Každý stál 150 tisíc korun. No a koncem února jsme zjistili, že na Zelené už nebude zastavovat linka číslo 24, což byl jediný autobus, který tam jezdil," říká starostka Mariánských Hor a Hulvák Liana Janáčková.

Radnici nezbude než za další peníze přístřešek přestěhovat tam, kde bude užitečný. Paradoxní je, že zastupitelem obvodu je i Tomáš Sucharda, náměstek primátora, který má na starost dopravu ve městě. Ani on to ale dřív nevěděl.

Omezení dopravy nenadchlo ani starosty okrajových obvodů. "Každá změna je pro nás vždy mírně k horšímu. Je to úsilí, jak dostat lidi do aut," řekl například starosta Nové Bělé Vladimír Stuchlý.

Naopak starosta Staré Bělé Josef Holáň říká, že poslední změny se obvodu nijak nedotkly. "Ty zásadní se odehrály už před pěti lety."

To, že většina lidí změny přijala pozitivně, vyvozuje vedení Dopravního podniku i z toho, že přišly jen necelé dvě stovky stížností a podnětů. Čeho se týkají? Všeho...

Podle Albrechta se lidé ptají na důvody změny, zajímá je zrušení linek číslo 13, 36, 60, 73, 99 i plánované rušení linky 20, ale také úpravy trasy linek 4, 11, 9, 12, 22, 37, 57, 24, 48, 45. Připomínky mají ke změnám v jízdních řádech linek číslo 2, 4, 5, 11, 21, 29, 34, 39, 45, 54, 56, 58, 64 a 67.

Zaznívá také kritika špatné návaznosti linek, například 3 a 24 na zastávce Mariánské náměstí, 41 a 81 na zastávce Vratimov-náměstí nebo 39 a 48 na zastávce Benzina. Připomínky se týkají i malé přepravní kapacity vozidel na linkách číslo 4, 11, 14, 34, 48, 49 a 62...

"Ke změnám jsme museli přistoupit z úsporných důvodů a vycházeli jsme z aktuální přepravní poptávky. Té se přizpůsobil i počet spojů na lince 57, která v části trasy nahradila linku číslo 48," říká Albrecht s tím, že Dopravní podnik situaci sleduje, připomínky časem vyhodnotí a vezme v úvahu při přípravě dalších úprav.

Změnám k lepšímu ale moc nevěří cestující ani řidiči Dopravního podniku. "Stížnosti jsou zbytečné, nic se nezmění. Lidé nadávají, ale většina už rezignovala, takže si ani nestěžují," říká jeden z řidičů, kteří na škrty v dopravě podle něj doplatili také.

"Zvýšila se naše oběhová rychlost. Jezdíme více kilometrů, pauzy máme kratší, což umožnilo snížit počet řidičů. Jsme unavení, ale stěžovat si nemůžeme. Cílem změn bylo ušetřit. Šéfové firmy ani města totiž veřejnou dopravou nejezdí a 'socky' je nezajímají," zlobí se řidič.

Jak vnímáte změny v ostravské MHD?

celkem hlasů: 2160

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 15. dubna 2013. Anketa je uzavřena.

Komplikují mi cestování po městě.
Komplikují mi cestování po městě. 1694
Nevadí mi, ani jsem je nepocítil/a.
Nevadí mi, ani jsem je nepocítil/a. 342
Jsou mi lhostejné.
Jsou mi lhostejné. 124