Nošovická automobilka Hyundai vznikla v polích, kde se dřív pěstovalo třeba zelí.

Nošovická automobilka Hyundai vznikla v polích, kde se dřív pěstovalo třeba zelí. | foto: MF DNES

Nové zóny v polích už se stavět nebudou. Na řadě jsou zpustlé doly

  • 0
Nošovice, Ostrava-Hrabová, Bolatice. Všude tam v posledních letech v Moravskoslezském kraji vznikaly nové průmyslové zóny na zelené louce. Tu už bude pro příště podle krajské Agentury pro regionální rozvoj passé. Na své nové využití čekají "brownfields", opuštěné šachty, továrny i koupaliště.

"Zelené plochy, na kterých by nové průmyslové zóny v kraji mohly vznikat, už nejsou k dispozici," uvádí šéfka agentury, která organizuje i akce, kde se starostové a další zástupci veřejné správy informují o možnostech obnovy zpustlých areálů.

Poslední taková akce se konala před pár dny na Krnovsku, Bruntálsku a Osoblažsku.

Co všechno jsou "brownfields"

  • Krajská databáze na webu http://podnikatel.kr-moravskoslezsky.cz/databaze_brownfields.html, čítá v současnosti celkem 53 opuštěných území či staveb, které je po předchozím užívání třeba vyčistit a obnovit.
  • Mezi krajskými brownfields je třeba bývalé kino ve Studénce, staré pivovarské sklepy ve Fulneku, zámek v Chotěbuzi, park v Budišově nad Budišovkou i koupaliště v Čeladné.

Seznam brownfields v Moravskoslezském kraji čítá desítky položek. Mnohé z nich, často na Ostravsku nebo Karvinsku, se obnovovat daří, třeba na už zmíněném Osoblažsku nebo Bruntálsku však snaha dávat zpustlým areálům nový život často drhne. "Proč drhne? Souvisí to s jedinou věcí - penězi," říká starostka Osoblahy Dagmar Machaňová.

Na území její obce se nachází hned několik brownfields. A zatímco dřív Osoblažští uvažovali o proměně jednoho z nich, bývalého kravína, ve výrobnu peletek či ve středisko praxe středoškoláků, dnes na jeho území vzniká park.

"Důvodem je malý zájem investorů. Třeba ti, kteří chtěli stavět peletkárnu, si nakonec vybrali jiné místo - blíž Ostravě a Opavě," zmiňuje Dagmar Machaňová a poukazuje na to, že investory od Osoblažska často odrazuje odlehlost a nekvalitní dopravní spojení s okolím.

Petra Chovanioková říká, že kraj usiluje o obnovu brownfields ještě dřív, než je znám investor, který by je mohl využít. "Zkušenost je taková, že investor chce přijít k hotovému, nebude čekat dva roky, než starou budovu zboříme a vyčistíme znečištěnou půdu," míní šéfka agentury.

Jak přitom doplňuje mluvčí Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko Michal Sobek, od roku 2007 úřad poskytl evropské dotace ve výši až 300 milionů korun na 38 projektů obnovy brownfields. "Mnohé z projektů už byly ukončeny," podotýká Michal Sobek. Míní tím třeba zpřístupnění národní kulturní památky Důl Hlubina v Ostravě, ale i některé dílčí projekty.

Zatímco třeba na Osoblažsku se zatím proměna starých areálů v nové moc nedaří, úspěšnou obnovu má za sebou kupříkladu území někdejšího státního statku v Třanovicích na Frýdecku-Místecku. Před pár lety je obec přestavěla v podnikatelskou zónu.

"Dnes je zóna zcela zaplněná, práci v ní našly desítky našich obyvatel," říká starosta Třanovic Jiří Tomiczek.

Ač je v Moravskoslezském kraji starých dolů, škol i továren dost, nedá se čekat, že by o ně investoři jevili zájem v dohledné době. Jak totiž říká šéfka regionální kanceláře agentury CzechInvest Lada Kratochvílová: "Stejně jako jinde, tak i v Moravskoslezském kraji investoři upřednostňují stávající průmyslové zóny a objekty."