Sníh leží v některých krajích bez ustání už dva měsíce. Například v Praze je sněhová pokrývka od 6. ledna, tedy třiačtyřicet dnů, což je nejdéle od roku 1970.
Podle hydrometeorologů se sice zima chystá střední Evropu opustit a vytrvale sněžit už nemá, ale silničáře čekají krušné časy. Silnice totiž pokryjí ledovky, které jsou pro auta ještě nebezpečnější než sníh. Jenže v Česku docházejí zásoby soli.
"Sůl používáme jen na silnice prvního pořadí. U méně důležitých silnic používáme štěrk a písek," potvrdil Tomáš Mrázek z Technické správy komunikací hlavního města.
Ředitelství silnic a dálnic varuje řidiče, že vozovky začnou klouzat a že o ně nebude možné pečovat tak jako dosud.
"Řidiči musí počítat s tím, že soli je málo. Když ale nebude dramatický vývoj počasí, tak se nám podaří sjízdnost udržet," sdělil ředitel podniku Alfred Brunclík. V zásobnících je 8 tisíc tun soli, kterou nyní nákladní auta převážejí ze sněhem méně postižených krajů do těch, kde mají zásoby na nule. Na dálnice by měla sůl stačit.
Zásoba jen na jeden den
Třeba Praha má zásobu 1,6 tisíce tun soli. Pokud by začalo vydatně sněžit, sypače ji spotřebují jen na hlavní tahy prakticky okamžitě. Dalších 150 tun se dováží každý den z Polska a Německa. "Víc se sehnat nedá," řekl Mrázek. Podobně chudé zásoby má i Karlovarský kraj.
Účet za zimu(náklady od 1. ledna 2010) Praha Poznámka: Celkově se náklady vyšplhaly v celé |
Nejvíce soli paradoxně spotřeboval nejmenší kraj, navíc ten, který nemá jediné pohoří a jakýkoli horský úsek silnice – tedy Praha. Pražští silničáři rozmetali od začátku ledna po vozovkách přes 26 tisíc tun soli. To je skoro dvojnásobek toho, co dokázali spotřebovat za celou loňskou zimní sezonu.
I proto jsou náklady na údržbu pražských silnic nejvyšší v celé zemi. "Jen za leden je to přes 470 milionů korun," potvrdil Mrázek.
Pro srovnání: například v Jihočeském kraji, který je svou rozlohou největší, bylo potřeba 6,3 tisíce tun a náklady se vyšplhaly "jen" na 92 milionů korun.
Tuna za 1 970, ale i 3 200 korun
Na sněhové kalamitě "vydělali" správci silnic, kteří se vydatně předzásobili, protože nyní je materiál drahý. Sůl dodávají olomoucké nebo českotěšínské solné mlýny nebo se do Česka dováží z Německa, Polska, Ukrajiny.
To pochopitelně ovlivňuje cenu materiálu. "Cena je 1 970 korun za tunu soli," počítá Alois Vybíral, provozní náměstek ředitele jihomoravských silničářů. "Průměrná cena je 2 400 korun za tunu," nahlédl do svého účetnictví Miloslav Ouředník z jihočeské správy silnic.
"Rumunští a ukrajinští dodavatelé nám sůl nabízeli i za nehorázné ceny, více než 3 200 korun za tunu," podotkl ředitel krajských silničářů na Vysočině Jan Míka.
Jenže předpověď meteorologů silničáře neuklidňuje, právě naopak. Až do poloviny března předpovídají déšť, mrznoucí déšť, na horách sněžení. Větší sněžení nečekají. "Ledovka se může objevit již tento pátek a sobotu. Zemský povrch je prochladlý, a pokud na něj spadnou dešťové srážky, může namrzat. Ledovku lze očekávat na celém území. A částečně už i dnes na Moravě," uvedl Tomáš Mejstřík z Českého hydrometeorologického ústavu.
Teplota však má být přívětivější než dosud. Ve dne se bude pohybovat nad nulou, v noci mírně pod ní.